Gå til innhold

Kan jeg ha ME?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært syk siste året. Det hele begynte med en kraftig stressreaksjon etterfulgt av angst og deretter en ganske alvorlig depresjon. Angsten er mye bedre, depresjonen har ikke sluppet taket ennå. Men i tilegg til dette er det noe fysisk galt med meg føler jeg, en forferdelig utmattelse.

Selv om det er dager der jeg ikke er deprimert er jeg så utmattet bare jeg har vært oppe i to timer. Klarer ikke gå på kjøpesenter, besøk, skolen osv uten jeg blir så utmattet at jeg bare må reise hjem.

Utmattelsen er veldig ubehagelig, blir ikke sove trøtt men bare ubehagelig tom for krefter. Noen ganger får jeg anfall av utmattelse der jeg er så sliten at jeg nesten ikke orker puste, da klarer jeg ikke snakke med barna eller noen ting. Har ikke andre fysiske symptom på me, men har en del vondt i magen.

Er så redd for å ikke få kreftene tilbake og kunne gjøre alt det jeg nå ønsker å gjøre etter å ha hatt angst og depresjon så lenge.

Fortsetter under...

Skrevet

Spør damen på DIB...lurt valg....ikke spør legen?

Skrevet

Utifra det du skriver her høres det ikke for meg ut som at du har ME. Dersom du er mye deprimert og sliter med angst tærer nok dette en del på kroppen din. Du kan ikke slite med deprisjon og ikke mere det på kroppen din og selvom du har en forholdsvis god dag vil det enda ta tid for kroppen din go komme seg.

Av egene erfaringer er fastleger lite til hjelp når det kommer til og bli utredet for ME, særlig dersom legen er av "den gammle skolen".

Søsteren min har ME, så selvom jeg ikke har satt meg så mye inn i det faglig har jeg en del erfaring med ME fordi en nær meg har det.

Skrevet

Ikke så lett å svar på, men hvis du lurer på det bør du komme deg til legen, for den utredningsprossesen er LANG. Alt annet skal kunne ekskluderes, så endel prøver og mange spesialister du må innom.

Det er en rekke symptomer som du må ha så og så mange av for å få diagnosen. Husker noen;

=må ha vært syk med symptomer i over 6 mnd

=hodepine

=søvnproblemer

=lav feber

=smerter i kroppen

=reagerer på lyder og lys

Lenge siden jeg hadde det nå, så har lagt det veldig bak meg. Hvis du skulle ha ME vil jeg anbefale Lynprossen...3 dagers kurs. Helt fantastisk bra.

Lykke til og god bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...