Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #1 Skrevet 12. september 2010 Hva slags vintersko anbefaler dere å kjøpe til en snuppe som nå er 13 mnd (hun har gått siden juni) å kjøpe . syns mange virker vonde å gå med får de små søte.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #2 Skrevet 13. september 2010 Gore-tex sko. Viking eller Superfit er ofte best til de minste synes jeg. Til en 1 åring ville jeg valgt en med litt lavere kant på enn til større barn, altså til bare rett over anklene i stede for til midt på leggen. Har hatt 1 åring på vinteren 3 ganger før og kommer i hvertfall til å gå for Viking goretex med litt lavt skaft på denne gangen. Det vil alltid være litt uvant for de små og få på vintersko, men gore-tex'ene pleier å være veldig lette i vekt, og veldig myke.
Underveis --> Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 Vi kommer til å kjøpe cherrox (eller tilsvarende) for slapseføre, og kamik eller sorel til vinteren. Poden er 1 1/2 år og barnehagen er mye ute. Viktig at de er gode og varme på beina.
mammatetogansketette:)) Skrevet 14. september 2010 #4 Skrevet 14. september 2010 Det du sier høres fornuftig ut.. poden vår er 1.5 år, og tenker å kjøpe noe sånt.. har også tenkt på at de høye skoene virker litt -høye-, men så kommer han til å baske litt i snøen da, mye snø og vinter på hytta- , så er usikker mht. høyden.. Forøvrig lurer jeg på om jeg skal kjøpe vanlige støvler eller sånne med for inni...regner med at det også kan være kjekt å ha det-siden her hjemme er det ofte mere slaps og regn på vinteren...hva tenker du om det? Poden svetter endel på føttene...så tenker å bruke ullsokker innerst, så fuktigheten ikke kjennes så godt... Tenker også at om jeg kjøper goretex sko så trenger han støvlene mindre, derfor kan vi heller kjøpe vanlige støvler i tillegg. med ullsokker inni enn de tunge med for inni...?? Ikke meningen å kuppe tråden altså...
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #5 Skrevet 14. september 2010 Anonyme over her. Min erfaring med mine barn er at de første 3-4 årene, så trenger man ikke støvler dersom man har gore-tex sko. Og jeg er bergenser Grunnen er at gore-tex er vanntette, eller skal være det, men jeg opplever at større barn er så tunge at litt vann til slutt siver inn i dem på de aller verste regnværsdagene på vinteren. Små barn derimot er så lette at dette ikke er noe problem, det har i hvertfall ikke vært det på de tre andre barna mine når de var små. Selvsagt kan slaps og vann renne over kanten på skoene, men det kan de på støvler også. Så her har vi kun brukte gore-tex fra midten/slutten av oktober og til april/mai, aldri støvler på vinterstid til de minste. Har rett og slett ikke hatt behov. Selv ikke i Bergen til tross for at vi er mye ute. ps: Man skal aldri bruke ullsokker i gore-tex, og aldri anti-skli sokker i noen sko.
mammatetogansketette:)) Skrevet 14. september 2010 #6 Skrevet 14. september 2010 Okhei:) Ja, var det jeg håpa på da, at goretex skal være tette nok til at støvler blir nesten overflødig... Men det med sokker.. antiskli kan jeg fortstå er dumt i sko, men vet du hvorfor ikke ull i goretex?? Tenker sånne tynne ullsokker altså... ser for meg fuktige bomullsokker etterhvert jeg altså.. ubehagelig... ???
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #7 Skrevet 14. september 2010 Må ærlig innrømme at jeg ikke husker helt hva som var grunnen, men det var noe med måten skoene puster på og sånt som ikke gikk overens med ull. Mine har alltid brukt tynne bomullssokker, selv på dager med 15-18 kuldegrader, og aldri vært kalde på bena, og heller aldri klamme på regnværsdager. Tror foreesten du kan bruke sokker med ullmix, men ikke ren ull. Det er vel en grunn til at gore-tex er så dyrt, det ER kvalitet over skoene.
Gjest Angelstath Skrevet 14. september 2010 #8 Skrevet 14. september 2010 Jeg har tvillinger så alt er dobbelt så dyrt for oss! Jeg har kjøpt gummistøvler på Sparkjøp (25 kroner stykke!), som det er plass til hjemmestrikkede ullsokker i. De har 2 par hver stående i bgh...mine unger greier nemmelig å få vann oppi skoene av og til! Hehe.. Og så har vi kjøpt gore tex lignende støvler til rett over ankelen. Disse fikk vi også billig, på Bilka i Danmark 230 pr par! Har imprignert dem. Dessuten har vi hamstret sokker å lagt i bgh. Good luck alle sammen!
Anonym bruker Skrevet 14. september 2010 #9 Skrevet 14. september 2010 Lette sko med myk såle, gjerne goretex og litt opp på ankelen er nok bra for å holde på varmen. Er nok lurt å investere i ett par gode sko om du har råd, de blir brukt hver dag. Så kan du heller supplere med noe billigere i reserve. Vente så lenge som mulig (til det blir kaldt) med å kjøpe så de holder mest mulig av vintersesongen.
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 15. september 2010 #10 Skrevet 15. september 2010 Min er 20 mnd og han har et par ecco vinterstøvler høye, men de er lette og fine på beina hans.. så har han cerrox, og ecco skinnsko med ullsokk i..
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #11 Skrevet 15. september 2010 Må bare få skyte inn at Gore Tex fungerer mest optimalt med ull, silke, polyester og lycra...med tanke på sokker. Ull fungerer i utgangspunktet veldig bra i Gtx-sko, pga at ull vil isolere selv om det er fuktigt/vått. Bomull deriomot isolerer svært dårlig, når det blir fuktigt av svette, og det tar lang tid å få tørt igjen. De fleste janus, ulvang sokker etc, har en blanding av ull og lycra. Lycra for å holde foten mest tørr og for å gjøre sokken slitesterk, og ull for å isolere... Så min anbefaling: BRUK ULL! Både til føtter og til resten av kroppen! Hilsen noen som selger dette til daglig...og som nettopp har vært på kurs med Gore Tex...
Studine mevik Skrevet 15. september 2010 #12 Skrevet 15. september 2010 Vi har kjøpt foret støvel. kjøpte også med ullsåle sånn at den er bedre foret under foten. De fleste støvler har bare filt i bunn av skoen og da holder de ikke så lenge når det begynner å bli kaldt. Med ullsåle i bånn så holder den til ca -10. Denne type sko er no beregnet til å bruke på slapseføre og det er det mye av på høsten hos oss. Hun jeg pratet med i butikken sa at for et barn som er ute en lang stund så holder ikke gore-tex i lengden på sånt føre. Vi kommer nok også il å kjøpe andre vintersko som holder bedre på varmen når gradene er lengst nede midt på vinteren. Jeg sverger til ullsokker og med en tynn ullsokk i foret støvel kommer man langt. Når gradestokken passerer -10 så er ikke problemet at de blir våte på bena lenger, men at de blir fort kalde selv på de korte turene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå