Gå til innhold

Førstegangsmamma trenger litt hjelp !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 3 uker gammel baby som sover veldig godt om natta når han først sovner , våkner ca.klokka 9 om morgenen for å få mat så sovner han igjen til ca 12.

Han nekter å sove om dagen selv om han er kjempe trøtt , ender med at han er kjempe grinete når han skal sove om natten ..han sovner i 2 - 3 tiden om morgenen.

Og han vil ha pupp hele dagen hvis ikke er han kjempe grinete og han nekter å sovne med noe annet en puppen i munnen .

Noen som har noe råd å komme med ??

Veldig takknemlig for det

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han vil ikke ta den , han bare gråter når jeg prøver å gi han den :(

Skrevet

Innlegget ditt sier ingenting om hvordan du prøver å få ungen til å sove, men for min del hjalp vogna masse når lille skulle sove. Jeg gikk turer med ungen og lot henne sove ute og i vogna. Voksiposen ligger jo godt rundt babyen og det er jo betryggende. Kjenner noen som og la voksiposen i senga og fikk babyen til å sove der fordi den sov lettere i den. Senga er ofte for stor og romslig, mens babyene liker å ha det litt trangt fordi det minner om inni magen.

Skrevet

Akkurat sånn hadde vi også det. Sov aldri på dagen, maks 20 minutter til sammen kanskje. Våknet omtrent 3 ganger per natt for pupp.

Så her var det mye byssing og bæring dagene lang. Og ellers var det bare puppen som roet henne. Men hun sugde jo hele dagen, så enten brukte hun puppen som smokk, ellers så hadde jeg for lite melk til å gjøre henne METT (hun gikk greit opp i vekt altså) Hun nektet plent å ta smokk. Vi prøvde flere forskjellige typer, men det nyttet ikke.

Hvis du ikke allerede har skaffet deg bæresele eller bæresjal så vil jeg anbefale deg at du gjør det. Da kan det hende ungen roer seg og du kan i det minste ha hendene fri.

Vi begynte også å gi litt flaske etter hvert, etter ønske fra mannen da han så hvor sliten jeg var og hvor urolig jenta var. Hun ble roligere av å få litt MME og sov litt bedre.

Rundt 2-3 mnd alder begynte vi legge henne i vogna innendørs og rugget over dørstokk. Det hjalp litt. Da sov hun litt lengre dupper. Og vi fikk ingen særlige problemer med overgangen fra vogn til seng rundt 4 mnd alder.

Det hele gikk seg til rundt 3-4 mnd alder da hun fikk mindre pupp og mer flaske, og etterhvert grøt. Da ble hun MYE MYE roligere. Nå er hun 11 mnd og sover mer enn hun gjorde da hun var baby.

Jeg vil bare si at dette vil også gå over etterhvert, selv om det føles som en liten trøst mens det står på. Hvis ungen sover godt i vogna, så gå på mange trilleturer!!! Og hvis ungen sovner ved puppen, og du er trøtt og sliten så kan det være greit å ligge og amme på dagtid, så kan du sove samtidig.

Jeg sier ikke at du skal gi flaske om du ønsker å fullamme, men jeg sier bare hva som bedret situasjonen for oss. :) Jeg var fast bestemt på at jeg ville fullamme, og jeg ble nervøs da vi skulle gi flaske de første gangene. Neste gang kommer jeg til å være mye mer avslappet rundt det hele.

Skrevet

Pump brystet så trenger du kanksje ikke gi MME hvis du vil fullamme.

Skrevet

Jeg har prøvd trilleturer men han sover kkun når jeg går også våkner han med en gang jeg har stoppet å gå

bæresjl skal jeg nok skaffe nå er helt umulig jeg får ikke gjort noe som helst hele dagen for han vil ikke ha noe annet en puppen dagen lang .

Jeg pumper også mn det hjelper kun noen minutter så er det pån igjen .

Han sovner kun når han har puppen i munn , da bærer jeg han til senga si , men jeg må gjøre dette mange ganger før han blir i senga si , sov med han i senga mi på starten men jeg sov så dårlig så jeg er våken helt til han sovner i sin egen seng ,da sover vi bedre begge to tror jeg .

Natta er ikke et så stort problem for meg , det er dagen som er problemet , jeg sitter på soffaen hele dagen fordi han ikke sover og vil ha puppen hele tiden.. huff fortvila...

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

Skrevet

Hm... Jeg ville nok tatt lange turer da så ungen kunne sove litt. Håper du har mulighet for det, at du ikke er for trøtt.

Håper du sover når babyen sover! Noen bruker støvsuger for å få babyen til å sove.

Les her: http://www.sovlillebaby.com/

Jeg fikk mange tips herfra.

Skrevet

Helsesøster sa til oss at det var bedre at vi gikk laang tur, kanskje på 1-2 timer et par ganger daglig. Da fikk de ihvertfall sovet litt.

Du kan bestille bæresjal på nettet hvis det vanskelig å skaffe seg der du bor.

Ellers kan jeg forstå at du er frustrert, det var jeg selv. Men uansett, så skal du vite at dette vil uansett bedre seg med tiden. Ihvertfall ikke tro at det er slik det skal være resten av livet. Det kan føles slik nå.

Det blir sjelden nevnt at mange spedbarn sover korte lurer, gjerne på 5 minutter. Vi hører for det meste at spedbarn sover hele tiden, men det er ikke sant. De vil dessuten opparbeidet seg et bedre sovemønster når de blir noen mnd eldre. Rundt 4 mnd alder sovnet hun her kl 19 om kvelden og til omtrent 06-07 neste morgen (et par-tre nattmåltider ble det uansett), men da fikk jeg ihvertfall noen timer til å slappe helt av om kvelden. Da sov hun også 3-4x40 minutters dupper på dagtid.

Og jeg kan aldri får sagt det nok, har du noen som kan avlaste deg i et par timer på dagtid så bruk dem. La dem trille tur eller bære litt på barnet. De første månedene hadde vi ingen familie i nærheten (vi flyttet hjem etterhvert). Da snuppa var 1 mnd kom svigers på besøk og jeg var i himmelen. Svigermor trillet tur og bærte på ungen hele tiden. Jeg gav bare pupp. Det var utrolig deilig å kunne få senke skuldrene litt.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Trill tur!

Jeg trillet og trillet og trillet og trillet helt til poden var 4 mnd og plutselig syns det var ok å sove inne. Han var som din, og våknet med en gang vognen stoppet. Jeg trillet minst to turer per dag, og da trillet jeg halvannen time hver gang. Og det var på vinteren, så du er jo heldig sånn sett :-) Gi mat og skift bleie rett før dere går, og trill en lang tur.

Positive ting med å trille tur er at man får en uthvilt baby, for det første, og for det andre, man kommer sykt fort i form igjen! Jeg var tilbake på trivselsvekta etter tre måneder :-D Det er godt for både kropp og sjel, syns i hvert fall jeg.

Lykke til :-)

Skrevet

Anbefaler absolutt bæresal eller sele. Vi bar rundt på lillegutt de første månedene i en babybjörn, det var den eneste måten han roet seg på, både på dagtid og om kvelden før leggetid.

På den måten fikk jeg gjort litt i huset og sånt også, fordi jeg hadde hendene fri.

Etter 2-3 måneder fant han roen på egenhånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...