Gå til innhold

Hva er din 80 talls favoritt i matveien???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her må det bli de shellene som vi puttet fiskeboller i hvit saus oppi sammen med gulerøtter og grønne erter. Har ikke spist det på mange år;)

Og ikke minst fredagspitzzan;)

Husker også hvor fantastisk de var med gryterettene fra Toro, det ble jo regna som skikklig festmat og ikke mins eksotisk..he,he!!!

Hva er din favoritt og hva husker du best?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg tenkte automatisk på meksikansk gryte fra Toro da jeg leste overskriften din :)

Skrevet

Hjemmelaget pizza med kjøttdeig som vi fikk lørdagskvelden. Den tradisjonen har jeg tatt videre, selv om jeg varierer litt med andre retter innimellom;)

Toro-gryter fikk vi aldri hjemme, og jeg var godt opp i tenårene før jeg smakte frossenpizza, hehe...

Skrevet

he he...husker de skjellene med fiskepudding i hvit saus, erter og gulerøtter! Absolutt ingen favoritt, men den har satt sine spor! Tror kanskje lasagne...husker det var veldig stas og ikke minst eksotisk! Men litt usikker på om det var på slutten av 80-tallet eller begynnelsen av 90-tallet:)

Skrevet

Jeg var ofte hos mormor og bestefar, og mormor lagde alltid hjemmelaget pizza eller spaghetti m kjøttdeig. Og begge delene var verdens beste :) Mormor lever desverre ikke lenger, og det smaker ikke det samme når jeg lager det.

Hjemme var det som regel pølser og pommes frites på lørdager.

Annonse

Skrevet

Taco!

Enkle sjelen som jeg er synes jeg fremdeles det smaker godt!

Skrevet

Biff stroganoff med hele hermetiske sjampinjonger og orientalsk gryte, begge fra Toro.. Hehe.. Har ikke spist de grytene på evigheter, og lurer på om jeg fortsatt syns de er fantastiske.. ;o)

Skrevet

Hawaiiburger! Egentlig ikke noe godt i det hele tatt...

Skrevet

På venninnekvelder hvor vi skulle kose oss skikkelig lagde vi gryterett, helte den i langpannen og sprøytet potetstappe (også fra pose) over det hele og gratinerte i ovnen. Det var skikkelig luksusmat husker jeg, potetstappen ble som et lokk på gryteretten..

Har jeg ikke spist siden jeg var 17 år tror jeg :)

Ellers var det lørdagspizzaen vi vokste opp med, den har jeg tatt med meg videre og lager av og til enda..

Skrevet

Torogryter

Pizza

Fiskeboller i skjell

Biff og Barneis

Russerdessert

Ertesuppe og fleskepannekaker (sammen)

Skinkegrateng

Rødgrøt med melk

Sviskekompott

Annonse

Skrevet

Favoritter er det nok ikke, men her er noen "klassikere"

* Rekecocktail, med thousand island

* Mekikansk gryte

* Løvbiff

* Is med varme kirsebær og eggelikør

* Fiskekaker i brun saus

* Koteletter og surkål

* Plankebiff

* Is "tricolore" (en kule vaniljeis, en kule sjokolade og en kule jordbær)

Skrevet

Altså, fiskepudding/fiskeboller i terteskjell er på ingen måte 80-talls mat. det er ordentlig 60-talls mat. Det samme med fiskekaker i brunsaus, stroganoffgryter, hawaiiburger osv. Dere kan jo ikke mathistorie :)

Skrevet

Fond due (vet ikke hvordan det staves)..men husker det var skikkelig stas og"lage" sin egen mat når jeg var liten...

Skrevet

BBQ-kylling i form, servert med paprikapotetgull:)

Kjipern at potetgull ikke er lavkarbo i grunn.

Skrevet

Det er mulig at Hawaiiburger kom på 60-tallet der du er fra, men her kom den helt klart på 80-tallet... På 60 og 70 tallet her så var fastfood her synonymt med pølse i rundstykke med sennep.

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

blanc mange/ eller er det det som heter fromage paa norsk?

ellers tenker jeg tilbake til coldtbordet til kielbaaten eller danskebaaten.. ikke minst for dessertbordet!

80talls middagsfavoritten var vel wienerschnitzel eller biff i pepperbiff i floetesaus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...