Gå til innhold

Flere med refluks baby? Sukk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg skjønt det. Det er ikke "bare" gulping med lille jenta mi. på 5 uker. Hun kaver og kaver med sure oppstøt som hun svelger ned igjen og ganske ofte kommer det mye gulp ut. I dag tidlig hadde hun en ordentlig sprutgulp som bare fossa ut over sengen. Stakkars lita... Jeg blir ganske fortvilet.

Er det andre med erfaringer her? Hva har hjulpet deg/dere? Har noen prøvd slik Gaviscon(eller hva det nå het) som skal tykne litt melken i magen? Jeg ammer forresten.

Vi har hevet hodeenden på sengen nå. Samt at jeg prøver å ikke amme henne så lenge av gangen og heller gi litt oftere. Men hun kaver likevel en del. Det er så grusomt vanskelig å vite når hun vil ha mat fordi hun bare er sulten eller fordi hun prøver å selvmedisinere seg. Hun kan virke aldeles desperat etter mat når hun driver med den verste gulpingen. Og så klart gjør hun det for å dempe halsbrannen.

Vi skal heldigvis på helsestasjonen kommende uke!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi måtte mase i 6 måneder før de gadd å sjekke jenta mi for reflux. Ble påvist ved syremåling til slutt - ganske kraftig. Hun fikk noe som het Losec Mups og det reddet livene våres!

Var litt vanskelig å få en på 7 måneder å ta tablettene sine daglig, men kunne heldigvis knuses opp i maten hennes etterhvert.

Stå på ditt og krev medisin! Vi måtte nøye oss med Gaviscon i flere måneder og det hjalp ingenting.

Skrevet

Forresten så vokste hun det av seg med 2års alderen. Hun er nå en helt frisk 5 åring.

Heldigvis har ikke jenta nummer 2 på 8 uker det samme problemet. Er som natt og dag!

Skrevet

Jeg skal notere meg navnet på den medisinen der i tilfelle det ikke virker det hun eventuelt får av legen til uka. For det går bare ikke an at hun skal ha det slik. De par siste dagene har det bare blitt verre. Hver gang vi legger henne ned så gulper hun opp i munnen og ligger og svelger. Blir helt stressa av at hun skal ha det vondt.

Krysser fingrene for at hun snart vokser dette gradvis av seg.

Takk for svaret ditt forresten :)

Skrevet

Hvordan vet du at det er refluks? Fordi hun svelger og gulper? Det kan jo være utallige grunner til at babyer kaver. Selvsagt KAN det være refluks, men det kan også være normal gulping, men så plages hun av noe helt annet. Og medisin (Losec) får du ikke før du har tatt ph-måling (sonde i spiserøret i et døgn), og det vil de ofte ikke ta før babyene har blitt større.

(Har ei jente som nå er 3 som hadde alvorlig refluks, og har en gutt på 7mnd som skal til phmåling denne uka. Jenta svelget og gulpet mye som baby. Gutten vår har vært mye urolig og gulpet mye, men jeg er jammen ikke sikker på om det er refluks likevel. Refluks er vanskelig å diagnostisere uten ph-måling! Har sett mange babyer som svelger og gulper mer enn mine, men som ikke har refluks.)

Skrevet

Kan nevne ihvertfall at jenta mi gråt flere timer hver kveld og sov aldri mer enn 6 timer (ikke sammenhengende) i døgnet.

Hun ville ikke sove liggende, måtte sove i vippestol veldig mye de første månedene. Hun spiste nesten ingenting men la på seg greit likevel.

Hvis jenta til HI har noen av disse symptomene i tillegg, er det kanskje større sjans for at det er refluks.

Jeg kan fortsatt se min lille jenta på 7 måneder med den diger slangen ned i nesa og en liten rosa sekk på ryggen for å holde alle utstyret. Syntes såå synd på henne, men var såååå glad da vi endelig fikk bekreftet diagnose.

Skrevet

Det må ha vært et trist syn å se den lille jenta si med den slangen i nesa. Grøsser ved tanken. Men det er kjempebra at hun ikke er plaget lenger nå.

Jeg kan selvsagt ikke være helt sikker på at det er refluks det er snakk om, for jeg er ikke lege ;-) Men når jeg leser om symptomene, så passer det godt, og da spesielt på den siste uka. Hun har alltid gulpet og vært plaget av det(i tillegg til luftplager), men nå er det liksom helt texas med gulping i det sekund vi legger henne ned. Ungen er sjelden i lykkelig pludre humør. Hun smiler, men det er ikke over lange perioder hun er tilfreds. Nå har jeg tatt henne vekk fra puppen litt raskere enn jeg pleier for å se om hun rett og slett overspiser. Men da går jeg rundt og er redd jeg sulter ungen min. Hormontroll med søvnmangel, jeg?

Skrevet

Joda, selvsagt kan det være refluks, men problemet er at symptomene på refluks er så diffuse (uro, gråt, dårlig søvn) at de passer på veldig mange babyer. Gutten vår har gulpet mye, vært mye urolig, aldri noen pludrebaby, våknet veldig ofte, hatet å ligge ned, surklet voldsomt fra luftveiene, hatt voldsomme brekninger flere ganger i døgnet og konstant hoste...Til tider ganske ekstremt. Veldig mange symptomer som passer veldig godt på refluks, men likevel ville ikke barnelegene undersøke han før nå, nettopp fordi symptomene kunne være helt normale ting som går over etter hvert. Og nå er han mye bedre, så jeg tviler på at han har refluks (men han skal altså undersøkes denne uka for sikkerhets skyld). Men ta det opp med legen!

Skrevet

Jeg har mistenkt refluks på Minsten her, pga mye kaving mot halsen, gråt og tydelig vondt ved bleieskift, masse gulp, sprutbrekninger, hoste, surkling osv. Han nærmer seg tre mnd her og det begynner å bli bedre, så jeg satser på at den lille magen hans begynner å bli moden nok til å holde maten nede - bare det å kunne skifte på ham uten utrøstelig gråt er fantastisk!

På HS da han var seks uker sa de det samme som over her, man gjør ikke noe med dem så lenge de er så små utenom å gi råd for hvordan man kan hjelpe på symptomene - heve hodeenden på senga, la baby ligge på siden, små og hyppige måltider osv.

Her er det det siste rådet som har hjulpet best, særlig siden han også tydeligvis ikke tåler formelk særlig godt, den gjærer visst i tarmen og gir kjempemye luft, som igjen gir vondt, gjør at han vil ha mer melk osv.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...