Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på 7mnd som er veldig nøye på hva hun spise og når. Jeg synes hun spiser litt lite, men det er min første og det er mulig jeg bekymrer meg uten grunn.

Hun får på morgenen 270ml mme. (dette har begynt å bli upopulært i det siste og jeg tror jeg må begynne med grøt, noe jeg synes er for tidlig)

lunsj: 1/2 - 3/4 brødskive + 60mme

middag: 1/3 -1/2 glass hjemmelagd + 90mme

Kvelds: 1posjon grøt med fruktmos + 100mme

Hun sover hele natten, har gjort det siden hun var 5mnd. Hun legger på seg og ligger så vidt over kurven.

Hun er veldig nøye på at det går ca 4timer mellom måltidene, noe som gjør det veldig vanskelig da dette ikke går opp med sovetider utover dagen eller med leggetid på kvelden. Jeg må kjempe for å få i henne maten. Hun er ikke særlig interessert og jeg blir fortvilet. Jeg vil helst ikke dra noen steder hvor jeg må mate henne, noe som fører til MYE hjemmetid. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Kommer dette til å bli bedre? Eller er det bare mitt fattige håpe som henger i et tynt snøre?

Håper noen av dere har opplevd lignende og kan fortelle meg at dette snur SNART!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg forstår bekymringen din...? Du er bekymret for at hun spiser for lite?

Slik jeg ser det er hun bare 7 mnd gammel, og de spiser ikke så mye da:) Grøt kan du jo fint begynne med istedet for mme på morgenen, hvorfor ikke? Hun legger jo fint på seg. La henne selv bestemme når hun skal spise. Ikke stress og ikke skap en dårlig stemning, dette kan føre til at hun rett og slett kan føle aversjon mot mat. Hvorfor vil du ikke mate henne borte? Å mate henne ute/borte kan jo gjøre henne distrahert så hun gaper uten å tenke seg om:) Jeg gir Vesla mat ute hele tiden, og det går jo veldig fint.

Det viktigste er ikke hvor mye de spiser, men hva de spiser, det sa hs til meg.

Håper du kan greie å slappe av og kose deg!

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg er bekymret fordi jeg føler hun spiser for lite. Hun har et søskenbarn som er 3 dage eldre og spiser langt mer enn min jente gjør.

En annen ting som bekymrer meg er at hvis hun spiser dårlig til et måltid hvordan skal jeg da vite når hun er sulten igjen? Hvordan skal jeg vite at hennes sutring er et matrelatert behov og ikke et "jeg kjeder meg behov"? Jeg føler jeg må kjempe sånn når jeg skal gi henne maten og den er en kamp som er lite fristende å ta utenfor hjemmet. Lite artig å stå på en cafe og være "klovn", men jeg ønsker så innmari å kunne ta henne med mer ut og ikke være så bunnet til når vi MÅ hjem igjen.

Men det er nok som du sier, jeg stresser og det gir henne en dårlig stemning, men jeg vet ikke hvordan jeg skal slutte? Jeg er redd for at hvis jeg slipper taket så kommer jeg til å "mase" med mat for hvert et klynk og hvis vi faller utenfor "skjema" så er jeg redd jeg ikke får i henne kveldsgrøt enten fordi hun ikke er interessert fordi det er bare 2,5timer siden mat eller fordi hun er for trøtt.

Jeg ønsker å slappe mer av og kose meg, men....

Tips? Råd?

Skrevet

Dette hørtes jammen travelt ut!!!! Jeg heller skjønner ikke helt problemet... Virker som du kaver deg opp litt for masse rundt det å få i henne mat... Hun spiser nesten mer enn min lille go klump på 10 mnd og han er en skikkelig plugg...

Du må ikke styre så masse etter klokken... Hun spiser når hun er sulten... Man kan ikke styre hverdagen etter en 4 timers regel... Min får grøt til frokost i 8 tiden og 200 ml mme når han tar luren sin i 10- halv elleve tiden. Da kan han sove i opp til 2 og en halv time. Da blir det jo selvsakt nesten 5 timer siden han spiste sist, men jeg tror ikke han sulter ihjel fordi.. Så får han mat igjen osv... Av og til tar vi oss en kafe tur, eller en tur på besøk når han våkner og da får han middagen sin der... 0 problem..... Sååå rådet mitt er vel kanskje at du må slutte å se på klokken. Gi henne mat når det faller seg naturlig. Som frokost, når hun våkner fra luren sin, kvelds osv... Å skal du ut en tur og det kanskje blir litt venting med maten, så tar du med deg en flaske "Drikki" i vesken ;) Det er sunt og mettende mellom måltid...

Stress ned og lykke til :)

Skrevet

Ja, du har nok rett i at jeg stresser med maten. Jeg er så redd for at hun skal få i seg for lite mat og bli slapp. Har veldig mange enn hvis at tanker...

Skrevet

Ja, du skriver at jenta di er veldig nøye på hva hun spiser og når, og at hun er nøye på at atdet går ca 4 timer mellom måltidene, men det høres i grunnen ut for meg som om det er DU som er veldig nøye og opptatt av klokken og faste rytmer.

Barn spiser stort sett når de er sultne, og de aller, aller fleste vet å gi beskjed når de vil ha mat, så jeg synes bare du skal stresse ned og la ting skje litt mer naturlig. Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du skriver at hun er nøye på 4 timer mellom måltidene, men at du må kjempe for å få i henne maten... Kanske hun rett og slett ikke er sulten da. Ikke gå etter klokken, men etter jenta di sin appetitt. Hvis hun legger greit på seg, og ikke er slapp, så er alt i orden!

Min lille plugg på 5 måneder kan være sulten igjen etter to timer, eller det kan gå 5 timer mellom måltidene, og jeg tar det bare som det kommer.

Har alltid med ferdig-melk og flaske når vi skal noe sted, bare for sikkerhets skyld.

Snakk med helsesøster, hun kan sikkert berolige deg.

Skrevet

Du har nok helt rett, det er nok jeg som er nøye. Jeg bekymrer meg for at hvis et måltid blir sent så påvirker det de andre måltidene og da er jeg redd jeg ikke får i henne kveldsmat før hun legger seg. Jeg er nok også bekymret for at hvis hun tar mindre enn jeg forventer til et måltid så vet jeg ikke når neste måltid kommer. Hvordan skal jeg skille en skriking/sutring fra den andre?

Skrevet

Du har nok helt rett, det er nok jeg som er nøye. Jeg bekymrer meg for at hvis et måltid blir sent så påvirker det de andre måltidene og da er jeg redd jeg ikke får i henne kveldsmat før hun legger seg. Jeg er nok også bekymret for at hvis hun tar mindre enn jeg forventer til et måltid så vet jeg ikke når neste måltid kommer. Hvordan skal jeg skille en skriking/sutring fra den andre?

Skrevet

jeg vil si deg en ting,og det er at ingen barn sulter frivillig!om hun er sulten sier hun ifra,det kan jeg love deg!noen barn er utrolig småspist(men ut ifra det du skriver så synes jeg ikke di tulle er en av de)men så lenge hun er blid og fornøyd og holder seg på kurven så skal du begynne å stresse ned og tenke at "jaja,da er hun ikke sulten da!hun sier vel ifra når hun blir det!"

Det høres ut som du må slutte å gå etter klokka når det kommer til denne lille jenta,og heller gå etter de signalene hun gir deg.

og hvorfor er det for tidlig med grøt på morgenen istedet for mme?om det ikke er populært med mme på morgenen så blir det ikke mindre stress for deg å plage henne til å drikke!gi grøt du om det er det hun vil ha,og evt gi mme etterpå som drikke om hun vil ha.

jeg tror ting bli bedre når du slutter å stresse,da blir det mye bedre for henne og for deg!

lykke til!

Skrevet

men vet du hva ?det er ingen krise om det går ut over kveldsmaten!bare tilby mat før hun legger seg og spiser hun bare fem skjeer,ja så gjør hun det!hva er du så redd for vil skje om hun ikke spiser en full posjon? det som evt kan skje er at hun våkner tidligere på morgene og er sulten,og DET er jo ikke så farlig,er det vel?

hun sulter absolutt ikke om kveldsmaten blir litt halvveis!

du skriver at når hun spiser mindre så vet du ikke når neste måltid er.vet du hva?da planlegger du bare neste måltid til vanlig tid(3-4 timer kanskje) og så er hun bare ekstra sulten til dette måltidet.

jeg ser at du er veldig stresset med maten hennes,og jeg håper du vil slutte å bekymre deg så mye,hun har det bra! og du må begynne å kose deg litt igjen sammen med henne!:)

Skrevet

Du sier jeg skal se etter de signalene hun gir meg, men hvordan skal jeg vite at hun vil ha mat og at det ikke er noe annet? Jeg klare ikke skille klynkene fra hverandre.

Jeg skulle gjerne adoptert den mentaliteten du besitter...

Skrevet

jeg vedder på at du klarer å skille mellom de forskjellige gråtene hennes nå bare du slutter å tro at det bestandig er mat som blir etterspurt,du har jo hatt henne i 7 mnd nå.

det høres ut som om du har kjørt deg skikkelig fast i et spor her,kanskje kan du snakke med helsesøstra,kan hende hun gir deg noen gode råd?

jeg stressa selv mye med mating da min gutt var mindre og bare fikk morsmelk,for da visste jeg ikke hvor mye han fikk i seg og til slutt fikk jeg ikke til å lese min egen gutts signaler fordi jeg trodde bestandig det var mat han etterspurte.

syntes det ble mye bedre da han begynte med fast føde,da så jeg hvor mye han spiste.

kan ikke du bare tenke slik at om hun spiser lite til dette måltidet så er hun bare ekstra sulten til det neste? hun blir ikke slapp av å være ekstra sulten,og er hun jo sulten da så kommer hun sikkert til å sutre mye,så mye at du finner ut at nå er hun sulten.

jeg tror kanskje du skal søke hjelp en plass,for dette er ikke godt for deg tror jeg...

Skrevet

Det er ikke alltid lett å skille mellom sutrelydene, det er jeg helt enig i. Men jeg bruker eliminasjonsmetoden: hvis han ikke er trøtt eller har våt bleie, og sutrer selv om han får oppmerksomhet, DA er han nok sulten :)

Ser selvfølgelig an klokken litt også, er det 1 eller 4 timer siden sist han spiste... Er det fire timer siden, er det jo mer nærliggende å tro at han er sulten igjen.

Verre enn det er det ikke, og etterhvert - hvis du lar henne vente til hun er sulten selv - vil du sikkert kjenne igjen signalene. Min lillegutt "hugger" etter tutten sin når han er sulten, f.eks.

Skrevet

Hehe.. Søke hjelp. Jeg går til psykolog. Han ba meg finne likesinnede. :-)

Og det er jo mye rett i det dere skriver. Jeg er skikkelig kjørt i et spor. Men i dag har jeg vært flinkere. Og tenk: hun lever enda! :-)

Jeg tror jeg skal prøve å ta meg selv litt mer i nakken og bruke rådene deres. Andre barn har jo ogsp vokst opp. Elimineringsmetoden var ikke dum... Har jo tenkt det, men det kan være langt fra tanke til handling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...