Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #1 Skrevet 12. september 2010 Det har jeg aldri praktisert. Jeg kan ikke fatte hvorfor man må det?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #2 Skrevet 12. september 2010 i mitt hode er det fordi det ser mye penere ut med oppredd seng. Det blir estetisk rotete for meg at sengen ikke er oppredd...... fnis... sikkert ingen god grunn.. Men synes også det er godt å legge seg i en oppredd seng.. føler ikke den er "brukt" på samme måte liksom... jaja....
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #3 Skrevet 12. september 2010 Egentlig burde dyna henges til lufting hver dag. Men, det er mindre midd i ei seng som ikke er redd opp.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #4 Skrevet 12. september 2010 Hvis man vil at soverommet skal se ryddig ut så rer man opp sengen. Jeg gjør det ikke hver dag, men synes alltid det er mye koseligere å komme inn på soverommet de gangene jeg har gjort det.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #5 Skrevet 12. september 2010 Man bør faktisk ikke re opp senga. Midden trives bedre i ei oppredd seng!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #6 Skrevet 12. september 2010 Jeg ordner på puter, laken og dyna, men drar dyna tilbake sånn at madrassen får luft.. Ser nokså ok ut og slipper så mye midd....
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #7 Skrevet 12. september 2010 Fordi det føles mye bedre å legge seg i en seng som har vært oppredd. Jeg bretter dyna en gang på langs og en gang på tvers, så dekker den fotenden på sengen. Kan ikke se hvorfor det er verre enn at dyna ligger i en krøll. Ser midden på det liksom? Men å re sengen slik at hele madrassen er dekket av dyne, og gjerne med sengetepep over, ja det kan jeg skjønne gir grobunn for midd!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #8 Skrevet 12. september 2010 Jeg rer dyna når jeg går på badet for å pusse tennene, fordi jeg syns det er så godt å legge seg i en nyoppredd seng..hehe Mannen min ler av meg, fordi senga blir jo rotet til med en gang.. Mamma lærte meg at man ikke skulle re sengen med engang man sto opp, fordi dyne og madrass trengte litt luft, så vi slengte dyna til side om morgenen, og redde den når vi kom av skolen!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #9 Skrevet 12. september 2010 Jeg fatter heller ikke hvorfor denne bør reies.. Når jeg står opp er jeg vanligvis svært trøtt, og fryser.. Tanken på å skal stå og fryse, for å reie senga er ubegripelig for meg.. Nei, rister til dyna når jeg legger meg jeg.. Om ikke min flinke gubbe har vært og reid opp da..
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #11 Skrevet 12. september 2010 Når jeg og mannen står opp, settes vinduet på vidt gap og dynen slåes til side så alt blir luftet. Dette gjør vi på vårt rom og minste (3.5år). Eldste på 6 år gjør det samme på sitt rom. Når vi er ferdig på badet og spist fokost rer en av oss voksne opp voksen rom + minsterom. Minste legger på plass pynteputer. Eldste rer opp sin seng selv med sengeteppet, men trenger ørlite hjelp på å glatte ut. Eldste på 6 år reagerer de få gangene vi ikke rekker dette og sier at da må vi stå opp tidligere så vi rekker å gjøre det hyggelig. Vi har sengetepper og pynteputer på alle sengene
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #12 Skrevet 12. september 2010 Senger bør ikke reies opp. Det man bør gjøre er å "slå opp" dyna ( altså legge den dobbelt i beinenden) slik at madrassen får luftet seg, og innsiden av dyna får luft. Putene og dyna bør ristes. Når du reier opp den senga du akkurat har ligget i så skaper du et perfekt miljø for midd og andre uhumskheter: varmt, mørkt og fuktig. Så svaret på spørsmålet ditt er: man skal ikke re opp senga! Her i huset gjøres det kun når vi har så mange gjester at vi trenger å bruke soverommet til å legge fra seg yttertøy, og det er sånn ca 2 ganger i året. Men jeg slår opp dynene hver dag, og rister dem ute et par ganger i uka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå