Gå til innhold

2 års trass..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen flere her med trassige barn? Eller egenrådige er vel ordet.

Minsta på 20 mnd vil spise selv, kle på seg selv, gå hvor hun vil i butikken, vil ikke sitte i vogn. Lista er egentlig lang. Hun hyler når hun ikke får viljen sin. I butikken igår la hun seg langflat på gulvet og hylte når vi skulle dra derfra.

Er litt usikkker på hvor mye vi skal la henne få viljen sin. Spise må hun jo lære seg selv, men med fks youghurt blir det fort grisete. Hun kan finne på å stikke hele handa nedi boksen når det er halvtomt, og pælme annen type mat i gulvet når hun ikke vil ha mer. Hun er en engel med andre folk, men meg tester hun spesielt mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Youghurt: Tilsett havregryn og ha det over i en skål, da blir den tykkere og enklere for henne og spise.

Butikken: La henne ligge der og hyle mens du handler videre, evt bær henne med deg litt og litt slik at hun ikke forsvinner ut av syne for deg. Forsøk en gang og snakke til henne, hører hun ikke, så ignorer henne. Hun lærer da fort at hyling ikke fører til noen som helst oppmerksomhet fra deg, og at hun ikke får noe som helst når hun hyler. Når hun ikke hyler, så ros henne og gi masse oppmerksomhet. Nå de er så små, så utnytt det faktum at du kan bære dem under armen. Litt verre det med en stor 8 åring f.eks.

Få viljen sin: Hun kan bestemme fargene på klærne, om hun skal gjøre selv, eller om du skal hjelpe. Du bestemmer type klær. Hun kan bestemme hvor mye hun vil spise, du bestemmer hva hun får servert. Hun kan bestemme om hun vil ha på pysj osv, du bestemmer at tennene skal pusse uansett. Når du på forhånd vet at du har liten tid, ikke spør, aldri spør, bare gjør. Når hun hyler som besatt, si "jeg hører at du er sint, men nå må vi ta på strømpebuksen fordi..osv", da anerkjenner du hennes følelser. Forbered henne på endringer "nå skal vi snart stelle", "nå er det snart mat", "nå skal v snart kle på oss for å gå" osv. På denne måten kan du slippe mange kamper.

Mest viktig er det å ikke la seg stresse at at hun hyler. Blås i hva andre måtte tenke, ikke tro at det er du som gjør noe galt, bare trekk pusten dypt, tell til ti, vær rolig, tålmodig og vit inni deg at det går over etterhvert.

Skrevet

Nei er det nye ordet her i gården ja... Lillemann på 21 mnd kommer ikke lenger når jeg ber ham om å komme etc etc... men gjøre selv er helt ut! Nå er det nei mamma skal mate meg, bær meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...