Gå til innhold

Folinsyre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere tatt folinsyre?

hadde min 1. svangerskapskontroll forrige uke og ble da spurt om jeg hadde tatt folinsyre, det var visstnok å anbefale de tre første månedene i svangerskapet. dette visste ikke jeg og har da ikke tatt det....

ble anbefalt av lege å ta det i en måneds tid fremover nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.lommelegen.no/321852/derfor-bor-du-ta-folat

Her kan du lese om hvorfor det er lurt. Jeg begynte å ta folat med en gang jeg visste jeg var gravid - frem til jeg var 3mnd på vei. Hvorfor dette ikke er like nødvendig etter dette kan du lese på linken :)

Du er vel ikke 3mnd på vei enda, siden du skal ha barn i mars...?

Bedre sent enn aldri! :)

Skrevet

En trenger Folinsyre på dag nr 12 -15 i svangerskapet, derfor bør dette tas Føre en vet en er gravid, er desverre for seint å ta da en vet en er gravid allerede..

Skrevet

De lærde strides litt om dette, og jeg vil ikke si så bastant at det er "for sent". Hvis det skal gjøre noen forskjell, betinger det at man har mangel på folat i utgangspunktet. Hvis du har hatt et sunt og variert kosthold med mye grønnsaker og grovt brød, er sjansene veldig store for at du har helt tilstrekkelig nivå av folat, og tilskudd er således ikke engang nødvendig. Uansett er det ikke for sent, ta det ut første trimester og det går helt sikkert fint!!

Særlig hvis du ikke røyker.. min lege sa at dette med folattilskudd er overdrevet, og at det stort sett er røykere som trenger ekstra...

Skrevet

Joda, de aller fleste har Nok av dette uten problem.

Men Hvis en er i den situasjonen at det er fare for ryggmargsbrokk, trenger en ekstra doser, Jeg snakker av egen erfaring da jeg har vært gjennom et svangerskap Uten folinsyre og fikk et sykt barn med ryggmargsbrokk som senere døde.

Dette var føre den tiden da alle ble anbefalt dette, hadde aldri hørt om Folinsyre vi gravide da. Derfor vet jeg at Folinsyre trenger på dag nr 12 - 15 i svangerskapet da ryggmargen blir lukket inn i ryggsøylen. Hvis dette ikke skjer får barnet åpen kanal, altså ryggmargsbrokk,

Er i tett dialog med legene på Ullevål og Riksen og dem har forklart meg dette :))

Skrevet

Det er også anbefalt å ta folsyre for å forebygge mot leppe-gane spalte. Vet ikke hvilken dag det er som avgjør hvordan dette blir men henger meg på flere andre her som sier at konsentrasjonen du alt har har mye å si for hvordan det går med barnet. Selvsagt er det flott om du har tatt tilskudd før du ble gravid, det gjorde jeg med førstemann, men om du ikke rakk å gjøre det (slik det ble for meg i denne omgang) men har hatt et sunt og variert kosthold, har du gjerne et godt lager uansett!! De kan teste det på blodprøver og det kan hvertfall si deg om du ligger for lavt ift anbefalingene! Som oftest går det superfint med de små! Og det finnes millioner av barn i verden som fødes av kvinner som ikke tar folsyre tilskudd og uten ryggmargsbrokk ol! Kos deg med magen - knøttet har det nok helt fint der inne! :)

Skrevet

JEg har aldri hørt noe om at det skal være for seint å ta folat så lenge du ikke er gått over 12 uker - for da er det ikke vits i lenger:)

ta folat uansett hva folk sier - jeg tror da det er bedre å ta det enn å la være uansett hvor seint man begynner!

Skrevet

Tusen takk for masse gode svar. jeg følte meg litt hjelpesløs når jeg var hos legen og fikk vite at det burde jeg ha tatt siden jeg fikk vite om graviditeten.

men jeg satser på atd et er som dere sier, at det kommer an på hvordan folatnivået er i kroppen fra før av.

legen nevnte ingenting om for lave verdier, og sa at alt var flott!

Skrevet

Du har nok ingenting å bekymre deg for siden prøvene var fine!

Jeg har hatt folatmangel (utenom graviditet) og man føler seg konstant sliten/lat har null overskudd.

Fikk høre av legene at det før i tiden var alkoholikere og eldre som hadde denne mangelen. Men i de siste åra har unge folk fått ett ensidet kosthold (usunt), og derfor er man mer obs på dette nå.

Vet om flere i starten av tjueåra som har fått beskjed om å ta folat utenom graviditet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...