3jenter Skrevet 12. september 2010 #1 Skrevet 12. september 2010 Han våkner hvær natt mellom 12.30 og 2 og vi og naboene blir slitne og lei av det. Noen gode ideer om hva det kan være. Han sover ikke så ofte om dagen lenger, går ikke i barnehagen men er en aktiv liten gutt har søsken og venner å leke med om dagen. Hva gjør jeg?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #2 Skrevet 12. september 2010 Min 2 åring våkner også på natta, og har egentlig alltid gjort det.. Han vil bare ha litt vann og sovner igjen med en gang...men uansett det forstyrrer nattesøvn... Sover ca. 2 t på dagen og legger seg ca.19. Har prøvd å endre rutinene, men det hjelper ikke. Går i bhg og er veldig aktiv, så det er nok ikke det. Her er det nok rett og slett vanen...men har desverre ingen råd da jeg har samme problem selv...
Anonym bruker Skrevet 12. september 2010 #3 Skrevet 12. september 2010 Her sover 2 åringen stort sett alle netter, men 5 åringen våkner hver natt og har gjort det hele sitt liv. Hyler han så høyt at naboene har kommentert det? Ikke så mye dere kan gjøre med.
lille sprelle Skrevet 13. september 2010 #4 Skrevet 13. september 2010 har hatt samme utfordring, men ved 2,5 år så har det nærmest gått over. Vårt triks har vært å forte oss inn så fort vi hører et kny på babycallen for å roe ned. Det har gjort at vi har sluppet at gullet våkner skikkelig.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #5 Skrevet 13. september 2010 åja, vi har også en sånn på 2.5 år. Er ikke så veldig lenge våken, men har minst en oppvåkning så og si hver bidige natt enten h*n har sovet eller ikke på dagen. Går i bhg. Leste nettopp at nattlige oppvåkninger øker risikoen for astma
Anonym bruker Skrevet 13. september 2010 #7 Skrevet 13. september 2010 Vår gutt på snart 3 våkner også minst 1 gang i løpet av natten. Han har nesten aldri sovet en hel natt, jeg har bare akseptert at han er sånn. Har prøvd mye. Han sover ikke på dagen lenger.
MathildeC Skrevet 14. september 2010 #8 Skrevet 14. september 2010 Godt å høre det er andre som har det sånn.. Vi har en jente på 3 år og 2 mnd som sjelden har sovet natten gjennom. Vi har prøvd mye rart men ingenting har virket helt. Viste seg at hun har eksem, klør en del om natten, noe som ikke hjelper på nattesøvn selvsagt! Nå for tiden er det helst skumle drømmer.. Det som hjalp oss i 2-års alderen, var å kutte ut dagsøvnen fullstending, og å "slite henne ut" ;-) med fysisk aktivitet. Og masse kos. Det ble bedre for oss i løpet av det året hun var 2, rett og slett fordi hun modnet, snakket enda bedre, vi kunne forklare mer etc. Hun sluttet helt å våkne "skrikende", men våknet fortsatt og ropte på oss eller kom inn til oss. Så det har blitt bedre og bedre, og færre episoder, men så har vi perioder slik som denne uken hvor nattesøvnen hennes er skikkelig dårlig og hun bare ikke får sove.. huff. Men men, de blir vel tenåringer en gang de også :-)
Ranveig R Skrevet 14. september 2010 #9 Skrevet 14. september 2010 Har han alltid våkna om natta, eller er det noko han har begynt med nyleg? Om det er det siste kan du rekne med at det er ein periode han må gjennom og at det plutsleg kjem til å gå over. Det er ikkje så mykje å gjere då, anna enn å prøve å roe han ned om natta, utan å lage så mykje oppstyr rundt det. Vi har ei jente som nærmar seg 3, og som veldig sjeldan har sove natta i strekk. Ho har hatt diverse problem, men slik det er no veit vi ikkje om nokon grunn til at ho framleis våknar. Av og til skal ho drikke eller tisse, av og til har ho mareritt, men som regel søv ho berre uroleg, våknar og skriker utan at vi skjønar kvifor. Heldigvis har det blitt bedre det siste halvåret, no sovnar ho som regel kjapt igjen (før kunne ho skrike og sutre både i ein og to timar eit par gongar kvar natt). Vi har hatt ein liten nedtur igjen i forbindelse med barnehagestart, ho søv mykje dårlegare om kvelden når ho har vore i bhg om dagen. Satsar på at det er inntrykksfordøyelsen som herjer, og at det går seg til etter kvart.
lillespire08+10 Skrevet 15. september 2010 #10 Skrevet 15. september 2010 Kanskje han ikke skal sove så mye på dagtid tenkte jeg? 2 timer er kanskje litt mye? 2åringen vår sover 1 time på dagen nå, og han sover 19-07 Non stop!
*Lille Persille" Skrevet 29. september 2010 #11 Skrevet 29. september 2010 2 åringen vår har fått konstatert noe som heter natteskrekk, dette resulterer i at vi er mye oppe om natten. Kan deres 2 åring ha det også? Du kan google natteskrekk og lese litt om det. Forøvring er det ikke noe å gjøre med natteskrekk annet enn å smøre seg med tålmodighet og vente på at det skal gå over av seg selv og at barnet skal vokse det av seg.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2010 #12 Skrevet 29. september 2010 Hm kan astma føre til lite natte søvn. vår sønn på snart 3 år våkner en gang i løpet av kvelden eller natta. men vi er jo litt dumme som tar han oppi vår seng. han har astma og har hatt det siden han var tre uker. ( vi fikk det konstatert når han va 4 mnd) men hva kan enn gjør i forhold til astma og søvn??? noen som vett???
Anonym bruker Skrevet 29. september 2010 #13 Skrevet 29. september 2010 Har det akkurat som deg Anonym 19:24. Jeg har heller ingen råd. Du sier ikke noe om poden vil opp eller hvor lenge våkenperioden er. Om han gråter osv. Min erfaring er å være bestemt og si at det er natt, og at han må sove litt til. Det blir hyl og skrik, men bedre to uker hyl og skrik, enn et år til med nattevåk? Bestem en periode som kan passe for dere. Del på nettene og varsle naboen! Hos oss er det fortsatt slik at han våkner om natta, men han legger seg igjen etter litt vann og med smokken. Lykke til!
tine0810 Skrevet 30. september 2010 #14 Skrevet 30. september 2010 Hei, vi har også slitt med søvn i snart 2 år....og det er helt grusomt! Vi har prøvd MASSE.....hatt masse samtaler med helsestasjonen, lest bøker, fulgt tips og råd, sovemedisin, lege osv.... Noe har hjulpet litt i små perioder, men ikke optimalt. Nå ser det ut til at kiropraktor virkelig tar knekken på soveproblemene...endelig!! Så min anbefaling er: ta en tur til kiropraktor:-) Lykke til!
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 1. oktober 2010 #15 Skrevet 1. oktober 2010 Vi merka stor bedring etter at vi kutta ned/ut dagsovinga.. Fikk en kjempegod periode med soving hele natta lang- helt til nattmareritt/nattskrekk satte inn..Så nå varierer nettene veldig..Ene natta kan han sove non-stop fra 19- 07.. Neste natt kan jeg komme ut av tellinga hvor mange ganger han er våken.. Tror rett og slett det er alderen jeg.. Mye som skjer, mange opplevelser og de kommer i en alder for drømmer setter inn, og de blir redd for ting..
rikedaspike Skrevet 28. oktober 2010 #16 Skrevet 28. oktober 2010 Hos oss hjelper: legge seinere ( våkner da seinere eller ikke før på morgenen i 5/6 tida ) mer aktivitæt ute mer mat rolige kvelder ( kos, bok, sang ) mindre tv titting spes på kvelden
Herkules Skrevet 8. november 2010 #17 Skrevet 8. november 2010 Min datter våkner også 1-3 g pr natt. Det er skjeldent noe spes og hun sovner igjen med en gang. Det er likevel forstyrrende. Legen min mente jeg måtte være mer bestemt, men skjønner liksom ikke helt hva jeg skal være mer bestemt med. Tar henne ikke opp og nå finner hun flaske med vann i sengen om hun er tørst. Hun MÅ ha ny bleie noen ganger da. Utenkelig for henne å ha tiss i bleia. Min erfaring er at jeg ikke rokker ved barnas søvn, begge mine har fått sove så mye de har villet på dagen. Datteren vår sover så lenge hun vil på dagen det pleier å være 1,5-2,5 timer. hun er dødstrøtt og legger seg lett kl 19 Hun er morgenfugl, men det har aldri vært lett å flytte søvnen hennes ved å legge henne senere. Hun står helst opp 07.00 Her er det faktisk slik at søvn avler søvn. Sover hun lite på dagen så er natten mer urolig og hun er tidliger opp dagen etter. Det var slik med sønnen vår også han sov gjerne 2 timer på dagen helt til han var 3, men han var glad i å legge seg litt sent og å sove lenge. Han sluttet å våkne om natten før han var 2 så nå håper jeg at jenta vår som blir 2 denne uken skal komme etter. Mye tyder på at det ikke blir med det første for i natt klagde hun på ørevondt. Barn som er våkne over tid om natten har oftere nytte av å redusere dagsøvnen sa en helsesøster på et foredrag i barnehagen. Ikke vet jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå