nurket4a Skrevet 12. september 2010 #1 Skrevet 12. september 2010 Lillemor er 3.5 mnd. Jeg ammer, men om kvelden får hun både tillegg og pupp. Selv om hun først får pupp kan hun drikke mellom 150 og 200 ml mme. I begynnelsen var det slik at hun sov 5-7 timer i strekk om natta. Hvis jeg var "uheldig" måtte jeg mate henne 2 ganger i løpet av natta. Nå sovner hun ca kl 20 for natten og står opp kl 8, men det vil også si at jeg ammer henne 4-5 ganger... Litt usikker på hva jeg skal gjøre, dette er slitsomt! Husker ikke helt når jeg begynte med grøt til forrige. Tok opp dette da vi var på 3mnd kontroll og fikk til svar at det er alt for tidlig. De anbefaler at vi fullammer til de er 6mnd!!!
Formerly known as Tina Skrevet 12. september 2010 #2 Skrevet 12. september 2010 Jeg begynte med grøt da hun var 4 mnd pga lite melk på kvelden/vanskelig legging. Jeg har ikke gitt tillegg, men jeg skulle nok ha gjort det fra 3 mnd. Det kan også være økedøgn. De får det selv om de får tillegg.
Nikki 75 Skrevet 12. september 2010 #3 Skrevet 12. september 2010 Jeg begynte også ved fire måneder. Med godkjenning av helsesøster. Dumt at det skal være så forskjellige meninger ute og går.. Greit nok at det sikkert er best å fullamme, men det funker ikke for alle. Noen barn trenger mer mat tidligere..
Gjest Skrevet 12. september 2010 #4 Skrevet 12. september 2010 begynte med tynn velling på flaske som 3 mnd. prøvde ut litt og litt på dagen. Rundt 10-15 ml. Så at barnet takler kosten godt, dereter økte jeg frem til 50ml velling på dagtid ved siden av melk ( trappa ned på melkemengden, flaskebarn.) Deretter fikk barnet tykkere velling 50 ml om kveldstid, senere tynn grøt og ved 4 mnd fikk poden en liten porsjon grøt til kvelds. Funka veldig fint for oss, og barnet har det godt. Faktisk fikk barnet hyppigere avføring. Før var det avføring hver 2.dag og slet MYE med magevondt. Etter grøten virket det som at fiber hadde gjort susen. Dette er min erfaring med introdusering av grøt. Funker for noen barn, men ikke alle! ps. i Sverige begynner de ofte med velling ved 2 mnd alder. Jeg har og hørt mye forskjellige anbefalinger rundt om ang temaet av div Helsesøstre.
Tantrum Skrevet 12. september 2010 #5 Skrevet 12. september 2010 Jeg begynte med grøt når mi var 3 mnd fordi jeg hadde det på samme måte som deg, men mi vil ikke ha MME.... Begynte med risbrøt. HS sa at jeg ikke skulle gjøre det, men jeg holdt på å bli sprø! Ammet med max 2 timer mellom hver foring.... Mamma er sykepleier og hun sa at det ikke var farlig; det er jo ikke snakk om store mengdene og både jeg og min søster fikk grøt fra tre mnd.alder og har begge blitt relativt normale Jeg opplevde ingen bedring; var fortsatt like sulten! Så jeg begynte å skrive opp når jeg ammet sånn at jeg så hvor ofte det var. Jeg presset flere måltider inn på dagtid, spes på kvelden mot leggetid sånn at hun fikk "bulket" opp masse mat i kroppen før jeg la henne. Det hjalp faktisk noe. Oppleve at denne "sulten hele tiden" perioden gikk over når hun bikket 4- 4.5 mnd, så lurer på om det bare var en sånn periode-greie...?? Mi begynte på samme måte som din rundt 3.5 mnd med "maset sitt"
Kate77 Skrevet 12. september 2010 #6 Skrevet 12. september 2010 Det er veldig vanlig med økedøgn på den tiden. Kan vare opp til to uker. Men du kan kanskje prøve å gi en flaske mme første gangen hun våkner om natten også? Om du har målt opp pulver og varmet vann på termos på forhånd er jo det i grunnen mindre stress å gjøre det en gang enn å amme fire-fem.
Gjest JuniGull2010 Skrevet 12. september 2010 #7 Skrevet 12. september 2010 Jeg har det helt likt, han sover fra 19.00 - 08/09.00 og da ammer han 4-5 ganger. Jeg forsøker å trøste meg med at dette bare er en liten periode, selv om det er skikkelig slitsomt nå. De første 3 mnd gikk så ufattelig fort, så da vil vel de neste gjøre det også, tenker jeg..... Selv begynner jeg ikke med grøt før han nærmer seg 6 mnd.
Lunda med lillegutt Skrevet 13. september 2010 #8 Skrevet 13. september 2010 Høres ut som økedøgn ja. De kan vare lenge og komme og gå i perioder. Min gutt er 5 mnd nå og som regel er han oppe for å få mat 3-4 ganger om natta, noen ganger 5-6 (økedøgn), mellom 20.00 og ca 8.30. Det er klart det er slitsomt innimellom, men jeg tenker som så at det er nå en relativt kort periode. Du må nesten se hva du orker, noen våkner helt opp og får ikke sove med en gang etter nattamming, og for disse er det sikkert mer slitsomt med nattamming enn for andre. Jeg er heldig og sovner med en gang, og noen netter husker jeg rett og slett ikke hvor mange ganger vi har vært oppe fordi jeg nesten ammer i søvne. Jeg er ikke så trøtt om dagen, men mer sliten, og gjør fryyyktelig mye rart i trafikken, bør kanskje egentlig ikke kjøre bil nå ;-) Jeg skal begynne å introdusere grøt så smått om et par-tre uker, da regner jeg med å komme opp i fullporsjoner ved ca 6 mnd. Så lenge barna går fint opp i vekt og er fornøyde er det ikke vits med grøt. Får de nok mat gjennom morsmelk og mme sover de nødvendigvis ikke lengre om natta ved at de får grøt i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå