sillyfilly og Olivia Skrevet 11. september 2010 #1 Skrevet 11. september 2010 Jenta mi på 8 mnd er forkjøla. Tett i nesa og avhengig av å sovne med fingrene i munnen. I går fikk jeg ikke lagt henne før midnatt, og hun pleier å legge seg kl 7!! Og hun er fremdeles lys våken og ser ikke ut til å ville sove. Jeg håper ikke det varer helt til midnatt i dag og. Jeg pleier ofte å legge meg kl 10.. Er så kvelds trøtt. Hun er så blid på dagen og leker og koser seg selv om hun er potte tett i nesen så jeg burde egentlig være glad til. Men jeg blir altså så sliten og trøtt om jeg ikke får lagt meg! Bare en liten klagetråd.
Lykkeliten♡09 + 12 Skrevet 11. september 2010 #2 Skrevet 11. september 2010 Huff, *gir deg en trøste klem*. Det er veldig slitsomt når de små er dårlige.. God bedring til lille! Håper det blir bedre snart. Forresten, du har sikkert prøvd, men mm eller saltvann hjelper. Brukte en varm klut over bihulene og jeg på lille.
sillyfilly og Olivia Skrevet 11. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 11. september 2010 Ja jeg drypper og drypper, og det hjelper akkurat på snørret, men hun er tett i slimhinnene. Og da må det slimhinneavsvellende til. Dessverre er apotekene stengt så vi må klare oss uten. Men det går greit. Varm klut høres veldig greit ut. Kanskje jeg skal prøve det i morgen. Hvis ikke hun bare tar den bort da. Åh hun haaaaater nesesugeren!! Hater å få melk i nesa og..
Gjest Kira06 Skrevet 11. september 2010 #4 Skrevet 11. september 2010 Kjenner til det ja!!!! Datteren min fikk den såkalte "barnehage-basillen" forrige uke, og var hjemme med feber og tett nese fra mandag til torsdag. Trodde jeg skulle gå på veggen (både fordi hun var sutrete på dagtid og våken hvert 5. minutt hele natten igjennom), Passet jo utrolig bra også, ettersom jeg var på min andre uke på ny jobb... hurra for basiller:) God bedring til den lille, så håper jeg du får en rolig natt!
Julelita Skrevet 11. september 2010 #5 Skrevet 11. september 2010 Snuppa mi på 10 mnd er også syk for tiden, det renner konstant av nesa og nå har hun fått feber også. I går natt sov hun kun i armene mine, og da maks 10 min om gangen. Morsomt når jeg også har samme influensaen. Hun ligger heldigvis og sover nå, så vi satser på at denne natta blir lettere.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. september 2010 #6 Skrevet 11. september 2010 Ja, sykdom hos små barn er noe ordentlig herk! Søvnen blir jo SÅ urolig, og de hoster og våkner og gråter og slimer om hverandre hele natta lang.. Synes egentlig at nattesøvnen var begynt å falle på plass endelig, men det var før høsten og vintern kom, og jenta vår (som da var 1 år) var konstant forkjøla og av-og-på-syk hele vinterhalvåret... Lite med søvn på oss begge da gitt, så krysser fingrene for at denne sesongen blir ihvertfall LITT enklere, selvom jeg tviler litt (nettopp begynt i bhg..) Å heve hodeenden på senga og bruke saltvannsspray er lurt- min favoritt heter Nazamer pluss og finnes kjøpt på apoteket (skikkelig sprut i den, så man slipper å styre m dråper eller andre dårlige sprayer som ikke sprayer skikkelig.. morsmelk er forresten ikke noe hjelp i, bare gammel myte..) Tvi tvi og god bedring=)
ano`num *17.03.10* Skrevet 11. september 2010 #7 Skrevet 11. september 2010 Det er da du skal være lykkelig for at det går over! At du ikke har en kroniskt sykt barn med flere syke dager enn friske. Vi sitter med to kronisk syke barn! Vi har vell like mange "friske" dager i året, som "folk flest" er forkjølet i gj.snitt. Å sove mer enn 2timer i strekk en natt er luksus! Å stå opp for å trøste, flytte på, gi medisin, trøste, gi fysio eller smertestillende bare to ganger en natt er også ren luksus. Å være to i full jobb er det flere år siden vi har gjort..... Barnehage er bare noe vi betaler for å ha føler vi. Det er ikke nok med at det føles ut som om de konstant er syke - noe de på sett og vis kan bli sett for å være også. Det er alt det andre i tillegg. Kamper både her og der - for å få ting vi lovmessig har krav på og for å bli hørt og hjulpet videre i systemene. På BIM er der flere innlegg som går på trøbbel ang permisjonspenger av ymse slag. Jeg har opplevd å få telefon fra et inkassoselskap som lurte på når jeg ville betale ei regning; og der satt jeg - på et rom på sykehuset, aldri alene, med et sykt barn, søvn var ikke et tema, regninger hadde jeg helt glemt av og papirene vi skulle levert til NAV for å få pleiepenger var forsvunnet i et hav (vi snakker pr i dag flere tykke permer tilsammen) Jeg tror jeg aldri har følt meg så liten, så totalt ulykkelig, hjelpesløs, mislykket og mere til; som alle de dagene og gjennom alle de opplevelsene der!! Med skittent har, gammel svettelukt, spor av tåre-elver nedover kinnet i et skittent ansikt og et samhold uten like til det ukjente paret i nabosenga. Som jeg ikke kan si jeg kjenner; men som jeg vet uendelig mye om og som jeg føler vet alt om oss. I ettertid har vi snakket en del om bla denne opplevelsen med et inkassoselskap i telefonen og mangel på kunnskap om hva det dreide seg om. (ja, altså, bortsett fra at vi naturligvis ikke hadde skjenket hverken post, regninger eller livet utenfor sykehuset mange tankene på lange tider og at jeg hadde kjennskap til hva regningen dreide seg om) med andre som har vært i samme situasjon som oss. Det er vistnok helt normalt i startfasen. Når jeg tenker på det i ettertid er det muligens ikke umulig; for med noen spake "æh, øh åh" og antagelig et forsøk på en forklaring som jeg ikke husker har jeg en følelse av at karen i andre enden hadde hørt det før. Han hadde hvertfall bedre begrep om både NAV og ytelsene vi fikk enn hva jeg hadde der og da. Da var pleiepenger bare et av mange skjema vi hadde fått hos legen for å levere videre; men ikke fått lest eller gjort noe med. Nå flyr fingrene mine avgårde her. Det er ikke meningen å si at vi har det så mye værre enn dere.... Det er mer en trøst. Det går over og da er dere ferdige med det Jeg bruker omtrent samme tankegang selv. Når jeg faller for langt inn i mørke stunder går tankene til de som har det værre enn oss. Vi har to kronisk syke barn som vil leve godt med riktig behandling, medisinering og livstil. De er ikke døende! Jeg vil aldri glemme en mor jeg ble kjent med på avdelingen. Jeg aner ikke hvordan vi kom i snakk, hva vi hadde til felles eller ja. Jeg som aldri snakker til fremmede..... Hun har (jeg velger å tro at hun fremdeles har!) en sønn som den gang var 8år. Han hadde (og her velger jeg også bevist ja) svulst i hjernen. Denne dagen var hun veldig i tanker på hva hun skulle fortelle sønnen sin som spurte etter en venn han hadde fått seg på sykehuset. Med omtrent samme diagnose. Denne vennen var jevngammel, og død. Huff, det er mulig jeg kanskje heller burde slettet innlegget enn å poste det. Men! Nei, det er en for stor del av livet til det. Ta godt vare på barna deres. Bit tennene sammen over nattevåk, sutring og mangel på matlyst når de er syk. Vær glad for at det går over om bare et par dager, i verste fall en uke! Tenk på at det kan være en fordel på at imunforsvaret får kjørt seg litt. (som en brannøvelse for et redningslag) Vi er vell alle "heldige" som ikke har dårligere barn enn vi har!
Mamma til*2 jenter* Skrevet 11. september 2010 #8 Skrevet 11. september 2010 Om du lurer på hva du skal gjøre med en 8 mnd forkjølet barn så har jeg et lite tips... Etter 2 barn å alt av sjukdom via barnehagen har vi lært: Otrivin Nasespray for barn 1 år å oppover. Denne skal kun gis 3 ganger på 24 timer men varer over 12 timer i slengen. Vi prøvde ALT av saltvann,morsmelk,pute så hun lå høyt..hva prøvde vi ikke liksom.. Svigermor kom på besøk å hadde tilfeldigvis nasespray i vesken sin. Datteren min som på den tiden var 11 mnd å pottetett i nesen,rennende nese å bare gråt når vi stappet i henne saltvann(pga at vi måtte holde henne fast å gjøre det så ofte) å hun skulle ikke sove siden hun våknet hver 5 minutt å gråt å var like tett. Svigermor tok henne i hendene å sprayet begge neseborene å gikk ut på trappen i 2 min for å få luftet henne siden hun gråt å svettet om hverandre. 5 MINUTTER etterpå sovnet hun å HELE natten var hun helt åpen i nesen å sov uten å våkne i 11 timer i strekk(var da ekstremt sliten etter flere dager uten skikkelig søvn) Mange sier det skader med nasespray i tidlig alder å at det anbefales å bruke kun morsmelk når barna er under 1 år.. Men som svigermor sa: Bedre å gi nasespray 1-2 ganger iløpet av 2-3 dager enn å ha et sykt barn som ikke vil spise,drikke å sove..Ha feber.. Ikke minst at dette tærer på foreldrene som heller ikke får sove. Prøv å jeg skal love deg at det hjelper å hun blir mye fortere frisk. Nesen renner ikke å er ikke tett.
NostraStoria Skrevet 12. september 2010 #9 Skrevet 12. september 2010 Tror det er feil det du sier Mamma til 2 jenter at ungen blir mye fortere frisk av nesespray. Men at ungen føler seg bedre, det er en annen sak! Vi har og brukt nesespray beregnet på små barn + nesesuger..han liker det ikke, men slipper å være så pottetett.
Mamma til*2 jenter* Skrevet 12. september 2010 #10 Skrevet 12. september 2010 Formulerte det vel litt feil når jeg sa: blir fortere frisk.. Jeg tenker på at de slipper å gå tette over lengre tid å at det ikke tar fullt så lang tid før du ser tydelig bedring. De slipper å gå med rennende nese å tett nese iløpet av en dag å det gjør at de ikke sliter sånn med spising og drikking så de ville gjort med tett nese.
sillyfilly og Olivia Skrevet 12. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 12. september 2010 Jeg har ingen problemer med å gi nesespray til jenta mi under 2 år. Det er pga Norge er så ekstremt strenge at det står det overalt. Alt med måte sier jeg. Hvis du feks gjør det om natten som du sier for at ungen skal få puste er det jo luksus. Dessverre var apoteket stengt da jeg oppdaget at ungen var syk. I Grimstad stenger apoteket 2 eller 3.. Men hun er frisk igjen i dag og har sovet gjennom begge nettene med tett nese. Bare våknet få ganger for å klage litt også sovnet hun igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå