Je-St-Ar Skrevet 11. september 2010 #1 Skrevet 11. september 2010 Har en kattunge som er helt vill, og jeg har jo selvfÞlgelig holdt meg unna bÊsjen. MEN, om natta har jeg faktisk vÄknet av at han har pirket borti munnen min med labben sin :-S Det har skjedd flere ganger. Hvor stor sjanse er det egentlig for Ä fÄ om slik? HÄper noen kan berolige meg her litt
lille knerten Skrevet 11. september 2010 #2 Skrevet 11. september 2010 Du fÄr tatt en blodprÞve hos legen og avklart om du har toxoplasmose:) Men mest sannsynlig har du ikke det. Dette er et mye stÞrre problem i sydligere strÞk.
BabyĂžnske ïżœïżœ Skrevet 11. september 2010 #3 Skrevet 11. september 2010 Sjansen for Ă„ bli smittet av toksoplasmose i Norge er veldig liten. BĂ„de via kjĂžtt, jord og katter. Det KAN skje, men veldig sjelden. Jeg har hatt 3 forskjellige katter gjennom 25 Ă„r, og jeg har hatt nĂŠr kontakt med mange andre katter, jeg har lekt og koset, hatt de i senga, skiftet kattedoen osv. Men jeg er enda ikke smittet. Hadde katter vĂŠrt en stor smittekilde hadde jeg sannsynligvis vĂŠrt smittet for lenge siden.  Â
Je-St-Ar Skrevet 11. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 11. september 2010 Huff, nÄ er jeg liksom gravid for tredje gang, og hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle bekymre meg sÄ mye. Men, er bare 6+2, og bekymrer meg allerede :-S Nei, det er vel kanskje ikke sÄ stor sjanse for Ä bli smittet av noe slikt? Men, er det tidsnok Ä ta den blodprÞva pÄ fÞrste svangerskapskontroll da? Blir vel i uke10-12. SÄ jeg kan mest sansynlig ta det med ro altsÄ?;-)
lille knerten Skrevet 11. september 2010 #5 Skrevet 11. september 2010 Jeg var gravid i forrige mnd ogsÄ. Hadde da pÄ fÞlelsen av at alt ikke var som det skulle og dro til legen for Ä ta hcg-prÞve som jeg skulle gjenteste en uke senere. Da tok hun samtidig noen andre typiske graviditets-blodprÞver og da blant annet toxo-prÞven. Da var jeg bare 4-5 uker pÄ vei.
Je-St-Ar Skrevet 11. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. september 2010 Men, bÞr jeg ringe Ä be om Ä fÄ tatt en sÄnn prÞve allerede nÄ, eller kan jeg trygt vente til jeg skal pÄ kontroll?
JenteOgGutterMamma! Skrevet 11. september 2010 #7 Skrevet 11. september 2010  Du kan gÄ til legen og fÄ tatt en toxoplasmoseprÞve, og det er noen steder obligatorisk at man tar den prÞven 2 ganger i svangerskapet, fÞrste gang ca uke 12, og andre gang ca uke 35.... og blir man smittet mens man er gravid sÄ mÄ du gÄ pÄ antibiotika slik at ikke fosteret blir smittet. Alle gravide som har vÊrt i syden skal vente minimum 3 uker etter at dei har kommet hjem fÞr dei tar blodprÞve for det tar litt tid fÞr evt. smitte kan vises pÄ blodprÞver.  Det er noksÄ liten sjanse for Ä bli smittet, men man vil jo ikke ta noen sjanser nÄr man gÄr gravi.  Lykke til! :-),
Tulla med tre smĂ„ Skrevet 11. september 2010 #8 Skrevet 11. september 2010 Heisann! Vil bare berolige deg litt: Jeg er sauebonde, og har vĂŠrt gravid to ganger rundt lamming der det har blitt fĂždt dĂžde lam med tydelige tegn pĂ„ toxoplasmose, lever ogsĂ„ i "nĂŠrkontakt" med 2 katter, roter ofte i jorda (det hĂžrer liksom med nĂ„r man er bonde) og burde sĂ„nn sett virkelig ha antistoffer mot toxoplasmose i kroppen. - Men det har jeg ikke. NĂ„r ikke engang jeg har blitt smittet, som har vĂŠrt utsatt for sĂ„pass stort smittepress, da tror jeg sjansen for at du blir smittet at kattungen din er veldig liten. Det er jo ikke engang sikkert at den er bĂŠrer av smitten!  Men be legen din om toxoplasmoseprĂžve for sikkerhetsskyld, hvis du fĂžler deg usikker! :-) Â
Je-St-Ar Skrevet 12. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 12. september 2010 Tusen takk for svar Er litt beroliget altsÄ Men, holder det at jeg venter til fÞrste kontroll med den prÞva, eller bÞr jeg ta den nÄ?
Jippi-77 Skrevet 12. september 2010 #10 Skrevet 12. september 2010 Jeg vil tro det holder Ă„ vente til fĂžrste kontroll, fordi nĂ„r jeg var gravid sist nevnte jeg kattene mine og smitterisiko da jeg var pĂ„ fĂžrste kontroll. Likevel ventet jordmor med Ă„ ta fĂžrste prĂžve til senere kontroll. Hun fulgte et standard opplegg for nĂ„r i svangerskapet man skulle teste. Vil jo tro hun hadde testet meg umiddelbart hvis hun hadde vurdert det som nĂždvendig. Dette er jo ikke noe fasitsvar, men bare hva jeg tror...  Ellers sĂ„ fikk jeg vite at for Ă„ bli smittet av katt mĂ„ du faktisk fĂ„ en del avfĂžring inn i munnen. Dvs at katten din mĂ„ ha ha en del avfĂžring pĂ„ labben, som du da mĂ„ fĂ„ i munnen. Dette har jeg tenkt mye pĂ„ selv, pga de to kattene mine. Men egentlig sĂ„ tror jeg risikoen er veldig liten, men det er sĂ„ vanskelig Ă„ se det nĂ„r man blir redd. Kjenner sĂ„ godt igjen den redselen du har, og da blir det liksom sĂ„ veldig sannsynlig at man har fĂ„tt det i seg. HĂ„per du klarer Ă„ slappe av litt. Dette har nok gĂ„tt helt fint, skal du se! Â
Fleur Delacour Skrevet 12. september 2010 #11 Skrevet 12. september 2010 Snodig at de skriv det er sjeldent Ä ha toxoplasmose i Noreg, det visste eg ikkje - sjÞlv er eg vokst opp med mange kattar, og har antistoffer mot toxoplasmose, sÄ eg har hatt infeksjonen pÄ eit eller anna tidspunkt. Det forbausar meg ikkje i det heile tatt, sÄ mykje som eg har begravd ansiktet i mjuk kattepels!  NÄr ein fÞrst har hatt infeksjonen, sÄ fÄr ein det ikkje igjen - ein er immun. I eit svangerskap er det "fÞrstegongsinfeksjon" som er farlig.
me5 Skrevet 12. september 2010 #12 Skrevet 12. september 2010 Heisann... I mitt forrige svangersskap fikk vi kattunger.... og kattemor kom ikke med dem fÞr de var blitt rimelige skye.... jeg skulle da fange dem og ble da bitt og klort til blods..... jeg ble da rÄdet Ä ta denne blodprÞven.... fÞrst en samme dag ... sÄ skulle jeg vente 3 uker og sÄ ta ny.... grunnen til den fÞrste var at de ville se om jeg hadde bakterien allerede i kroppen min fÞr jeg ble klort og bitt for da hadde det ikke sÄ mye Ä bety..... for skulle jeg fÄ bakterien ville den komme innen 3 uker.... og da mÄtte de gjÞre noe med det.... jeg var da 8 mnd pÄ vei... og hun jeg var hos sa at det ikke var skaldelig sÄ lenge jeg var sÄ langt pÄ vei.... men hadde det vÊrt fÞr 3 mnd var det litt mer kritisk pga. det kan hemme utviklingen av fosteret  men jeg var frisk som en fisk.... sÄ vi ensgster oss nok litt ekstra med denne spiren i kroppen!!!!!  lykke til jenter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ