Gå til innhold

Bekymrer meg for toxoplasmose :-(

Anbefalte innlegg

Har en kattunge som er helt vill, og jeg har jo selvfølgelig holdt meg unna bæsjen. MEN, om natta har jeg faktisk våknet av at han har pirket borti munnen min med labben sin :-S Det har skjedd flere ganger.

Hvor stor sjanse er det egentlig for å få om slik? Håper noen kan berolige meg her litt :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142309760-bekymrer-meg-for-toxoplasmose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjansen for å bli smittet av toksoplasmose i Norge er veldig liten. Både via kjøtt, jord og katter. Det KAN skje, men veldig sjelden.

Jeg har hatt 3 forskjellige katter gjennom 25 år, og jeg har hatt nær kontakt med mange andre katter, jeg har lekt og koset, hatt de i senga, skiftet kattedoen osv. Men jeg er enda ikke smittet. Hadde katter vært en stor smittekilde hadde jeg sannsynligvis vært smittet for lenge siden.

Huff, nå er jeg liksom gravid for tredje gang, og hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle bekymre meg så mye. Men, er bare 6+2, og bekymrer meg allerede :-S

Nei, det er vel kanskje ikke så stor sjanse for å bli smittet av noe slikt? Men, er det tidsnok å ta den blodprøva på første svangerskapskontroll da? Blir vel i uke10-12.

Så jeg kan mest sansynlig ta det med ro altså?;-)

Jeg var gravid i forrige mnd også. Hadde da på følelsen av at alt ikke var som det skulle og dro til legen for å ta hcg-prøve som jeg skulle gjenteste en uke senere. Da tok hun samtidig noen andre typiske graviditets-blodprøver og da blant annet toxo-prøven. Da var jeg bare 4-5 uker på vei.

Annonse

Du kan gå til legen og få tatt en toxoplasmoseprøve, og det er noen steder obligatorisk at man tar den prøven 2 ganger i svangerskapet, første gang ca uke 12, og andre gang ca uke 35.... og blir man smittet mens man er gravid så må du gå på antibiotika slik at ikke fosteret blir smittet.

Alle gravide som har vært i syden skal vente minimum 3 uker etter at dei har kommet hjem før dei tar blodprøve for det tar litt tid før evt. smitte kan vises på blodprøver.

Det er nokså liten sjanse for å bli smittet, men man vil jo ikke ta noen sjanser når man går gravi.

Lykke til! :-),

Heisann!

Vil bare berolige deg litt: Jeg er sauebonde, og har vært gravid to ganger rundt lamming der det har blitt født døde lam med tydelige tegn på toxoplasmose, lever også i "nærkontakt" med 2 katter, roter ofte i jorda (det hører liksom med når man er bonde) og burde sånn sett virkelig ha antistoffer mot toxoplasmose i kroppen. - Men det har jeg ikke.

Når ikke engang jeg har blitt smittet, som har vært utsatt for såpass stort smittepress, da tror jeg sjansen for at du blir smittet at kattungen din er veldig liten. Det er jo ikke engang sikkert at den er bærer av smitten!

Men be legen din om toxoplasmoseprøve for sikkerhetsskyld, hvis du føler deg usikker! :-)

Jeg vil tro det holder å vente til første kontroll, fordi når jeg var gravid sist nevnte jeg kattene mine og smitterisiko da jeg var på første kontroll. Likevel ventet jordmor med å ta første prøve til senere kontroll. Hun fulgte et standard opplegg for når i svangerskapet man skulle teste. Vil jo tro hun hadde testet meg umiddelbart hvis hun hadde vurdert det som nødvendig. Dette er jo ikke noe fasitsvar, men bare hva jeg tror...

Ellers så fikk jeg vite at for å bli smittet av katt må du faktisk få en del avføring inn i munnen. Dvs at katten din må ha ha en del avføring på labben, som du da må få i munnen. Dette har jeg tenkt mye på selv, pga de to kattene mine. Men egentlig så tror jeg risikoen er veldig liten, men det er så vanskelig å se det når man blir redd. Kjenner så godt igjen den redselen du har, og da blir det liksom så veldig sannsynlig at man har fått det i seg. Håper du klarer å slappe av litt. Dette har nok gått helt fint, skal du se!

Snodig at de skriv det er sjeldent å ha toxoplasmose i Noreg, det visste eg ikkje - sjølv er eg vokst opp med mange kattar, og har antistoffer mot toxoplasmose, så eg har hatt infeksjonen på eit eller anna tidspunkt. Det forbausar meg ikkje i det heile tatt, så mykje som eg har begravd ansiktet i mjuk kattepels! :D

Når ein først har hatt infeksjonen, så får ein det ikkje igjen - ein er immun. I eit svangerskap er det "førstegongsinfeksjon" som er farlig.

Heisann...

I mitt forrige svangersskap fikk vi kattunger.... og kattemor kom ikke med dem før de var blitt rimelige skye.... jeg skulle da fange dem og ble da bitt og klort til blods..... jeg ble da rådet å ta denne blodprøven.... først en samme dag ... så skulle jeg vente 3 uker og så ta ny.... grunnen til den første var at de ville se om jeg hadde bakterien allerede i kroppen min før jeg ble klort og bitt for da hadde det ikke så mye å bety..... for skulle jeg få bakterien ville den komme innen 3 uker.... og da måtte de gjøre noe med det.... jeg var da 8 mnd på vei... og hun jeg var hos sa at det ikke var skaldelig så lenge jeg var så langt på vei.... men hadde det vært før 3 mnd var det litt mer kritisk pga. det kan hemme utviklingen av fosteret

men jeg var frisk som en fisk.... så vi ensgster oss nok litt ekstra med denne spiren i kroppen!!!!!

lykke til jenter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...