umuliusen Skrevet 11. september 2010 #1 Skrevet 11. september 2010 Jeg har barn fra før og de var over gjennomsnittet hele tiden når jeg gikk til kontroll..denne gangen ligger babyen litt under et eller annet måleskjema.....han vokser ikke så fort... Noen andre som har hatt det slik i tidligere svangerskap og kan si noe om babyen ble liten, vanlig eller stor ved fødselen ?????
♥Mammatil3små♥ Skrevet 11. september 2010 #2 Skrevet 11. september 2010 Hei:) Jeg hadde oppfølging med ultralyd i mitt første svangerskap, pga. premature rier(de måtte følge med på livmorhalsen ,siden den hadde blitt veldig kort). Da ble det også oppdaget att babyen var ganske under gjennomsnittet i størrelse (var snakk om 16% vekstavvik om jeg ikke husker helt feil), så dette målte de også på hver kontroll. Når han ble født i uke 37 var han nesten 3200 gr. og 48 cm., så det var altså ikke tilfelle att han var spesielt liten, ganske gjennomsnittlig vil jeg tro... I ettertid sa legene att det er veldig vanskelig å si hvor stor babyen er når den er i magen, og att selv om de tror barnet er mindre enn normalt ,så er det ofte ikke tilfellet... Men når de har gjordt slike "oppdagelser", så må de følge det opp, og passe på att babyen vokser bra utifra det de har kommet frem til før...
umuliusen Skrevet 11. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 11. september 2010 Babyen din var jo da ganske vanlig i og med at de vokser ca 250 gram pr uke de siste fire ukene. Hadde han kommet i uke 40 hadde han vært rett under 4 kg! Det var godt å høre. Fint om andre også deler sine erfaringer. Jeg ble litt lei meg og redd da legen sa at babyen vokser litt senere enn gjennomsnittet...
superglad!! Skrevet 11. september 2010 #4 Skrevet 11. september 2010 I forrige svangerskap ble min datter estimert til -18% i forhold til gjennomsnitt 2 mnd før termin. Ble målt igjen 1 mnd før og da var hun -10% under. De målte også da blodstrømningen til morkaken for å forsikre seg om at hun fikk nok næring fra meg, der var alt pulserende og fint. Ved fødsel veide hun 3070gram og 50 cm lang, akkurat perfekt! (-12% ved fødsel i forhold til gjennomsnitt). La på seg gjerne 300gram nesten hver uke de 2 første mnd! Og tok raskt igjen de på gjennomsnittet! Alt over 2500gram til 4000gram er etter tabellene som regel fin fødelsvekt! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå