Lykkelioggla Skrevet 11. september 2010 #1 Skrevet 11. september 2010 Jeg har svangerskapsdiabetes men har ikke fått noe oppfølging ennå. Jeg har derfor kjøpt et maleapparat så jeg kan følge med litt selv. Men er det noen som vet hva hvilke verdier man "bør" ha på disse hjemmetestene?
Sunniv@ Skrevet 11. september 2010 #2 Skrevet 11. september 2010 Du vil nok få innkalling ganske snart, vil jeg tro. Før måltid skal blodsukkeret ligge under 6. Halvannen time etter måltid skal det ligge under 7.
Lykkelioggla Skrevet 11. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 11. september 2010 Hmm, jeg har blitt avvist fra sykehuset fordi jeg ikke er overvektig og ikke har andre i familien med diabetes. Men håper likevel de vil ta meg inn da jordmor har klaget på avgjørelsen. Under 7 etter måltid, uff, jeg ligger fort på 8 selv om jeg omtrent ikke spiser sukker eller raske karbohydrater. Men merker jeg blir veldig dårlig og sliten ca 1 time etter måltidene. Er det noe sted det ligger noe informasjon om disse verdiene?
2 boys & now pink Skrevet 11. september 2010 #4 Skrevet 11. september 2010 Diabetes mellitus i svangerskapet Svangerskapsdiabetes er en mild form for diabetes som oppstår under graviditet og som vanligvis forsvinner etter fødselen. Som regel er den ikke insulinavhengig. I dette informasjonsskrivet skiller vi mellom dem som har diabetes før de ble gravide, og dem som forbigående får et "snev" av diabetes under svangerskapet, svangerskapsdiabetes. * Publisert: 31.12.2001 * Sist revidert: 25.08.2005 * Sist endret: 20.04.2007 Hva er sukkersyke ved graviditet? Diabetes mellitus (sukkersyke) er en kronisk stoffskiftesykdom med høyt blodsukker og andre forstyrrelser i stoffskiftet som skyldes mangel på insulin. Type 1-diabeteser insulinavhengig, mens type 2-diabetes ikke er insulinavhengig. Hos dem som ikke har diabetes fra før, men får det under svangerskapet, er det vanlig å merke økt tørste og hyppig vannlating. Urinveisinfeksjon kan også forekomme. Hos dem som har hatt sykdommen også før de ble gravide, endrer behovet for insulin seg ofte. Før 12. uke kan behovet for insulin falle. Blodsukkerreguleringen er spesielt vanskelig dersom du kaster opp. I andre tredjedel av svangerskapet er behovet for insulin stabilt eller lett økende, mens det i tredje tredjedel øker kraftig. Ca 2% av den norske befolkning har diabetes, mens ca 1% av de gravide har sykdommen. Norske tall viser at ca. 8 av 1000 gravide får svangerskapsdiabetes, mens ca. 6 av 1000 har foruteksisterende diabetes. Antallet gravide med diabetes er økende som følge av økt forekomst av diabetes type 2. svangerskapsdiabetes Animasjon av svangerskapsdiabetes Hva forårsaker tilstanden? Type 1-diabetes skyldes at immunforsvaret ødelegger cellene i bukspyttkjertelen som produserer insulin. Type 2-diabetes skyldes at kroppen produserer for lite insulin, eller at insulinet virker for dårlig. Svangerskapsdiabetes oppstår oftest hos personer som fra før har et blodsukker i øvre grenseområde. En del svangerskapshormoner øker blodsukkeret ytterligere. Enkelte faktorer øker risikoen for utvikling av svangerskapsdiabetes. Dette gjelder blant annet alder over 38 år, forekomst av type 1- og 2-diabetes hos foreldre eller søsken, overvekt eller tidligere svangerskapsdiabetes. Svangerskapsdiabetes forekommer oftere hos innvandrere fra India, Pakistan, Bangladesh og Nord-Afrika. Hvordan diagnostiseres tilstanden? Ved å undersøke på sukker i urinen kan legen få mistanke om mulig svangerskapsdiabetes. Det er rutine å undersøke på sukker i urin ved svangerskapsskontrollene. Ved funn av sukker i urinen, måles blodsukkeret. Hvis dette ligger høyere enn de fastsatte grensene for blodsukker, har du diabetes. Hvis blodsukkeret ligger i grenseområdet, gjøres en sukkerbelastningstest der du drikker sukker løst i litt vann og deretter måler blodsukkeret etter to timer. Komplikasjoner som følge av diabetes i svangerskapet Diabetes under svangerskapet kan skape problemer for så vel mor som foster. Lavt blodsukker kan gi føling hos mor. Infeksjoner, særlig i urinveiene, forekommer hyppigere hos gravide med diabetes. Risikoen for spontanabort er økt i første del av svangerskapet. Senere i svangerskapet er risikoen for svangerskapsforgiftning økt, og flere gravide med diabetes føder for tidlig. Dårlig blodsukkerkontroll i svangerskapet øker risikoen for skader på hjerte, blodårer, nervetrådene, nyrer og netthinnen. Fosteret blir gjerne stort, noe som kan skape problemer under fødselen. Organmodningen kan også være forsinket. I noen tilfelle kan diabetes hos mor føre til veksthemning hos fosteret. Diabetes hos mor er en kjent risikofaktor for medfødte misdannelser. Det gjelder enten det foreligger type 1- eller type 2-diabetes. Risikoen for å få barn med medfødte misdannelser hos gravide med diabetes er funnet å være 5-12% i ulike undersøkelser gjort rundt om i verden. Vi har lenge visst at god kontroll med blodsukkeret omkring tidspunktet for befruktningen, nedsetter risikoen for medfødte misdannelser, men risikoen er likevel høyere enn ved ikke-diabetiske graviditeter. De hyppigste misdannelsene forekommer i hjerte, sentralnervesystemet, nyrer og urinveier. Slike misdannelser kan i mange tilfeller oppdages på ultralyd omkring 20. uke. Hvordan behandles tilstanden? Du kan redusere risikoen for komplikasjoner ved å føre en streng kontroll av blodsukkeret ditt. Langtidsblodsukkeret (HbA1c) bør helst ligge under 7, noen sier mellom 6,0 og 6,5 omkring befruktningen og i første tredjedel av svangerskapet. Du bør ta folinsyre fra det tidspunkt du planlegger å bli gravid og ut 12. uke. Det reduserer risikoen for nerverørsdefekter hos barnet. Et strengere kosthold er viktig: * Spis flere mindre, karbohydratrike måltider. Karbohydrater skal dekke 50-60% av energibehovet * Sukkerholdige varer spises bare i begrensede mengder sammen med måltidene * Kosten skal ha et moderat fettinntak (dvs 30% eller mindre) og tilstrekkelig proteiner, vitaminer og mineraler. Mye fiber og reduksjon i lett absorberbare karbohydrater er gunstig * Gode karbohydratkilder er kornprodukter som grovt brød og upolert ris * Grønnsaker bør spises hver dag Den fysiske aktiviteten bør økes. Fysisk aktivitet senker insulinbehovet, så det er viktig å samtidig spise ekstra eller ta mindre insulin. En grov huskeregel er at 1 brødskive tilsvarer ca 45 min. spasertur. De som har diabetes før graviditeten, må måle blodsukkeret sitt ofte. Behandling med medisiner er som regel ikke nødvendig ved svangerskapsdiabetes. Hvis slik behandling blir nødvendig, brukes insulin. Hvordan er langtidsutsiktene? Svangerskapsdiabetes forsvinner vanligvis etter fødsel, men ca 40% av kvinner med svangerskapsdiabetes vil senere i livet utvikle diabetes. Ved svangerskapsdiabetes kan som oftest svangerskapet gå nær opp til termin, det er ikke nødvendig å sette i gang fødsel tidligere. Ved dårlig blodsukkerregulering blir fosteret ofte stort, og barnet kan ved fødselen veie langt over 4 kg. Pustereguleringen kan være dårlig hos disse fostrene, blodsukkerreguleringen er dårlig, og tendensen til hjerneblødninger er større enn hos andre fostre. Fødselen kan derfor medføre skader på grunn av fosterets størrelse. Tidlig forløsning kan derfor være aktuelt ved ustabil eller dårlig regulert diabetes. Dødelighet i perioden rundt fødselen blant barn av diabetikere er i dag ca 2%, ubetydelig høyere enn for ellers friske mødre. http://www.kvasir.no/alle?q=svangerskapsdiabetes&partnerid=ABCstartsiden&source=startsiden.no http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/diabetes-i-svangerskap-2641.html
iva Skrevet 12. september 2010 #5 Skrevet 12. september 2010 Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 35, er nå 39+3. Den store overraskelsen for meg var hvor mye melkeprodukter slo ut på blodsukkeret. Jeg elsker skummelt melk, biola (uten tilsatt sukker) etc, men det sendte blodsukkeret overraskende høyt. Skulle tro det var sjokoladekake jeg hadde spist, og ikke grov frokostblanding med biola! Etter at jeg kuttet ut det meste av melkeprodukter, har blodsukkeret stort sett holdt seg nede.
Eurecaღmed spireღ Skrevet 12. september 2010 #6 Skrevet 12. september 2010 Jeg også har svangerskapsdiabetes. Merker også stort utslag på melkeprodukter. Tåler godt aktivia yoghurt, men ikke å drikke melk. Samme måltid med og uten et glass melk, gir stor forskjell på verdiene etterpå. Med melk blir det 8,2 og uten melk blir det 5,6. Om man skal ha oppfølging på sykehus eller ikke kommer ann på verdiene du hadde ved glukosebelastningstesten. Verdier over 9 skal henvises for vurdering til spesialisst. Jeg hadde 9,7 og har vært til indremedisiner. Jeg skal ikke ha videre oppfølging med mindre verdiene mine endrer seg for mye. Vet at verdier under 9 blir også fulgt opp, men er sikkert forskjellig fra sykehus til sykehus. Jeg får imidlertid oppfølging med vekstestimering, men det er på grunn av tidligere fødsel og vurdering av keisersnitt.
iva Skrevet 12. september 2010 #7 Skrevet 12. september 2010 Eureca, har du noen erfaring med hvordan det går med melk i bakevarer? Har god erfaring med å bruke fruktose i stedet for sukker og spe på med bittelitt grovere mel i feks skolebrød - men usikker når oppskriften krever mye melk. HI, jeg hadde 9,0 på glukosebelastningstesten og ble fulgt opp med samtale med diabetessykepleier om kosthold, vekstestimering med UL annenhver uke siden termin er rett rundt hjørnet, og ukentlig ctg. Er førstegangsfødende og har ikke hatt noen andre komplikasjoner, og det ser ikke ut til at dette får andre konsekvenser enn at jeg må spise sunt. Føler meg godt ivaretatt, men husker at jeg følte meg trist og hadde mange ubesvarte spørsmål den uka det tok fra jeg tok glukosebelastningstesten til jeg hadde oppfølgingssamtale.
Utrulig Skrevet 12. september 2010 #8 Skrevet 12. september 2010 Jeg har svangerskapsdiabetes og venter nr 7. Glykosebelastningen ble tatt tidlig i juni og viste 8,7.BMI over 27, min mor har Dia type 2 og ingen av mine barn har vørt under 3800 og den største var 4900. Ble da henvist til fødepoliklinikken og diasykepleier av den lokale jordmoren. Har reist til oppfølging på sykehuset annenhver uke frem til uke 30, har fått beskjed om at etter det skal jeg til kontroll hver uke frem til termin. I uke 28 hadde jeg UL med vekstkontroll som viste 3,9 % større enn en middelsunge. Har fått beskjed om ny UL i uke 32. I følge Diasykepleier skal målingene tas 2 timer etter måltidet, og dette må jeg måle annenhver dag etter alle måltid fordi man viste aldri hvilken gravide som pluttselig kunne få forandringer i målingen som ikke lar seg regulere med maten. Med verdier over 9 er det behandling med Insulin og da er det ikke alle fødeavdelinger som kan/har lov til å la deg føde der. Der jeg helst vil føde , får ikke jeg føde om det blir komplikasjoner.
Eurecaღmed spireღ Skrevet 12. september 2010 #9 Skrevet 12. september 2010 I bakevarer bruker jeg vann. Jeg har et brød jeg baker, sm jeg tåler godt, og bruker bare vann. Ellers bakte jeg skoleboller nå i helgen, og brukte også vann. Har ikke målt hvordan jeg tålte den skolebollen, for jeg fikk så utrolig dårlig samvittighet av å spise den...
iva Skrevet 12. september 2010 #10 Skrevet 12. september 2010 Jeg testet meg etter to skolebrød med fedon fruktose og vann - blodsukkeret gikk bare opp fra 3,8 til 5,6 - det er jo mindre enn ved frokost med ingers rugbrød og servelat... Kanskje du får en hyggelig overraskelse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå