kine1234 Skrevet 11. september 2010 #1 Skrevet 11. september 2010 Hei! Jeg er gravid i uke 22, og har ett utrolig sug etter alt av godteri og potetgull! Drømmer jo om smågodt og lakris drops dagen lang, men har hørt flere sier at man skal være forsiktig med på spise for mye godteri og potetgull og slikt? Er dere obs på hvor mye dere spiser av slikt? Eller spiser dere det ofte? For min del kunne jeg godt spist en sjokolade og pose drops hver dag, men blir jo litt bekymret når jeg får høre at det muligens kan gi skade, og det vil jeg jo ikke utsette nurket i magen unødvendig for!
Gjest LilleDina +spire + 2englebarn Skrevet 11. september 2010 #2 Skrevet 11. september 2010 Man skal være obs på det pga egen vekt og fordi barnet kan bli noe større enn normalen, men har ikke hørt noe om at det er direkte farlig for den lille! Her er det kunn sug etter potetgull og lakris, og jordmor sa at jeg gjerne kunne spise det, men ikke leve på det. Med andre ord: spis det i moderate mengder, og spis sundt og godt ellers
gutt07 og jente11 Skrevet 11. september 2010 #3 Skrevet 11. september 2010 Om man spiser godter, potetgull og drikker brus i blandt gjør det ingenting, man skal kose seg mens man er gravid. Det som er tingen er at man ikke overdriver, for det første kan man legge på seg veldig mye ekstra, noe som ikke er bra. For det andre så kan man få svangerskapsdiabetes, og for det tredje så har det vist seg at økt sukkermengde kan påvirke svangerskapsforgiftning. Altså, du får ikke svangerskapsforgiftning av sukker, men de som har stort sukkerinntak har større sjangse for å få alvoli svangerskapsforgiftning. Det er nok mange flere ting som også påvirkes av stort sukkerinntak, men det skader ikke å spise litt godis i blandt:) Selv har jeg kjøpt meg en pose potetgull og en pose hurlumheimix som jeg skal kose meg med i kveld, mens samboern er ute:)
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 11. september 2010 #4 Skrevet 11. september 2010 åå nei, skulle aldri lest dette, gud som jeg fikk lyst på lakris, hurulmej mix og potetgull NOOO! ikke noe åpent i nærheten, får kose meg med en klementin jeg da.. hehe Men jeg tenker på hva jeg spiser så klart, men om jeg har lyst på noe godt unner jeg meg det, baby blir glad når jeg er glad unnskylder jeg med god lørdag!
Oktobergutt2010:) Skrevet 11. september 2010 #5 Skrevet 11. september 2010 Titter litt innom fra 3. trimester.... :-) Jeg har kuttet ned på brusdrikking, men jeg drikker fremdeles brus i ny og ne. Jeg har også spist potetgull, sjokolade, kaker og diverse andre ting under hele graviditeten uten dårlig samvittighet. Om jeg skulle hørt på alt jeg ikke kunne spise under graviditeten hadde jeg ikke kost meg i det hele tatt, og mest sannsynlig sulta ihjel, hehe.. Men nå har jo alle en ulik mening på hva de føler seg best med, og er nok bare du som vet hva som er "rett" Personlig tror jeg ikke barnet tar skade av det. Men du trenger jo ikke labbe i deg en hel pakning med sjokolade pudding da - Alt med grense syns jeg :-)
Hera_75 Skrevet 12. september 2010 #6 Skrevet 12. september 2010 Jeg har endel utdannelse på feltet, og det synes å være en enighet om at det viktigste er ikke å en asketisk tilværelse der man nekter seg alt usunt, men å begrense inntaket slik at det ikke går på bekostning av den sunne maten. Hvis du i stedet for å spise en sunn middag med grønnsaker osv trykker i deg en pose potetgull - da blir det etterhvert farlig, pga at man ikke får tilført de næringsstoffer kroppen trenger, men i stedet tilfører usunne saker som kroppen må kvitte seg med.. Spis det sunne, normale først og så kan man kose seg med litt snop i tillegg. Det er noe som heter psykologisk ernæringsverdi også, og det skal man ikke kimse av. Sjokolade har ekstremt høy slik verdi ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå