Heanne Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 Jeg er nå i uke 25 med tvillinger. og det går vannkopper i klassen til dattera mi. Jeg tror ikke jeg har hatt det som liten (mamma tror ikke jeg har hatt det, men er usikker) Kan det være farlig eller større risiko for de i magen om jeg blir smittet? Kjenner er veldig bekymra for at hun tar det med hjem og smitter meg nå.
Gjest LilleDina +spire + 2englebarn Skrevet 10. september 2010 #2 Skrevet 10. september 2010 Det beste er nok å forhøre seg med jordmor/lege/føden om dette, da får du også tips om hvordan du eventuelt kan unngå smitten..
pennywise*tobarnsmor<3* Skrevet 10. september 2010 #3 Skrevet 10. september 2010 kjenner ei som fikk vannkopper da hun var gravid, og sønnen hennes ble født med skader på grunn av dette. uvanlig syndrom som er en konsekvens av vannkopper. husker ikke om hun var i første eller andre trimester da hun ble syk... Ring sykehuset og forhør deg, skader jo ikke å sjekke!
Lillepusen-78 Skrevet 11. september 2010 #4 Skrevet 11. september 2010 Jeg har spurt jordmor og lege om dette, og i følge dem begge er det ikke problematisk med mindre man har det under fødsel, fordi barnet da kan smittes. Får håpe vi begge slipper dette i svangerskapet :-) Skriv gjerne en oppdatering dersom du sjekker det opp der du går til kontroll...
Lukkelukken og bebibror Skrevet 11. september 2010 #5 Skrevet 11. september 2010 Jeg hadde vannkopper i uke 15 av dette svangerskapet, er nå i uke 24. Det det var snakk om da, var at det var fare for spontanabort, og skader på barnet. Det er liten sjans for skader før uke 20, men skader som lav IQ, dårlig vekst og lav fødselsvekt er det som har vært registrert. Etter uke 20 er jeg ikke sikker, men etter uke 36 er sjansen for skader 50% sa jordmor. Det er altså da det er farligst, før det er det rapportert svært få tilfeller
Lukkelukken og bebibror Skrevet 11. september 2010 #6 Skrevet 11. september 2010 Åssen skade var det?
pennywise*tobarnsmor<3* Skrevet 11. september 2010 #7 Skrevet 11. september 2010 jeg er nærmest 100%sikker på at hun var i slutten av første trimester da hun ble syk. Gutten ble født med klumpfot, han mangler hele lårmuskelen i ene benet, har underutviklede lunger (dette gjør at han sliter med lungebetennelser og dårlig pust) og immunforsvaret hans er ca nada. Ekstremt mye sykehus på dem. Nå er han 2 1/2 og sitter i rullestol, er veldig liten av vekst og kjempemye syk. Men han begynner å komme seg, og er en fantastisk liten fyr:) herlig unge. Syndromet er sjeldent, og moren fikk beskjed av legen sin (da hun fikk vannkoppene) at det ikke var farlig. Legene på riksen har etter at gutten ble født sagt at det er sjeldent det fører til fosterskader, men at det skjer. Sier ikke dette for å skremme altså!
Lukkelukken og bebibror Skrevet 11. september 2010 #8 Skrevet 11. september 2010 Men hvis hun fikk det så tidlig, kunne de ikke da se det på ordinær UL? Jeg har hadde en ekstra UL på grunn av vannkoppene mine nå på torsdag, og har en til i slutten av måneden.
Lukkelukken og bebibror Skrevet 11. september 2010 #9 Skrevet 11. september 2010 Du kan foresten ta en blodprøve for å sjekke om du har hatt det, det måtte jeg
pennywise*tobarnsmor<3* Skrevet 11. september 2010 #10 Skrevet 11. september 2010 snakka med henne og spurte hva syndromet heter: Varicella syndrom.
Lukkelukken og bebibror Skrevet 11. september 2010 #11 Skrevet 11. september 2010 Men de så altså ikke dette på UL?
pennywise*tobarnsmor<3* Skrevet 11. september 2010 #12 Skrevet 11. september 2010 nei, hun var uvitende frem til sønnen ble født... Nå er det jo ikke dermed sagt at din baby har skader, du får jo oppfølging, og slik som jeg har forstått det så ser alt fint ut? hun hadde kun rutine UL i uke 17-19, og da så de ikke dette. Men hun var på UL ved et lite sykehus, tviler på at maskinen deres var av siste sorten altså! Her er det som står om risikoen for varicella syndrom ved vannkopper i sv.skap: Risiko for medfødte fosterskader foreligger hvis mor infiseres primært i svangerskapet: Infeksjon <20 svangerskapsuke: ca 1-2 % av barna fødes med kongenitalt varicella syndrom. Risikoen er minst ved infeksjon før 13 uke( 1). Infeksjon >20 svangerskapsuke: barnet kan bli født med Herpes zoster, men uten alvorlige skader ( 2). LITEN risiko altså. Håper du ble litt mer beroliget nå Alt er nok helt fint med babyen din!
Lukkelukken og bebibror Skrevet 12. september 2010 #13 Skrevet 12. september 2010 Merkelig at ikke de så klumpfot på UL egentlig, men men... Jeg har jo som sagt fått en ekstra UL, og der så de ingenting. Skal på 3D i slutten av måneden, så får håpe alt ser like greit ut da
pennywise*tobarnsmor<3* Skrevet 12. september 2010 #14 Skrevet 12. september 2010 ja, hun syntes også det var veldig rart. Foten var helt bakovervendt også... hun har jo hatt maks uflaks da, både med tanke på varicella syndrom og det at de ikke så noen av skadene på UL. du får heldigvis ordentlig oppfølging:) krysser fingrene for at alt ser like fint ut på 3D som det gjorde på den ekstra UL'n din:)
Heanne Skrevet 13. september 2010 Forfatter #15 Skrevet 13. september 2010 Takk for alle gode svar Skal til JM imårgen, skal høre da hva hun har å si. Sier ifra hva jeg får til svar.
Heanne Skrevet 14. september 2010 Forfatter #16 Skrevet 14. september 2010 Fikk høre idag av jm at det minimal risiko for noe. Eneste var i 1. trimester og den siste uken før fødsel. Og da under fødsel. Og siden jeg nå er i uke 26+1 er det ikke noe farlig om jeg skulle få det Eneste fordelen og jeg skulle få det nå er at da blir tvillingene mine immune for det siden Men satser på å ikke få det likevel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå