Gå til innhold

Utviklingsrelatert eller noe annet?

AnneKristin&gullet i magen

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på 2,5 år som plutselig har slått seg vrang i barnehagen. De ansatte får han ikke til å høre etter, og han kaster sand på de andre barna. Samtidig nekter han å dele leker og er veldig avhengig av rutiner i barnehagen. De to siste nettene har han blitt umulig å legge, roper og er illsint at det er en "pang pang på rommet", at han vil bytte bleie og at jeg skal holde han i hånda.. Han har vært en drøm å legge helt til nå..

Barnehagen vet ikke hvordan de skal takle det, så de ønsker å få en fra kommunen til å observere han. Hva tror dere det kan komme av? er det en fase eller noe annet?

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres nesten ut som lhan trasser spør du meg.

Det at han er avhengig av rutiner synes jeg ikke er bekymringsfullt- unger har behov for rutiner for det skaper trygghet. Han er også kommet i en alder da de begynner å få fantasi og forestiller seg ting. Gutten vår på 2,5 kan av og til våkne om nettene og gråter og virker redd. Tydelig at han har drømt..

Hvorfor vet ikke bhg hvordan de skal takle dette? Har dette vart lenge? er greit å ikke vente for lenge, samtidig synes jeg det er skummelt å hente inn folk allerede nå. Avtal heller med bhg at de prøver en periode med å være konsekvente ifht atferd. Er de konsekvente, vil han lære seg at det ikke nytter med trass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner at du lurer, men det er veldig vanskelig å svare på. Jeg kjenner han jo ikke.. Det kan være han ikke klarer å komme inn i leken, det kan være problemer med språket, det kan være han er usikker på så mangt.. osv.osv Problemer han opplever i barnehagen kan forplante seg hjemme (leggingen), samtidig som problemer han møter hjemme kan forplante seg i barnehagen.

Etter det du skriver kan rutiner være noe som kan hjelpe.

Jeg ville latt noen komme å se på han. Hvis personalet føler at det er behov for det så ville jeg stolt på de (ped.leder selv). De som jobber i barnehagen har mye kunnskap om masse, mens de som kommer å observerer har mye kunnskap om barn som har "problemer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn er mer krevende enn andre!

Fint om noen observerer ham og gir dere og barnehagen tips og råd om hvordan håndtere dette slik at dere i fellesskap kan skape et trygt miljø rundt ham som gjør ham i stand til å takle verden slik at han vil like seg selv og blir likt av andre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...