November-mamma-86 Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 Jeg lurer på hva som er selve funksjonen med smokk? Bortsett fra at enkelte barn roer seg når de får smokken. Har jobbet litt i barnehage en periode, og der opplevde jeg at mange av barna var helt "avhengig" av smokk, noen når de skulle sove, andre hele tiden. Er det ikke helt unødvendig å la de få denne "uvanen", det må da være utrolig tungvint å skulle avvende en 3-4 åring med dette? Eller er det en grunn, feks at det stimulerer sugeevnen? Håper på svar fra noen som har mer peiling enn meg
gutteklubben grei Skrevet 10. september 2010 #2 Skrevet 10. september 2010 For det første er det gull verdt om du får en unge med stort sugebehov og det roer virkelig ungene.. Dessuten haar jeg lest at barn som bruker smokk ikke er like utsatt for krybbedød, men det er jo uansett en så forsvinnende sjanse for dette at det er lite relevant.. Jeg har hatt to smokkebarn og et som ikke har villet ta smokken. Det har helt klart vært slik at smokkebarna har vært roligere, mer fornøyde og lettere å få til å sove. Så hadde jeg kunnet velge hadde alle brukt smokk. Jeg har aldri slitt med at ungene har vært "avhengige" av smokk, de har kun brukt det når de har sovet eller sitter i bilen, og det har vært helt ukomplisert å venne de av med den når de var tre år.
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 10. september 2010 #3 Skrevet 10. september 2010 Det som ofte er greit med smokk er at det er lettere å avvende små barn fra det i forhold til tommelen, og tro meg, begynner de ikke med smokk vil de sutte på den! I begynnelsen er sugebehovet til baby så stort at det kan være greit å ha en smokk i nærheten så man slipper å legge barnet til puppen hver gang det sutter Men så er det også greit å huske på at om man skal amme bør sugeteknikken til baby bør være i orden, jeg gir mme på flaske, så det slapp jeg å tenke på..hehe
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 10. september 2010 #4 Skrevet 10. september 2010 Jeg bruker ikke smokk til min 2 uker gamle baby, har ikke behov for det og heller ingen umiddelbare planer om det. Skulle det bli nødvendig vil jeg nok introdusere smokken, har to stk liggende i tilfelle kriser. Enn så lenge bruker jeg puppen som smokk - det er koselig både for meg og tuppa og så hjelper det å etablere ammingen/sugetak, synes jeg. Det er ikke slik at barn som ikke får smokk begynner på tommelen. Jeg fikk aldri smokk som barn og sugde heller ikke på tommelen eller andre fingre. Heller ingen av mine 3 søsken gjorde det, og jeg kjenner mange andre barn som har gjennomgått barndommen både uten smokk- og tommelsuging! Smokk er nok veldig bra for mange og har mange fordeler. Men undersøkelser viser at smokkbruk gjør at barnet mister ca ett måltid om dagen (sulttegn blir misforstått som suttebehov) og barnet får lettere ørebetennelse (pga trykket suttingen skaper) og mulighet for feil tannstilling. Derfor har jeg valgt å la vær til jeg evt MÅ bruke det. Som alt annet med baby og oppdragelse: Hver sitt valg Men ta nå i alle fall et opplyst valg! (dvs basert på fakta og ikke synsing)
Gullgrisen m/ novemberspire Skrevet 10. september 2010 #5 Skrevet 10. september 2010 Jenta mi som nå er 3 år ville ikke ha smokk når hun var lita. Og hun var heller ikke tommelbarn. Hun sov hele natta fra hun var ei uke, men hadde derimot større problemer med å få henne til å sove på dagen. Da måtte vi ut på trilletur og vogna kunne ikke stoppe. Jeg var litt misunnelig på de som bare kunne stikke inn en smokk og så sovna ungen, men så har vi sluppet unna andre ting. Ingen surmuling på natta når smokken plutselig detter ut og ingen avvenning. Kommer ikke til å "tvinge" denne ungen til å ta smokk dersom h*n ikke vil.
November-mamma-86 Skrevet 10. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 10. september 2010 Takk for alle svarene Sikkert greit å ha en smokk liggende, hvis det skulle vise seg å være nødvendig!
VirreVirre Skrevet 10. september 2010 #7 Skrevet 10. september 2010 Jeg tenkte i de samme baner som deg da jeg gikk gravid første gang. Men noen rådet meg til å bare ha en på barselhotellet, bare sånn i tilfelle. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bruke den, men den ble min (og babyens) gode venn allerede da. Vi brukte den kun til soving, og vi sluttet ved to års alder. Det gikk bare fint.
heltutrolig #Overtid# Skrevet 10. september 2010 #8 Skrevet 10. september 2010 De anbefales ikke å begynne å bruke smokk før barnet er 4 uker..pga ammeteknikk og like ting.. eg brukte puppen så lenge det gikk.. men når jenta vår var ca 4-5 uker så fikk ho problemer med luft i magen å da ble det en god hjelp til å roe ungen.. kommer nok til å prøve å drøye så lenge som mulig denne gangen og men tar det som det kommer...
Jann Skrevet 10. september 2010 #9 Skrevet 10. september 2010 Når jeg var på sykehuset etter å ha født min første fikk vi ett hefte hvor der sto hva vi kunne gjøre for å forhindre krybbedød. Ett av punktene var bruk av smokk og derfor begynte vi med det. (Fikk også fortalt det samme av jordmor på samtalen) I motsetning til hva gutteklubben grei skriver var det helt avgjørende for oss, litt engstelige førstegangsforeldre som ikke ville ta noen sjangser:-) kunne vi reduserer krybedødfaren var avvenning senere ett lite offer. Hva som blir gjort med nummer to er litt usikkert men det blir sannsynligvis smokk denne gangen også; enn hvis, hva om osv. (eller kanskje smokk ikke er på listen lenger, det endrer seg jo hele tiden hva som bør gjøres/unngås).
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. september 2010 #10 Skrevet 10. september 2010 Hvorfor det er praktisk med smokk skjønner du sikkert når du får babyen din, og kanskje spesielt etterhvert som den kommer over nyfødtstadiet og blir litt mer høylydt og krevende hehe;) Noen nyfødte har også et enormt sugebehov, og istedet for å amme på seg såre brystvorter og eventuelt overfore baby- noe som kan gi magetrøbbel, kan smokk være fin avlastning (bare den ikke brukes for mye såklart, men som regel lærer man seg å tolke babyens sultsignaler ganske bra etterhvert) Jeg ser bare fordeler m smokk egentlig; så lenge den kun brukes til soving og f.eks bilkjøring. Tuppa vår på 2 år er ihvertfall ikke "smokk-avhengig" selvom hun fikk smokken allerede da hun var 2 uker gammel, siden den kun har blitt brukt ved soving og andre "krevende" situasjoner som f.eks lange bilturer. Leser mange desperate søvninnlegg fra mødre med barn som ikke tar smokken, for det er jo ikke til å legge skjul på at smokken ofte gjør slike ting litt enklere;) Det er imidlertid anbefalt å vente med smokk til "ammingen er vel etablert", dvs at man ikke lenger trøbler m teknikken- for hvis det er tilfelle kan man risikere at baby blir sugeforvirret. En siste faktor, om enn ikke så stor kanskje, er dette m krybbedød. Forebygging av krybbedød Regelmessig bruk av smokk når barnet legges til å sove kan virke forebyggende Studier viser at regelmessig bruk av smokk når barnet legges til å sove kan virke forebyggende. Det anbefales at amming er vel etablert før smokk eventuelt tilbys barnet. http://www.lub.no/id/80244C7A42842796C1257689005046DB
oktoberjentene;) Skrevet 10. september 2010 #11 Skrevet 10. september 2010 Jeg har selv to smokkebarn... Blir på samme måte som de over her... Til å begynne med så var det et stort sugebehov, og jeg(puppen min) ble brukt som smokk... etter en tid med såre brystvorter begynte vi med smokk.... må si at de fortsatt er ganske avhengige av smokken. (2 og 3 år) men de får den kun når de skal sove eller kjøre bil..... 3 åringen skal avvennes nå.. tror det skal gå greit 2 åringen er ikke klar ennå... Men det jeg hadde tenkt til å skrive var at det er en ting jeg ikke skjønner.... Mens den lille fortsatt var baby, og når vi var borte på besøk hos div folk, så var det så mange som puttet den smokken inn i munnen på babyen min helt uten grunn.... det er helt utrolig hvor mange som gjør det... tenker at en liten baby må da få lov til å slippe den smokken litt, og hva så om den kommer med noen lyder??? jeg sa da ifra at jeg ikke ønsket at babyen min skulle bruke smokk hele tiden... men overraskende mange som putter den smokken inn mens de holder h*n..... vel vel...
2 boys & now pink Skrevet 10. september 2010 #12 Skrevet 10. september 2010 Ingen av guttene mine ville ha smokk... og jeg vet ikke om jeg gidder å prøve en gang med jenten i magen. Han eldste har aldri brukt noe for å trøste seg, mens lillemann har vært tottesuger siden han kom ut! Bevisst fra 2 mndrs alder... På UL forrige uke var jenta i magen også tottesuger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå