Gå til innhold

Har far fått selvstendig opptjeningsrett nå?

Anbefalte innlegg

Har det kommet nye regler? Har lest litt på nettet og har nå inntrykk av at far kan tjene opp egen permisjon nå. Med unntak av de 6 ukene omkring fødsel som er forbeholdt mor, kan far ta ut resten av permisjonen basert på egen lønn?

Stemmer dette?

Vi har et barn fra før, og tidligere var det helt andre regler. Jeg er student igjen for ett år, og lurer på hvilke rettigheter vi har.

Fortsetter under...

Sier du det? Dette er gode nyheter, mannen min er i full jobb, det er bare jeg som tar ett års tilleggsutdanning (etter å ha jobbet lenge).

Så det har altså ingenting å si at jeg ikke tjener et øre dette året?

Det dere mister ved at du ikke har jobbet er "fedrekvoten" samt de 6 ukene forbeholdt mor ellers kan far ta resten av permisjonen.

anbefaler deg å sjekke ut "gravid og student " forumet og lese om smutthullet det skrives om der:-)Dette planlegger vi å gjøre, og jeg har fått klarsignal både fra NAV og lånekassen at det faktisk går. jeg er student og far planlegger å ta ut sin perm gradert, på den måten får jeg utbet. fødselsstipen, samtidig som han har rett på sin selvstendig opptjente permisjon:-)

Hm, ja, det smutthullet fungerer ikke for oss, har ikke støtte igjen hos lånekassen.

Men, vi mister vel ikke fedrekvoten? Vi bare utvider den til å være hele permisjonen. Vi mister vel bare de 6 ukene som er forbeholdt mor?

Takker så mye fra svar, begge to!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...