Skaubinna Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 Jeg har den siste uken kjent litt sånn ubehag ved skambeinet (tror det heter det). Er ikke direkte vondt...eller litt vondt er det, men mer sånn ømt. Litt vanskelig å beskrive det. Aldri kjent sånt tidligere. Kjenner det om jeg plukker opp noe fra gulvet eller løfter ett bein eller kanskje har sittet en god stund. Kan også kjenne det når jeg skal bytte side i sengen feks. Er litt bedre når jeg sitter i ro over lengre perioder... Lurer på om det er flere som har det slik og, enda bedre, noen vet hva dette er?!? Har neste legetime neste uke, så har tenkt å spørre da, men om noen vet nå, hadde jo det vært knall:-) Er 25 uker, om det har noen betydning...
Mia29 Skrevet 10. september 2010 #2 Skrevet 10. september 2010 Jeg hadde dette veldig i starten av forrige svangerskap. Men det var mye tidligere enn du kjenner det nå. tror noen kjenner bekkenløsningssmerter/bekkensmerter i dette området. Jeg husker ikke helt om det var der jeg fikk vondt da. Men kjenner meg igejn i at det gjorde vondt når jeg plukket opp ting fra gulvet, ballanserte på ett ben, byttet side i sengen osv. Jeg måtte faktisk sette meg opp for å klare å snu meg i perioder. Mulig det var omkring den tiden du er nå. Nå er jeg bare 13+6 og kjenner foreløpig ikke så mye til disse tingene. Men sist gikk det rimelig greit så lenge jeg bare tok livet i slow-motion. gikk sakte og korte skritt, var flink til å ikke bli liggende/sittende i samme stilling for lenge. Sluttet å sitte med bena i kryss. Sluttet å løpe etter bussen osv. Jeg var imidlertid aldri til legen eller noe slikt med dette, så om det var en begynnende bekkenløsning eller bare slik man må regne med vet jeg ikke. Ei venninne beskrev sin bekkenløsning som at det føltes som om hun hadde ramla ned på stanga på sykkelen. Da må hun jo ha hatt vondt i omtrent det området du beskriver. Du må ha lykke til hos legen og håper du ikke får mere vondt.
Skaubinna Skrevet 10. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. september 2010 Takk for svar mia29 :-) Er ikke så veldig bekymret selv altså, mer rart og ubehagelig. Så det kan ha med bekkenløsning å gjøre ja...hm.....ja jeg skal ikke si noe på det jeg siden jeg ikke har barn fra før av:-) Blir interressant å høre hva legen sier da i alle fall. Lykke til videre med ditt svangerskap!
Skaubinna Skrevet 10. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2010 Korte skritt og begynnende vagge-gange hjelper ja!! Takk for tipset!
gutt 08, februar11 høygravid!! Skrevet 10. september 2010 #5 Skrevet 10. september 2010 er bkkenløsningen som sier hei dessverre:) skambeinet er egentlig to bein som begynner å gnisse mot hverandre ved bl sa legen min. man kan kjenne det mange forskjellige steder i bekkenet, men var skambenet og lysken jeg hadde det vondest med førstemann og denne gangen...
gutt 08, februar11 høygravid!! Skrevet 10. september 2010 #6 Skrevet 10. september 2010 hold bena samlet når du står opp av seng, går ut av bil ol...
Skaubinna Skrevet 10. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. september 2010 Hei gutt 08, februar spire<3 Takk for svar. Da antar jeg at jeg dessverre har fått bekkenløsning da. Usj. Takk for rådene, skal følge de etter beste evne. Hilsen fru gakk-gakk gange ;-)
Gjest Skrevet 10. september 2010 #8 Skrevet 10. september 2010 Sist jeg var til jordmor så ble symfysen målt. Da fra det jeg tror hun kalte skambeinet. Da hun klemte på beinet hun målte fra, sa hun at det er mange som har vondt i dette beinet pga hormoner (jeg merket ikke noe), og at ømhet her var helt normalt. Vet ikke om det er samme som du har eller om det er sterkere smerter du har, men tenkte bare jeg skulle nevne det...
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 11. september 2010 #9 Skrevet 11. september 2010 Det er nok riktig som de over her sier ja. Det var i hvert fall det min jordmor svarte meg, da jeg fikk smertene kastet på meg for et par uker siden. Går rundt med en følelse av å ha blitt sparket hardt der eller noe.. (ved skambeinet/symfysen altså). Jordmoren min sa at jeg skulle gå og bevege meg som om jeg har på meg et trangt skjørt.. og sitte pent når jeg sitter i stol og sofa. Altså ikke noe mer sitting med beina på kryss og tvers og sånn.. *urk* Ellers hyggelig å høre at du har kommet så langt, Skaubinna! :-) :-)
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 12. september 2010 #10 Skrevet 12. september 2010 Henger på de andre her jeg - det er nok bekkenløsningssmerter du kjenner! Det er helt normalt at de to beina som danner symfysen begynner å bevege seg i svangerskapet, altså bekkenløsning, men det er jo ikke alle som får smerter av det. Noen får smerter i andre deler av bekken og atter andre på flere steder samtidig. Jeg fikk smerter i symfysen rundt uke 24 ved forrige svangerskap og det varte helt ut og tom til ett år etter fødselen. Det ble verre av akkurat de samme bevegelsene du beskriver og spesielt å stå på et bein (dvs ved gange eller når jeg skulle ta på sko/sokker ol). Ble flink å lære meg måter å gjøre ting på slik at det ble minst mulig gnissing - sitte og ta på sko, snu seg i seng med beina samlet osv og det hjalp litt. Det som også hjalp var å trene forsiktig enkle øvelser rettet mot å tøye og styrke musklene i det området - følte det holdt det i sjakk og var med på å gi meg en følelse av mestring ift smertene og at de etterhvert kunne bli hemmende. Heldigvis har jeg en mann som er fysioterapeut og snart osteopat og det var han som laget treningsopplegg til meg og som tilslutt behandlet det bort når sønnen vår nærmet seg ett år. Var fantastisk godt å slippe å kjenne det når jeg gikk tur og er uendelig glad at han lærte seg nok osteopati til å kunne behandle det tilslutt! Uheldigvis ble det en heller kortvarig glede, jeg ble gravid igjen og fikk smertene allerede tilbake i uke 8 av svangerskapet denne gang! Er i full gang med treningsopplegget igjen og ned å ta hensyn til de bevegelsene som gjør særdeles vondt. Får bare bite tennene sammen og huske at det ikke varer evig! Lykke til med ømheten, jeg håper det ikke blir verre og at du finner ut hva som hjelper!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå