Gå til innhold

MME på blå resept?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg vet at mann kan få Nutrimigen og diverse soya MME på blå resept om det er nødvendig for barnet. Men jeg lurte på om det er noen som vet om det går an å få NAN HA 1 på blå resept?

Jenta mi kan ikke bruke de vanlige MME pga luft i magen, men NAN HA 1 funker helt ypperlig. Eneste problemet er at vi bruke ca 350-450 kr per uke i bare MME. Synes det er utrolig dyrt for en baby på 2 måneder.

Noen med erfaring?

Skrevet

Jeg tror ikke Nan HA går under medisinsk årsak. Kanskje. Du må jo bare ta en tlf til legen og høre om han kan sende søknad til NAV(eller er det Helfo nå) om Nan HA på blå resept. Du må sannsynligvis vente en måneds tid før du kan få resepten hvis det går.

Du må nok evt få påvist melkeallergi(laktose eller melkeprotein) for å få det.

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Hvor kjøper du MMe? På Rema 1000 har de Nan 1 til 98 kr, da er det 2 poser i esken :)

Skrevet

Frøken..det er apotekpriser. De selger ikke Ha1 i butikken.

Uansett - hvorfor må ungen ha NAN? Vi fikk problemer med mye luft og gulping, da byttet vi til en annen mme altså Hipp. Denne tålte mini mye bedre. Disse koster rundt 70 kr pr pakke, så et mye rimeligere alternativ enn å gå på apoteket.

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Aha..skjønte nå at det var to forskjellige pakker..hehe..hva er forskjellen på NAN HA 1 og NAN 1??

Jeg bruker NAN 1, er det dumt når man bare gir MME? ville det vært bedre med HA 1? spør sikkert dumt, men jeg er helt blank på dette..

Skrevet

Hei, jeg tror ikke at du får det godkjent, men om du velger å søke så spar på kvitteringer i mellomtiden. Du får refundert utlegg du har hatt som du har kvitteringer på.

Skrevet

vi hadde samme problem med gutten våres på 6 mnd.. men ble anbefalt nan Ha 1 men vi kunne også bruke collett... dette har de på rema og koster 104 pr pakke.. er verdt å prøve..

Skrevet

Tror NAN h.a 1 osv er for de små med dårlig o.l. H.A står for Hypoallergenic.

Ikke dumt å gi bare mme, det fikk min baby til han var 4 mnder, da begynte vi å introdusere grøt i tillegg til melken.

Men anbefaler Hipp sin mme som noen unger tåler bedre enn Nan.

Skrevet

Takk for svarene! Har prøvd de fleste typene tror jeg. Eneste vi ikke har prøvd er Collette, og jeg tør nesten ikke å gjør det etter at magen hennes har endelig begynt å roe seg og vi har slippet de skrike-kveldene.

Jeg spurte legen på helsestasjon angående NAN HA 1 på 6 ukers kontroll, men han sa at han hadde ikke noe formening om MME og ikke kunne hjelpe meg.

Hadde mest lyst til å prøve den flytende soya melk (husker ikke hva den heter). Funket helt ypperlig på eldste, og det fikk vi dekket.

Har vært rundt og spurt etter det på de forskjellige apotekene, men de alle bare prøver å selge meg Nutrimigen.

Skrevet

har du prøvd nutramigen da?

Skrevet

Her har vi valgt å bruke NAN HA 1 frem til ca 2-3 mnd, og deretter gått over til vanlig NAN 1 på vår eldste. Det samme gjør vi nå med ho på 3 uker. Erfaringen vår er at det blir mindre luftsmerter av det, og det ser ut til å være litt enklere for fordøyelsen.

NAN HA 1 har, slik jeg har forstått, samme næringsinnhold som den vanlige typen, men melkeproteinene er delt opp i kortere kjeder slik at det skal være lettere å fordøye for små/sarte mager.

Det er ikke noe man må bruke, men det er noe å prøve for de som bruker mme, og som har problemer med luft/fjerting og urolig baby.

Skrevet

Hei! Kjenner ikke til reglene i forhold til blå resept, men tenkte at dersom du bor i nærheten av svenske grensa så lønner det seg å reise dit å kjøpe. Der koster en pakke NAN HA 82 svenske kroner, altså halv pris av apotek pris og i tillegg får du kjøpt den på vanlig butikk f.esk Maxi mat. Det har vi gjort og det er definitivt penger å spare... Bare et tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...