Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 Hei dere!! Ja nå har det jammen ta gått noen dager, tiden flyr! Siste innlegg fra meg var en liten stund etter de hadde tatt vannet..og jeg kan love dere at det ble fart i sakene! Vannet ble tatt kl 09.50, og jeg fikk på meg til 12.00 for å komme i gang med födsel...jauda...riene kom som hagl....de förste tre var ganske greie, men merket jo at jeg allerede der måtte konsentrere meg om å puste...sendte melding til mamma som skulle väre på sykehuset sammen med oss, og hun ville komme med en gang. jeg syntes hun stresset noe fält, en födsel kan jo lett ta 10-15 timer! Vi hadde pakket mat og godteri og drikke og lesestoff og strikketöy (!!) (<--optimist), for alle snakker jo om at man får små pauser mellom riene...jo takk, tre kvarter inn i prosessen rakk jeg å stappe i meg hele to druer mellom hver ri....den tredje måtte jeg bare spytte ut i det smertene tok overhånd...hehe....så det viste seg at mamma hadde rett i å komme så snart, hun kjente det nok på seg. For 3 timer og 40 minutter etter at vannet ble tatt, kom lille Gabriel til verden! Han var en skikkelig kraftkar på 2710 gram og 45 cm og er selvfölgelig verdens nydeligste!! Han har masse mörkt hår etter sin far og mammas nese :-) Selve födselen må jeg si meg litt skuffet over, eller rettere sagt, min egen reaksjon på födselen. For riene kom så tett, jeg rakk så vidt å puste mellom, og fosterlyden ble dårlig for hver ri, så de måtte sette elektrode på hodet hans og til slutt tok de ham med vakuum. Så jeg fölte meg helt uten kontroll, jeg klarte ikke å puste slik jeg visste jeg skulle, jeg klarte ikke å tenke, ikke engang å se hvem som var inne på födestuen. Jeg ble jo selvfölgelig mer stresset av å höre at fosterlyden ble dårlig, men jeg vet ikke helt, jeg föler at jeg ikke akkurat bidro til å gjöre födselen lettere. Jeg fikk lystgass, men pga min teite redsel for kvalme og oppkast ville jeg ikke ha mer enn 30/70 siden jeg har hört at flere blir kvalme av den. Nå sa jordmor at de fleste blir kvalme pga smertene, ikke gassen, men jeg ville nå likevel ikke ta noen sjanser. Senere ut i födselen forsökte jeg å rope at de måtte skru den opp litt, men enten hörte de meg ikke, eller så hadde de andre ting å tenke på. Jeg innrömmer at jeg sannsynligvis ikke snakket så veldig tydelig, jeg hadde nok med å puste og konsentrere meg...eller forsöke i alle fall. Jeg er så innmari takknemlig for at sambo var der, han var den eneste som klarte å få meg til å fokusere på pustingen. Mamma var også tilstede og jeg ville ikke värt foruten henne heller, men hun holdt seg mer i bakgrunnen, for blant samboer, to gynekologer, jordmor og barnepleier ble det litt trangt rundt senga ;-) Jordmor mente det ikke var nödvendig å sjekke åpning, og lot meg bare ligge der med beskjed om at "ja det GJÖR vondt å föde" (jeg blir så sint, det forstår jo for f jeg også!!!)...men etter påpakk fra gynekologen sjekket hun og mente jeg hadde 5 cm åpning...20 minutter senere var det 10. Jeg forsto det på de i ettertid at det gikk fortere enn de trodde selv og at de ble tatt litt på senga. Uansett, ut kom han, og da var alt over...alt var helt okei når de la den lille varme skapningen på magen min, og jeg fikk puste igjen og de måtte bare gjöre hva de ville "der nede" hehe...Gabriel var frisk og rask, og i veldig god form i fölge jordmor, til å ha värt igjennom en såpass stressende födsel. Han sover godt og mye på dagene, og spiser seg opp om nettene hehe...men vi merker at det holder på å snu seg allerede. Jeg er klar over at det ikke er så morsomt å lese slike historier når man selv sitter og venter på å föde, men jeg tror jeg opplevde det et hakk verre enn man gjör ved en vanlig födsel, rett og slett fordi det gikk så fort at jeg ikke rakk å innstille meg på hva som skjedde. Det var veldig godt å få skrevet det ned i alle fall, jeg har ikke fått noen samtale med jordmor i ettertid, hun gikk av vakt og hadde langfri etter födselen...jeg tror det blir annerledes neste gang, da vet jeg mer hva jeg går til og jeg kjenner jo at "angsten" for en ny födsel slipper taket litt og litt. Det er klart Gabriel skal få sösken!! Men akkurat nå skal han få litt pupp ;-)
-S- Skrevet 10. september 2010 #2 Skrevet 10. september 2010 Gratulere så masse! Høres ut som det ble litt vel hektisk ja. Men fint at dere koser dere nå, og at du ikke har fått skrekken! Jeg rasker til meg ALT fødestøvet ditt! Er på min første overtidsdag, og det føles ikke så greit akkurat. Fortsett å kose dere med lille Gabriel, veldig fint navn, så ses vi sikkert på DinBaby etterhvert.. når jeg bare får min ut også Klem
Tingenes Herre Skrevet 10. september 2010 #3 Skrevet 10. september 2010 Gratulerer med Gabriel!!! Kjempefint navn! Håper det blir min tur snart...
bamali 2rosa og 1blå Skrevet 10. september 2010 #4 Skrevet 10. september 2010 Gratulere me lille Gabriel:))
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 10. september 2010 #5 Skrevet 10. september 2010 Gratulerer så mye med Gabriel:) En velskapt sønn dere har fått som dere nå må bare nyte tiden og kose dere masse:=)
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 10. september 2010 #6 Skrevet 10. september 2010 Ja jeg blir sikkert å finne på DinBaby, når vi bare får på plass litt rutiner her! Merker at spörsmålene dukker opp ett etter ett! Håper dere får en fin ventetid videre, og at de som skal, föder snart, ukomplisert og greit! Sender masse födestöv! (Sukk, kommer til å savne denne siden jeg...)
indigo25 Skrevet 10. september 2010 #7 Skrevet 10. september 2010 Gratulerer med sønnen, dama med det kuleste nicket! hehe, undrende ullteppe:)
Voyeur Skrevet 10. september 2010 #8 Skrevet 10. september 2010 Hørtes ut som en hektisk fødsel, og jeg kjente meg veldig igjen fra første gangen jeg fødte! Man blir rett og slett tatt på sengen, og det er ikke så lett å henge med når det skjer ting som man føler man ikke har kontroll over! Veldig bra at du ikke har fått skrekken, husk at ingen fødsler er like, og neste gang så vet du hva du går til;) Kos dere masse videre, og nyt barseltiden med deres første lille. Nydelig navn har han også fått;) (Blir tomt her inne uten deg!)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. september 2010 #9 Skrevet 10. september 2010 oi, ja det gikk sannelig fort i svingene gitt- grattis SÅ mye m vel overstått og sikkert verdens vakreste lille sønn=) De første dagene m ny baby er hektiske ja, men man kommer utrolig fort inn i det, og snart føler du deg som verdensmester og ekspert på din egen baby, og roen kan senke seg;) Håper vi sees inne på dinbaby/ småtroll-forumet om ikke så altfor lenge (2 uker til termin nuh og meget fødeklar;) og masse lykke til videre!
2 boys & now pink Skrevet 10. september 2010 #10 Skrevet 10. september 2010 Gratulerer masse med lille Gabriel!
fruandersen gutt 5.okt`10 Skrevet 10. september 2010 #11 Skrevet 10. september 2010 Gratulerer så masse med Gabriel!! Du får kanskje tilbud om samtale nå i ettertid? Lykke til videre!!
heltutrolig #Overtid# Skrevet 10. september 2010 #12 Skrevet 10. september 2010 Gratulerer så masse... godt at alt står bra til med dere..
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 10. september 2010 #13 Skrevet 10. september 2010 Gratulerer sååå mye med vesle nurket vet veldig godt hvordan det er med disse stormriene uten pauser, jeg holdt på i 8 timer..det var hardt, men verdt det- ble også satt igang. kos dere masse klem fra meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå