Villa Perlesukker Skrevet 10. september 2010 #1 Del Skrevet 10. september 2010 Kan et barn ha downs men være normal i utviklingen ellers? Kanskje litt treg men gjøre det helt fint på skolen etc kun ha utseendet som minner om downs? Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Feita Skrevet 10. september 2010 #2 Del Skrevet 10. september 2010 Jepp. Det finnes forskjellige grader av Downs. Men de vil alltid henge etter de andre og kan aldri bli like "normale" som et friskt voksent menneske. Det sies at de er på stadiet som alt fra 5-12 år gamle barn i voksen alder. De lærer ofte å krabbe, gå, prate osv. senere. Men de kan fint lære seg å skrive, regne, lese, kjøre bil og alt som alle andre. Men det er jo gjerne de "friskeste". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villa Perlesukker Skrevet 10. september 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 10. september 2010 Er det slik at man som mamma hører om at barnet er annerledes helt til slutt. At andre rett og slett ikke tør å si noe eller? Ville et slikt barn kunne gå gjennom barnehage og 1. klasse uten at noen merket noe? Eller er dette utenkelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini77 Skrevet 10. september 2010 #4 Del Skrevet 10. september 2010 Det er nok ganske utenkelig. Selv ved de mildest rammet så vil utviklingen være forsinket enn hos andre barn. Mennesker med down Syndrome har generelt lav IQ (mellom 30-70) avhengig om du har trisome eller mosaikk (kun noen celler med trisomi). Dette ville nok bli fanget opp tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villa Perlesukker Skrevet 10. september 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 10. september 2010 Ok takk Gemini77 jeg kan da slå den teorien bort. Men finnes det andre sykdommer som gjør at et barn har downs utseende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Feita Skrevet 10. september 2010 #6 Del Skrevet 10. september 2010 Enig med Gemini77. Det tror jeg nesten at jeg med hånden på hjertet kan si at er helt utelukket. En med Downs vil helt klart ikke kunne "lure" seg gjennom barnehage m.m uten at det oppdages Downs. Det er ikke bare utseende i ansiktet som "avslører" en med Downs. De har andre kjennetegn på kroppen også. Vet ikke om det er andre sykdommer/syndromer som kan gi litt Downs utseende, men tror ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. september 2010 #7 Del Skrevet 10. september 2010 Er litt på usikker grunn her, med les dette; http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/diagnoser?p_doc_id=64878 Jeg mener at barn med dette syndromet har litt "downs-trekk" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Feita Skrevet 10. september 2010 #8 Del Skrevet 10. september 2010 Må nok "ta" deg der Oh My God Liksom. Kan slettes ikke se noen likhetstrekk på Pfeiffer syndrom og Downs syndrom. Men det er nå meg da :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. september 2010 #9 Del Skrevet 10. september 2010 Jeg googla bilder på pfeiffer syndrom, og det så jo helt forferdelig ut..... Var nok noe annet jeg tenkte på. Har hatt en elev som hadde noen trekk som kunne minnne om downs en gang...... Men husker ikke hva diagnosen het... Trodde det var pfeiffer, men det kan det ikke ha vært!!! Men hun hadd elitt typiske ørene, og breie fingre (spes tommel) og øynene, og høyden, hmmm, må prøve å tenke litt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villa Perlesukker Skrevet 10. september 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 10. september 2010 Tenker på skjevt plassert tomler,skjeve føtter og store håndflater ogkorte fingre. Ellers skjeve øyne og ansiktet generelt har downstrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamomille Skrevet 10. september 2010 #11 Del Skrevet 10. september 2010 Det tviler jeg på. Men jeg har faktisk møtt en familie som benektet at dattera hadde downs - selv opp i voksen alder. De nektet utredning utover fastlege.... Fikk diagnose som evneveik (store lærevansker) i steden. helt tragisk:( Nå kan jo selvfølgelig ikke jeg diagnostiserer henne med downs, men hun har helt klart alle de klassiske kjennetegnene utseendemessig og fysisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå