Gå til innhold

Å bli invitert bare til kaffe i bryllup.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos oss er det veldig vanlig å be gjester til kaffen. Vi er en jentegjeng på 12 hvor noen har bedre kontakt enn andre. Da er det helt naturlig at en håndfull av disse blir invitert til hele festen og noen bare til kaffe. Vi har et knallfint lokale her, men det koster 1000kr pr hode. og si du ber hele familien på begge sider og er oppe i 70 gjester. Så skal du be 20 av dine og mannens venner, og alle har partnere. Da Snakker vi 110 gjester, og 110000 kr. bare i middagsutgifter og så kommer alle andre bryllupsutgifter i tillegg.

Nei, jeg er bare glad til for å bli invitert til festen. Syns det er en ære å få delta om så bare for noen timer! Og som en over her sa, det er jo festen etterpå som er morsom. Middagen er veldig hyggelig, men langtekkelig og dryg..

Fortsetter under...

Skrevet

Hadde tenkt JIPPI jeg slipper kjedelig middag med masse laaaange kjedelige taler og tørr humor! Kaffe og kake betyr også fest og det er faktisk på festen ting skjer i et bryllup;) Sånn uansett så er det temmelig vanlig å dele det opp, noen har vanvittig store familier.

Synes faktisk det er mere TÅPELIG å spare i flere år for å holde bryllup, da har man kanskje feil fokus. Kunne ha giftet meg på tinghuset om så, kun sammen med mannen min;)

Bryllup har blitt en lukrativ forettning for butikkene, kanskje på tide å gjennomskue det nå!

Skrevet

Jeg skjønner på en måte poenget her, men samtidig så kan man ikke ta alt så personlig ment- kan være ulike årsaker rundt at man ikke blir invitert i middagen.

Da vi giftet oss for snart 8 år siden, så hadde vi 40 middagsgjester, hvor flesteparten var familie (store familier), forlovere, og de nærmeste barndomsvennene.

Og til kaffen kom det sikkert 50 personer til, venner, kolleager( folk som vi kanskje ikke var så nære)

Skulle virkelig ønske at vi hadde råd til å invitere alle sammen på middag, men med restriksjoner på budsjettet, og en kuvert pris på 1400 kr pr hode, så sier det seg selv at vi ikke kunne invitere alle sammen.

Og ja, vi lette etter rimeligere alternativer- men nesten alt var utleid/booket, eller så var det fryktelig sjuskete som ala grendehus osv.

Akk ja, hvis jeg noen gang skal gifte meg igjen så skal jeg nok heller gifte meg på en vakker strand i stillehavet, bare meg, mannen og barna+ forlovere så slipper man styret rundt, og ikke minst skuffa gjester..

Skrevet

Syns å bli bedt på kaffe er helt ok. Men det måtte være for de som bor nært. Er frekt å bare be på kaffe de som må reise i flere timer.

Skrevet

Det koster ikke noe mer å gifte seg i kirka enn på tinghuset...

Skrevet

Jeg blir overlyklig når jeg blir bedt til kun kaffe. Hvem er det med sine fulle fem som gidder å sitte maaaaange timer for å lytte til kjeeeeedlige taler?

Det er jo til kaffen festen begynner hehe

Her bruker kaffegjestene å bli invitert ca mellom 19-20.30. møtes gjerne hos hverandre og har vorspiel før vi drar i bryllup. Kjempegøy og kjempekos.

Men langveisfarende bør være invitert til middag. Kan jo ikke sitte å vente i mange timer, det er litt dårlig gjort.

Annonse

Skrevet

Jeg synes middagen og talene er det desiderte høydepunktet i et bryllup, så jeg er glad jeg aldri har vært invitert "bare" til kaffe. Jeg ville heller aldri ha delt opp gjester slik - foretrekker da å ha færre gjester.

Skrevet

En venninne av meg beklaget seg nylig over at hun var "bare" var bedt til kaffe og festen i et bryllup. Hun var så fornærmet at hun vurderte å ikke gå.. Ble veldig overrasket når hun sa dette for selv har jeg aldri tenkt sånn. Har selv vert i bryllup der alle gjestene var invitert fra starten og der bare nærmeste familie og forlovere var til middag og resten kom etterpå. Selv syntes jeg sistnevnte var den beste varianten, ble mye mer intimt og personlig. Har aldri ansett det som en fornærmelse om jeg ikke blir invitert til middagen, synes bare det er hyggelig å bli invitert uansett..

Er ikke enig i som noen sier at festen er for gjestene og det er frekt om brudeparet bruker mesteparten av budsjette på brudekjole/dress fotograferig og bryllupsreise. Ser ikke noe galt i den prioritertingen. Har alltid tenkt at et bryllup er brudeparets store dag og gjestene som blir invitert er der fordi de som gifter seg ønsker å dele denne store dagen med familie og venner, ikke for å sikre seg gaver. Når inviterte gjester skal ha komme med krav om at enten middag eller ingenting, at de gir gaver etter hvor mye av festen de får være med på, synes jeg bare er smålig..

Er ikke gift selv, men har tenkt at når dagen kommer så vil jeg bare invitere nærmeste familie og forlovere til middag. Det koster en formue her jeg bor og har ikke lyst å ta opp et stort banklån for å ha råd til å betale dyr middag til alle jeg har lyst å invitere. Vil heller ikke begynne å plukke blant venner, da blir alltid noen såret..

Alternativet blir da å leie barnehagen eller noe tilsvarende og servere hjemmelaget mat og la en cdspiller stå for musikken.. Det frister ikke. Jeg tenker at jeg skal bare gifte meg en gang og den dagen skal være spesiell og akkurat slik jeg ser for meg min drømmedag. Dersom noen blir fornærmet så er de vel ikke så gode venner og da kan de like gjerne bare holde seg hjemme med sine sure blikk og rynkete neser.

Enhver må holde det bryllupet de ønsker og ser seg råd til, sure og kravstore gjester har ingenting i et bryllup å gjøre! Ellers likte jeg ideen med å ha et lokale med enkel servering og drikke til de som blir invitert til festen, i de tilfeller dette lar seg gjøre:)

Skrevet

Jeg vet det er vanlig å gjøre det, men jeg har aldri skjønt greia med å dele gjestene på den måten. Man får invitere de man har lyst og råd til, og de kan få delta på hele bryllupet.

Samme prinsipp som at jeg til neste barnebursdag inviterer vennene til barnet mitt på pølsefest, resten av barnehagen kan komme med gave to timer senere og samtidig få hver sin is.

Skrevet

Vi laget bryllup etter budsjettet vårt. Vi hadde ca 50 gjester til middag og så kom ca 20 til etterpå for kaffe og fest. Det er selvsagt bare tull at vi gjorde dette for å få flere gaver (de som foreslår det er nok selv ute etter gaver), vi ba folk gi penger til Leger uten grenser, siden vi har det meste vi trenger.

Hovedgrunnen til at vi måtte sette grensen ved middagen var fordi lokalet ikke var større. Vi fikk en utrolig bra deal på mat, og kunne ha medbragt alkoho, skippet band og dro heller på med festmusikk over høyttaleranleggetl. Vårt mål var da selvsagt at alle skulle ha nok å drikke til festen var over.

Siden ingen av oss er fra Oslo (hvor vi bor), måtte det nødvendigvis bli slik at familie og venner fra andre steder i landet fikk være med på middagen. Dette forklarte vi til våre venner i Oslo da vi inviterte dem, og de hadde full forståelse for at vi måtte prioritere slik. Det var dessuten en helt fantastisk boost for festen at det ramlet inn en masse feststemte folk etter middagen klokken halv åtte (de hadde da ikke sittet og blomstret mens de ventet på på komme, men hadde vorset som seg hør og bør).

Men jeg ble forøvrig invitert til kaffen til en barndomsvenninne i Bergen, og da ble jeg faktisk litt muggen. Det ville jo ta oss to dager å reise tur-retur i tillegg til bryllupsdagen. Siden det alltid er hyggelig å besøke familien dro jeg over, men jeg gikk ikke i kirken (som jo var et helt annet sted enn middagen og det ville generert mye kjøring mellom kirke-oppholdsted og bryllupsfest), vi fikk to bonger til alkohol og etter det måtte vi kjøpe lunken øl til 68 kroner for 0.3l øl. Det ble heldigvis ikke så dyrt siden festen var over klokken tolv. Mye reising for lite bryllupsdeltagelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...