Gå til innhold

Å bli invitert bare til kaffe i bryllup.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det blir mer og mer vanlig å bare invitere til kaffè i bryllup. Dvs. noe får middag, mens resten må vente i egen stue etter kirken for å få kaffè senere på kvelden.

Er det bare jeg som synst at dette er frekt?

Ikke alle som har råd til middag til alle, men kan man da ikke planlegge bryllupet etter hva man har råd til da? Man inviterer dem som man har råd til å gi mat. Og så kan man jo alltids ta en vennefest en annen dag.

Forstår ikke hvilken glede man har av å sitte å vente på kaffè og kake. Så skal man komme midt i selskapet bare fordi brudeparet vil ha mer gaver. Vel, det er iallefall slikt jeg ser på det. At de vil ha gave, men ikke gi deg selskapet tilbake.

Andre?

Fortsetter under...

Skrevet

Har da alltid vært et alternativ å bare bli invitert til kaffe. Har ikke opplevd det selv, men ville ikke syntes det gjorde noe. Det er da selskap selv om man ikke får middag! Synes du er skikkelig kjip hvis du tror folk gjør det bare for å få gave.

Skrevet

De gangene jeg har blitt invitert til bare kaffe og kaker, så sitter vi da ikke og venter i lokalet. Vi går hjem etter kirken, gjør på noe annet, og reiser tilbake sånn ca 1 time etter de mente middagen burde være ferdig (middagen varer alltid 1-2 timer lenger enn man tror). De jeg har vært til går rundt og prater med alle og viser veldig stor glede av å kunne dele fest-delen av bryllupet sitt med gode venner også, i tillegg til familien.

Skrevet

I de bryllup jeg har vært i, har meningen vært at hvis du er bedt til kaffe, så skal du gå hjem å vente etter kirken. Står som regel klokkeslett for kaffe på innbydelsen, f.eks kl.17.00.

Som regel er det perifere venner/familie, og det er ikke alle disse som møter opp i kirken heller.

Skrevet

Om man er invitert til kaffe møter man vel ikke opp i kirken eller hvor de evt gifter seg?

Jeg ble invitert til kaffe i et bryllupp i fjor, men jeg var høygravid og orket ikke styre med barnevakt og kjøring for å være kaffegjest der. Sendte gave til de istedet.

Jeg skjønner at man ikke har råd til middag med alle. Men samtidig er det litt kjipt å være kaffegjest.

Skrevet

Jeg har alltid lært at det er skikk og bruk at gaven står i forhold til psien brudeparet har brukt per. gjest. Det betyr at man gir dyrere gave dersom man er invitert til full middag enn om ma kun er invitert til kaffe.

"Kaffe og kake" betyr jo fest i bryllupssammenheng, så man er jo faktisk invitert til en helkveld. Jeg skjønner godt at folk ikke vil ha disse store middagsselskapene som er drepende kjedelige. Jeg ville blitt sjeleglad for å kun bli invitert til kaffen. Hva er det som egentlig er så jævlig kult med å sitte stuck i en sal med 200 mennesker, og høre på uendelige lange, kejdelig amatørtaler og hvor du kun kan prate med de som sitter rett ved siden av deg uansett, mingle kan man bare glemme.

Det er jo etter middag det er gøy!

Annonse

Skrevet

Vi skal i bryllup om noen uker og er kun bedt til kaffe. Synes overhodet ikke dette er frekt.

Skjønner godt at ikke alle kan bli invitert i middagen, det ville blitt for dyrt for dette paret, men så koselig med en skikkelig fest etter middagen med både familie og venner.

Dessuten er det brudeparets dag, så det er de som velger hvordan de vil ha det. Folk som hadde blitt fornærmet over å "bare" bli bedt til kaffe ville jeg uansett ikke hatt i bryllupet mitt.

Og man behøver jo overhodet ikke stå og henge og vente.

Sist vi ble bedt til kaffe (og ikke middag) så jeg det som en kjærkommen mulighet til å dra hjem og slappe av litt (jeg var høygravid).

Andre fikk sett seg om i området. Som regel bare fantasien som setter stopper :-)

Vær heller glad for at de har tenkt på deg og vil ha med deg med seg på sin dag i stedet for å surmule over at du ikke får være med på en middag som sikkert er full av kjedelige taler uansett ;-)

Skrevet

Du er jaggu trangsynt hvis du synes det er frekt, HI!

Skrevet

Vi planla bryllupsfesten etter lommeboken vi. Endte opp med bare familien og forloveren til middag (ca 20 stk) og så inviterte vi alle vennene til kaffe og kake. Vi hadde rett og slett ikke råd til annet på den tiden.

Skrevet

Jeg synest der kjipt å være kaffe gjest. Blir litt sånn rart, og jeg synest det er litt rar ordning. Jeg har jo forsåvidt forståelse for at folk gjør ting på den måten, jeg blir ikke sur, fornermet, bare aksepterer at mange velger å gjøre det slik. Men jeg hadde aldri gjort det på det viset.

Skrevet

Jeg synes det er frekkere å være så utakknemlig at en blir sur for å "BARE" bli invitert til kaffe i er bryllup.

Det er jo da festen begynner likssom ;D

Jeg synes det er greit å slippe å være i et bryllup fra morgen til kveld, dersom jeg ikke er i nær familie eller forlover. Og jeg synes det er en ære at brudeparet ønsker å ha meg med på feiringen av at de er blitt gifte.

Og kjipt er det heller ikke. Tenk på hva det koster å holde alle gjestene med drikkevarer (Alkoholen).

Jeg synes det ville vært trist å bli droppet pga plassmangel eller pga at de ikke har råd til å ha meg som gjest.

Skrevet

Jeg inrømmer gjerne at jeg synes det er utrolig kipt å kun bli invitert på kaffe.

Her er det vanlig å gidte seg rundt kl 14-15. Vielse, fotografering mottakelse osv tar gjerne et par tre timer. Middag begynner da rundt kl 18 og kaffe er gjerne ikke før rund kl 22. Synes det er skikkelig kjedelig å vente til kl 22 før man kommer til selve festen..... Og her er ddet absolutt skikk at man går i vilesen selv om man bare er invitert på kaffe. Å unngå vielsen blir sett på som litt frekt:(

For et år siden ble v invitert på kaffe i et bryllup som var 3 timers kjøretur unna her. Hvor skuulle vi gjøre av oss i 6 timer mellom vielse og kaffe liksom?

Et annet par som vi var invitert til kaffe på, hadde en annen vri; familien var invitert på middgag på en ressaurant, mens venner og perifer familie var invitert til selskapslokale til samme tid. I selskapslokalet var edt pølser og øl tilgjendelig for alle mens vi ventet. DET var utrolig ålreit.

Jeg skjønner godt at ikke alle har råd til store fester med mange retters middag, dyre viner osv. Men jeg synes fremdelses det er kipt å bli invitert "bare" til kaffe, dvs halve selskapet. Min mening er at da burdeparet ha en itt rimeligere fest hvor alle ble invvitert. Jeg synes aboslutt ikke middagen er "drepende kjedelig" slik en annen her nevner. Middagen og talene er koselig:)

Og hvorfor er det slik at vvi liksom skal snes det er helt greit å blbi invitert til halve selspaet når det gjelder bryllup, men ikke i andre sammehenger? Ville du synes dte er var greit å bli invitert i halve 30-års laget? Eller halve nyttårsfesten? Jeg synes iallefall ikke det....

Skrevet

De eneste som kan inviteres til kun kaffe er folk som bor nær nok kirken og festlokalet til at de kan reise hjem i mellomtiden.

Det er utrolig uhøflig å be folk vente ute på en stue i mange timer! Hadde jeg blitt invitert til kun kaffe langt hjemmefra hadde jeg takket nei.

Vi inviterte ingen til kaffe ved bryllupet vårt selv, men hadde en ekstra fest helgen etterpå, for kolleger og venner.

Annonse

Skrevet

frekt eller ei, jeg skal iallefall ikke ha et bryllup hvor noen blir bedt til kun kaffe. Jeg har ei venninne som giftet seg nå, og bedte en del kun til kaffen. Tidspunktet var da satt til 21.30 for disse. I tillegg stengte festlokalet kl 01.00, så kl 00.30 begynte de å pakke sammen og si hadet til gjestene. Noen av disse gjestene måtte kjøre et par timer for å komme, og fikk da kun 3 timer fest... blir for dumt. De hadde kommet tidlig for å være med i kirken og måtte sitte hos andre venner hele dagen og vente til kl 21.30 når de kunne komme. I tillegg når festen slutter 00.30-01.00 så blir tiden for kort. De hadde betaling i baren i tillegg så de som kom til kun "festen" måtte i tillegg betale for all moroa...

Skrevet

Helt enig med deg. Synes det er en skikkelig uting, og forferdelig frekt egentlig.

Viser at de kun tenker på seg selv og ikke på gjestene. Mye bedre å planlegge bryllup utfra hva man har råd til. Jeg tror også at de inviterer flere til kaffen for ikke å gå glipp av gaver, og fordi det er kult å ha flere folk nå selve festen med drikking og dansing begynner, men de er liksom ikke verdt å spandere middag på.

Ufint.

Skrevet

Jeg synes også det er småfrekt.

Personlig ville jeg takket nei til å være kaffigjest..Hvis jeg ikke var viktig nok til å bli invitert skikkelig, ville jeg ikke komt, kun for de skulle få gaven sin (for sånn tenker jeg)

Jeg kommer til å invitere de gjestene jeg liker best, og de skal få være med oss hele dagen. Kaffigjester er uaktuelt

Skrevet

En sånn invitasjon ville jeg ikke giddet å svare på engang.

Skrevet

Haha.. Skal tro om de tre siste innleggene her er skrevet av samme person.... :P

Kan ikke fatte hvorfor det er frekt å bare invitere til kaffe?? Var selvfølgelig litt drøy den der de kun fikk 3 timer men vanligvis varer jo bryllupsfesten til dagen etterpå :D Iallefall i de bryllupene jeg har vært i....

Skrevet

Jeg synes rett og slett det er smålig, og synes ikke det hører hjemme å rangere gjestene etter middag og kaffe. Hadde ikke falt meg inn. Hører svigermors uttrykk: Fint skal det være om så halve ræva henger ute. Enten er man invitert til alt eller ikke i det hele tatt. Er det snakk om bare foreldre eller noe til middag er det nå så sin sak, men om du har så mange nære venner og slektninger at du har 200 til middag, ja da har du råd til 30 ekstra også. Hjelpes

Skrevet

Utakknemlige beist. De hadde lyst til å dele dagen med venner, men driter ikke penger. Om du gjør det: Fint for deg. Aksepter at det ikke er sånn for alle. Bare å droppe å gå det, om du skal være en utakknemlig masekjærring likevel.

Blir så provosert av at det ser ut til å bli stadig fler av disse storforlangende møkkafolka som skal ha verden servert i fanget og ikke skjønner at andre ikke vil sette seg i gjeld for deres skyld. Merker at det begynner å bli en stund siden det var vanlig å lære ungene normal folkeskikk, ja. Ser her folkens! Slik blir disse bortskjemte drittungene som voksne...

Skrevet

Det pleier ikke være organisert sånn som du beskriver! Man inviteres til vielse og til fest kl f.eks. 2100. De som kommer langsveisfra får alltid middag, de som bor i byen drar hjem i mellomtiden. Fungerer aldeles OK, har vært med på mange slike bryllupsfester.

Skrevet

De langveisfarende får alltid middag? Nå ja. Har nettopp hørt om et tilfelle der en håndfull gjester med en hel dagsreise bak seg kun fikk kaffemat. Fikk ikke hørt noen av talene, heller ingen av sangene, men ble plassert i et lokale ved siden av festlokalet. Veldig festlig. Der fikk de litt suppe å helle i seg.

Skrevet

Hvis de har lyst tl å dele DAGEN med mange venner, så går det jo ann å gjøre hele selskapet billig da. det blir tåperlig å si at an ikke har råd til å invitere alle til hele selskapet fordi det er så dyrt å ha middagsgjester. Da har man kanskje bestilt en litt for dyr og fancy middag?

Det er uffint å s at man så gjerne vil dele dagen med venner, når man egentligg bare vil dele de 3-4 siste timene av festen. OG kanskje i tillegg ha gjestene til å betale for egen drikke?

Hvis man isteden halverer kuvertprisen for middagen, så får man plass til alle gjestene HELE dagen

Skrevet

Synes også dette er en dårlig skikk, spesielt når venner også er delt opp så noen får komme i middagen og andre til kaffen. Da må det bli et A og B-lag da.

Har vært invitert til kaffe en gang i Trondheim mens vi bodde i Oslo. Det virket mildt sagt smålig. Var også i et annet bryllup som kaffegjest hvor vi ble sittende halvannen time i en nitrist garderobe på et forsamlingshus mens vi ventet og ventet på at middagen som varte langt over beregnet tid skulle bli ferdig. Der var det bryllupskake samt pølse og brød til nattmat - drikken måtte gjestene betale for selv (og det var brudeparets egen bar med smuglervarer...). Det har imidlertid ikke stått på penger i disse bryllupene når det gjelder hva de har brukt på seg selv med dyre kjoler, flotte bryllupsreiser, innleide fotografer etc. etc..

Etter disse erfaringene bestemte mannen min og jeg oss for at når vi skulle gifte oss skulle alle inkluderes i hele festen. Drømmen var å gifte seg på et veldig flott hotell her på hjemstedet mitt, men det hadde vi ikke råd til med så mange gjester. Men vi kuttet og kuttet på egne utgifter (venninne tok sminke og hår, kjøpte brukt brudekjole, tanter laget blomsterdekorasjoner av markblomster etc. etc.) og kunne invitere 77 gjester til 3-retters middag laget av innleid kokk på et koselig lokale hvor vi kunne ha baren selv.

Nå gleder jeg meg til å fylle 40 - da skal mannen min og jeg ha en stor fest. Og alle blir invitert fra starten av da også ; )

Skrevet

Enig. Har man ikke råd til å ha 100 gjester til middag, men må be 20 av dem vente til kaffen, så får de heller begrense hele gjestelista i utgangspunktet, slik at alle får med seg alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...