Gå til innhold

sa fra på jobben at jeg er gravid-nå har jeg ikke jobb!!

MissZanta

Anbefalte innlegg

Sa fra på jobben i går at jeg var gravid. Har prøvetid frem til 1.desember (6mnd prøvetid). Jobber som frisør.

Fikk beksjed at det var fint for meg, men det var ikke kundegrunnlag nok til at jeg kunne fortsette så etter 1.desember så hadde jeg ikke noe jobb hos de. Men de klarte å presisere at de ikke sa det bare pga jeg sa jeg var gravid, de hadde tenkt å si det på medarbeider samtale i slutten av mnd.

Så nå er jeg nesten 3 mnd på vei og uten jobb når jeg er 5 mnd på vei.

Har jobbet i så mange år, sa opp en god stilling i et firma jeg hadde vært i i mange år for å begynne i denne salongen.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har huslån og regninger å betale og kan ikke gå i en permisjon med en baby uten å få permisjonspenger. Engangstønad er ikke bra nok her i gården.

Skal ringe fagforbundet etterpå men er helt rådløs og har ikke, absolutt ikke lyst til å dra på jobb i dag :-(

Fortsetter under...

Lurer på hvordan det gikk med deg?

Nå har det jo ikke lov til å si deg opp pga at du er gravid, men så lenge du var i prøvetiden og de kan komme med en "god" grunn som kundegrunnlag eller hva de sa, så lurer de seg vel unna?

Men siden du sier du har jobbet i mange år, så er det vel ikke noe problem å få permisjonspenger, så lenge du har jobbet 6 av de siste 10 mnd før du skal ut i permisjon, det rekker du kanskje akkurat å dekke opp? Da får du permisjonspenger av Nav? Den tiden fra du slutter til du går ut i permisjon kan du da enten ta en annen jobb (ikke så lett men..) eller du kan få dagpenger, det er 62 % lønn av det du har hatt siste tiden eller noe i den duren.. Husker ikke helt akkurat men..

Jeg ville uansett tatt en tlf til nav og spurt om råd, og ikke gi deg før du får svar..!!! Det SKAL ikke straffe seg å være gravid... :(

Snakket med fagforbudet i dag. DE kunne ikke gjøre noe uten at jeg hadde fått noe skriftlig.

Etter endt arbeidsdag i dag fikk jeg oppsigelsen, etter å ha sagt 3 timer før at jeg ikke ville si opp (de spurte om jeg skulle det).

I oppsigelsen står det bare tull, eks at jeg bruker dataen til privatbruk (aldri gjort) og at jeg ikke er med å vaske/rydde i salon

gen (noe jeg gjør alltid).

Skal snakke med fagforbundet igjen på mandag.

De prøvde førs med å si meg opp fra den 8.sept men fikk de til å forandre det til 1.okt.

Nei rekker akkurat ikke å ha jobba nok før permisjonen, så nå må jeg på jobbmarkeder gravid og forbanna.

Pga de har jeg fått kjempe smerter i magen :-(

Straffer seg å jobbe i en skitten bransje, i et useriøst firma og være gravid.

Oppdatering :

Har sendt alle papirer til fagforbundet. Saken har vært oppe til vurdering. Fikk tlf i går om at jeg har enb veldig god sak.

De skal sende et brev til arbeidsgiver i morgen rekomandert og så blir det møte etter hvert. Så får se hva som skjer der.

De har også meldt arbeidsgiver til NHO.

Har vært på nav og får dagpenger. De mente at jeg ikke skulle være optimistisk med å få jobb, har i dag allerede vært på et intervju og skal på et nytt etterpå.

Orker ikke å gå hjemme i 6 mnd så da får man søke på andre jobber

:-D

Wish me luck :-)

ps: takk gud for at det finnes et fagforbund og at man er medlem der :-D

Jeg blir så utrolig irritert på dine vegne!! Men det kan jo se ut til å at det finnes en løsning på dette her nå da. Heldigvis! Dette er skikkelig bedritent av din arbeidsgiver syns jeg. Bra du meldte h*n til NHO!

Jeg ønsker deg all lykke framover nå, og jeg har stor tro på at det kommer en løsning som passer for deg :)

Annonse

• 2 uker senere...

OPPDATERING :-D

I dag fikk jeg tlf fra fagforbundet. Arbeidsgiver har trukket avskjeden og skal betale meg lønn ut september og oktober :-D

Blir fremdeles forhandlingsmøte, der fagforbundet skal gjøre slik at oppsigelsen også er ugyldig og jeg beholder jobben. Da kan jeg sykemelde meg frem til permisjon og har fremdeles rett på jobben når permisjonen er ferdig :-D

Så første steg er vunnet så nå er det steg to som venter :-D

Kjenner at jeg blir glad langt langt inni meg :-D

Hipp hipp hurra :))

Så utrolig bra :) Nå ble jeg veldig glad på dine vegne:)

Godt at du fikk satt de skikkelig på plass!

Så har du kanskje hjulpet andre som kan havne i din situasjon på jobben din :)

You go girl !!

God helg :))

Klem

• 3 uker senere...

OPPDATERING!

Nå skal det bli et drøftelsesmøte neste uke med fagfaorbundet, frisørenes fagforening, meg , daglig leder, eier av salongen og NHO.

Gruer meg og gleder meg...

Blir vi ikke enig får de levert en stevning slik at det går i arbeidsretten.

Har også funnet ut at jeg er ikke den eneste de har gjort sånt med så....

OPPDATERING

Da er drøftelsesmøtet over. Det varte i ca 30 min og arbeidsgiver hadde ikke noe papirer eller noe bevis på det de hadde skrevet i oppsigelsen.

Det blir et nytt møte på fredag, et forhandlingsmøte. Hvis de ikke aksepterer tilbudet de har fått i dag blir det mest sannsynlig tatt ut stevning på de på fredag så får en se når og om det kommer opp i retten,.

Var deilig å se at de ikke hadde noe bevis eller holdepunkter i det de har sagt men at jeg kunne bevise mine ting.

Så nå blir det nok et møte....

• 2 uker senere...

Annonse

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...