Gå til innhold

Hjelp! Dilemma: Har nettopp fått 100% fast stilling, blir det feil å søke om 80% med en gang?

kosestund

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp skrevet under kontrakt om 100% fast stilling. Jeg har til nå har jobbet 80% vikar i tre mnd etter den graderte permisjonen. Jeg har hele tiden vært ærlig og sagt at jeg helst vil jobbe 80%, men må jeg jobbe 100% for å få fast stilling, så gjør jeg det.. Sjefen sa at hvis jeg ikke ville jobbe 100% så ga hun jobben til en annen.. Da måtte jeg si ok, hvis ikke hadde jeg ikke hatt jobb nå..

Nå vurderer jeg å søke om permisjon 20%. Har hørt noe om at jeg har krav på det siden jeg har barn under 3 år, stemmer det? Blir det feil å søke om dette siden sjefen ga jobben til meg på vilkår om å jobbe 100%?

Jeg vurderer også å søke en annen jobb hvor jeg har blitt fortalt at det ikke er noe problem å jobbe redusert. Jeg må da gjennom nok en lang opplæring. Hvis jeg får den jobben, kan jeg bruke den til å forhandle meg til redusert stilling? Hva synes dere?

Føler jeg er i et dilemma, så er takknemlig for deres oppfatninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes absolutt ikke du skal søke om permisjon når du fikk jobben fordi du skulle jobbe 100%!

Da er det bedre du faktisk bare jobber og heller ser deg om etter en stilling som passer deg bedre et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er redd du har rett VAB.. Jeg trives veldig godt der, men det er viktigere for meg å jobbe redusert stilling og få mest mulig tid sammen med barna. Sjefen min har også sagt at hun skjønner godt at jeg vil jobbe redusert nå, for det gjorde også hun da hun hadde små barn. De har lagt ned mye tid på å lære meg opp, og jeg må igjennom enda en lang opplæring hvis jeg bytter jobb. Så det sitter langt inne å søke på ny jobb nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen har ikke egentlig anledning til å stille et slikt vilkår, men jeg tenker at jobblojalitet og ikke minst forholdet til overordnet ville telle såpass tungt at jeg i hvert fall hadde drøyet det til over nyttår.

Alle med barn under ti har rett på redusert stilling med mindre dette fører til "vesentlig ulempe" for arbeidsgiver, og det skal en god del til før noe regnes som vesentlig ulempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende du har krav på å bare jobbe 80%, men jeg er enig med de andre her. Du har jo faktisk sagt til arbeidsgiver at du vil jobbe 100% (da arbeidsgiver sa de trengte noen 100% og ville gi den til noen som ønsket å jobbe så mye).

Om du sier at du vil ha 80% nå på tross av at du for kort tid siden sa du ville jobbe 100% syns jeg du vil fremstå som ganske usympatisk.

Kan du ikke prøve å jobbe 100% og se det an litt? Det kan jo hende det ikke er så ille som du forventer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke KRAV på å få redusert stilling pga små barn. men det heter seg i AML at det skal være gode grunner for at arbeidsgiver skal nekte deg de.

Hvis hun allerede har sagt at hun ikke kan gi deg redusert stilling, så stuller du vel litt svakt hvis du søker redusert stilling nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...