Gå til innhold

Noen som har peiling på kaldheving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør man det?

Lager man deigen dagen før(med kald væske??) og setter i kjøleskapet? Tenkte å lage kanelsnurrer,går det an å lage dem klare og sette dem uhevet i kjøleskapet for så å ta dem ut dagen etter,heve dem og steike dem?

Litt usikker på om jeg har forstått konseptet kaldheving helt, hehe :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag deigen slik du ellers ville gjort, men bruk kald væske. Sett deigen til heving i kjøleskap over natten (minst 5 timer). Så baker du ut, setter til etterheving 15-30 minutter og steker som vanlig.

Skrevet

Okei,så det går ikke an å lage kanelsnurrer helt ferdig (altså sukker og kanel) før de settes i kjøleskapet?

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke, men prøv å se hvordan det går. Jeg tror det går like bra det.

Skrevet

Får prøve,og heller han noe i bakhånd jeg kan smelle i sammen skulle det gå skikkelig skeis! :)

Takk for svar!

Skrevet

Joda, det går fint det. Du kan til og med lage kanelsnurrane (eller skillingsbollane som vi likar å kalle dei her) ferdige, fryse dei og deretter ta dei opp og la dei stå i romtemperatur over natta, så er dei ferdig tint og heva til neste dag :o)

Eg pleier for øvrig å redusere litt på gjærmengda når eg kaldhevar, og brukar berre ferskgjær til formålet. Eg lagar deigen med kaldt vatn/melk, bakar/trillar ut, legger på brett, vrir opp ein handduk i kaldt vatn, legger handduken over og lar herligheten stå i kjøleskapet natta over.

Skrevet

Kaller det skillingsboller jeg og,men føler at folk fledt kaller det kanelsnurrer,derfor ordbyttet! :)

Tusen takk for tips,skal testes ut ikveld! Kommer folk her i 12 tida i morgen,og jeg har nok å ta meg til om morgenen om jeg ikke skal stå og bake også :)

Skrevet

Ranveig! Så for eks brødene mine kunne jeg bake ut i kveld, legge håndkle over og sette til etterheving i kjøleskapet, tenker du? Og bang rett i ovnen i morgen tidlig?

Skrevet

Har berre prøvd med rundstykke og bollar, men i teorien skal det vere det same med brød ja. Legg våt/kald handduk over så dei ikkje tørkar ut, og ha litt ekstra tid i morgon dersom dei treng å heve litt i romtemperatur og før steiking :o)

Skrevet

Man kan helt fint bake ut nsten at og sette i kjøleskap eller fryser over natta :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...