Gå til innhold

Trenger tips/ råd- Jenten vår på 2 1/2 har plutselig begynt å tisse og bæsje seg ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille snupp sluttet med bleien av seg selv på sydenferid månedsskifte mars/ april. Dette gikk helt fint..har hatt et par små uhell med tiss i trusen, som er å regne med.

Nå derimot, tisser hun seg helt våt, samt bæsjer på seg hver dag...har gjort dette i halvannen uke nå..

Jeg skjønner ikke noe..prøver å si at hun må gå på do..si fra i bhg at hun må..de følger bra opp. Tar henne på do,men like etterpå kan hun bæsje på seg..sier ingenting..

Når hun bæsjer på seg hjemme sier hun heller ikke noe før vi ser det selv.

Vi flyttet for 1 måned siden til nytt hus og ny bhg..

Sammenheng? og hvorfor isåfall kommer det nå?

Vi har begynt med klistremerker og premie nå,startet igår..det liker hun..men bæsjet og tisset på seg når vi kom hjem fra bhg idag og gitt..

what to do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjedde med mine da jeg fikk baby i magen... Psykisk fra barnas side. ønske om oppmerksomhet tenker jeg. Vi bare overså det, byttet ute å si noe som helst. Gikk over etter en drøy uke her.

Skrevet

Det samme skjedde her. Hun sluttet med bleie da hun var to år, og var tørr til hun var 2,5 år. Så begynte hun å tisse seg ut, veldig. En dag satt hun i stolen og så på TV da hun tisset ut hele seg. Da var vi egentlig lei, og tok på henne bleie. Nå har hun brukt bleie i åtte mnd, og vi klarer ikke å få henne til å slutte å tisse igjen. Vi angrer som gal på at vi ikke stod det ut sist gang.

Skrevet

Samme her!!!! Vår jente ble tørr i begynnelsen av juni og har hatt overraskende lite uhell. Nå for 2 uker siden begynte hun å bæsje på seg og klarte sjeldent å holde på tisset. Sa bare at "nå tisser jeg..." Vi ble litt frustrerte og tenkte at vi måtte begynne med bleie igjen. Hun blir 2,5 i neste mnd, men hun vil helst ha truse og liker ikke bleie. Ringte helsestasjonen og de anbefalte ikke å begynne med bleie igjen. Jeg skulle bare sette henne på do/potte de tidene hun pleide å bæsje. Og lese/synge og gjøre dette til en morsom greie og ikke bare gå på do for å gjøre det.. Og dette hjalp! De siste dagene har hun sagt ifra selv, har hatt noen får uhell med tiss, men har knepet igjen og tisset ferdig på potta. Så satser på at det går rette veien igjen nå..... :-) MASSE lykke til!

Skrevet

Det er veldig vanleg med "tilbakefall" etter bleieslutt. Og det er visstnok vanlegare jo yngre barnet er når det sluttar med bleie. Dersom barnet har opplevd store omveltningar (barnehagestart, skilsmisse, fått søsken, flytta, osv) kan det utløyse tilbakefall.

Jenta vår slutta med bleie då ho var 2 år og 3 mnd. Tørr dag og natt. Ca 2 mnd seinare ("uprovosert" så vidt vi kan skjøne) begynte ho å tisse seg ut igjen. Kvar dag, mange gongar for dagen. Vi måtte ta på bleie om natta igjen, men gjorde det ikkje på dagtid. Når ho tissa på seg sa vi at "du må huske å tisse i do neste gong", og så skifta vi på ho. Ingen sure miner eller kjefting. Vi spurte ofte om ho skulle på do, av og til tissa ho, av og til ikkje. Og ho kunne sitte og leike og tisse seg ut tilsynelatande utan å merke det ein gong.

Vi begynte med klistremerker igjen etter ei vekes tid eller deromkring, og då begynte det å bedre seg. Etter ei veke eller to til var det meste over, men vi beholdt nattbleia på i ca 1 mnd til saman trur eg. No er det 3-4 mnd sidan tilbakefallsperioden og lille har vore tørr så å seie heile tida, med unntak av eit par hendelige uhell (som kjem med stadig lengre avstand).

Mine råd er:

* ikkje lag noko oppstyr rundt det at ho tissar/bæsjar seg ut. Skift utan å tulle og tøyse

* positiv oppmerksomhet når ho huskar å gå på do (MAAAAASSE ros, gjerne klistremerker/premiar)

* vær tålmodig

Lykke til, håpar det går over like greitt som det gjorde for oss.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Det er godt å se at det ikke bare er oss igrunnen..

Vi har brukt masse klistremerker nå, gitt masse ros og sier ikke stort når det skjer...Det har bedret seg littegranne...heldigvis..

Så vi får bare satse på at det blir bedre igjen:)

Igjen takk dere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...