Gå til innhold

Gutten vår liker nesten ingen ting lengre... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår har blitt særere og særere i matveien. Han er 10 mnd og fikk mm til 6 mnd. Da vi begynte med fast føde (grøt, glass, middagsmat, velling) spiste han det meste, men han har alltid vært småspist. Nå liker han ikke mat han likte før.

Da jeg kutta ut nattamming, gikk melkeproduksjonen ned, så nå får han litt MME i tillegg. Måtte gi mme, fordi det så ut som han begynte å gå ned i vekt.

Nå spiser han veldig lite av porsjonene; noen få skjeer, skriker/sutrer. Vi foreldre blir fortvilte og gir ham MME; noe må han jo ha. Det virker som om det er det eneste han vil ha for tiden. Helsesøster sier ikke mer enn 600ml mme pr dag fordi det forstyrrer jernopptaket. Ikke mulig å gi han brødskive; hvis han får noe med biter i, brekker han seg. 8 mnd mat er for "grov".

Noen som har erfaring med småspiste barn?

"Alle" rundt oss har sånne små lubne-glansbilde-engle-barn, mens min er veeeldig slank; 2 streker under på kurven. Ligger litt over på lengde.

Blir bekymret ja:( selv om helsesøster ber oss ta det med ro...

(også Skravle)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med å gi han mat uten klumper f.eks hipp sine 6mnds glass? det er vel bedre enn ingenting? snuppa mi på snart 8mnd å nekter klumper med mindre de er i hjemmelaget middag.

Har dere sjekka halsen på han hos legen, mine jenter likte ikke å spise mat med klumper store mandler som var problemet.

Skrevet

Vi har akkurat det samme problemet her, men har funnet ut at det heldigvis går i perioder. I tillegg så nekter hun å drikke mme, og pupp er ihvertfall ikke spennende lengre. Så melk er det dårlig med her i huset for tiden.

Det beste rådet jeg har fått er å ikke stresse når det kommer til å gi dem mat. Jeg ble super stresset, fordi frøkna gikk ned i vekt fra 8 til 9 mnd (veide bare 7.8 kg når hun var 9 mnd, så blir utrolig spennende å sei hva hun veier når vi skal på 1 års kontroll om noen uker.) Dumme meg begynte å tilby henne alt mulig rart, bare for å få i henne noe mat. Men da skjønte hun hvem som satt med "makta":) Jeg tenker at så lenge ungen er aktiv og ser frisk ut, så burde man ikke stresse. Vet at det er lettere sagt enn gjort, men ihvertfall godt å høre at det er flere som ikke har sånne lubne-glansbilde-engle-barn... haha, god beskrivelse!

Lykke til, så håper jeg gutten deres får sansen for mat igjen snart.

Skrevet

Han får bare 6 mnd glass, men han har "slutta å like dem". Spiser bare ett par skjeer og gråter så etter mm/mme

Er litt redd for at han blir sjefen om jeg er for engstelig og gir hva som helst for å få i ham mat; føler litt på det akkurat nå, men skal samle meg. Ei stund ville han ikke drikke vann, bare saft og nå drikker han masse vann, så alt går over. Skal prøve å si d til meg selv.

Takk for oppmuntrende ord

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...