Gå til innhold

Ostespørsmål...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

..men samtidig vet man jo aldri om det KAN finnes Listeria - det gjelder jo alle oster. Det finnes smittekilder som kan infisere etter pasteurisering og. Jeg orker ikke å være hysterisk på det og spiser ost som er pasteurisert og som har god holdbarhet. Elsker ost og nekter å være redd for å spise det :)

Det kommer ann på om taffelost klassifiseres som fast eller myk/halvfast ost. Hvis den er myk/halvfast ville jeg ikke spist den. Denne typen oster frarådes da å spise selv om de er pasteurisert. Men hvordan en ost er klassifisert er ikke alltid lett å finne ut av. Da ville jeg sendt mail til TINE. Sjekk forøvrig matportalen.no for generelle råd om ost og andre matvarer.

Annonse

De fleste oster i Norge er helt ok å spise! Sjekk at det er pasturisert som det sies her. Nå kjenner ikke jeg taffelosten, men om jeg tror jeg husker hvilkent type det er så er jo konsistensen omstrent som vanlig gulost og inneholder ikke noe mugg eller noe, så da ser jeg ikke hva som er værre med denne enn vanlig gulost? Jeg spiser også myke oster som fetaost, kremost osv... dette er også helt ok å spise selv om de er myke (og ikke er type muggost!), så lenge man er nøye med at man spiser det godt innenfor holdbarhetstiden og ferskest mulig siden det er fare for utvikling av listeriabakterien når det er i ferd med å bli "gammelt" (selv om det fremdeles er ok å spise for ikke-gravide).

Kos deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...