Sunniv@ Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Har hørt så mye forskjellig nå... Er det slik fremdeles at om vannet går og hodet ikke er festet seg, så skal man legge seg ned og ringe ambulanse?
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 Var på svangerskapskurs nettopp, og der sa de at om vannet gikk, skulle man legge seg ned og ringe føden. Så tar de en avgjørelse på om de bestiller ambulanse til deg. Det viktigste er at du fraktes liggende til sykehuset. Og så skal du ta vare på bindet du tok på deg etter eller mens vannet gikk eller det du evt tørket opp med. De vil visst sjekke om det er vannet og noen greier som jeg skjønte.
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Det er noe med om hodet er festet eller ikke også.. om det ikke er festet tror jeg man skal legge seg ned.. eller noe.. hehe..
Baby Bliss Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 Hvordan vet man om hodet har festet seg...?! Har ikke vært på svangerskapskurs enda, så dette var nytt for meg!!
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 9. september 2010 #5 Skrevet 9. september 2010 Det er vel det jordmor kjenner etter når det nærmer seg.. I uke 32 stod det "H" under leie på helsekortet.. som betyr at barnet ligger i hodeleie. Forrige gang i uke 35 hadde hun skrevet "H/B" i det samme feltet. Som jeg har funnet ut i etterkant at betyr hodeleie/bevegelig.. altså at hodet ikke har festet seg. Når hodet har festet seg, skal det stå "H/F" på helsekortet.. dette betyr hodeleie/festet. Men regner med hun sier ifra når det har festet seg. Om vannet ditt går og du ringer sykehuset, regner jeg med de ber deg se i helsekortet ditt og forklarer deg hvor det står.. om du ikke er sikker på om det har festet seg eller ikke. Mye rart man må lære seg hehe.. men det er ikke alltid så mye informasjon å få synes jeg.. det meste jeg har funnet ut har jeg lest meg til selv. Litt skuffa over det kjenner jeg
Voyeur Skrevet 9. september 2010 #6 Skrevet 9. september 2010 De er gått mer og mer bort i fra at man skal legge seg ned, men man skal ta det med ro og ikke gjøre mer enn nødvendig. Det er dessuten stor ulik praksis rundt dette, så kan være greit å ta en tlf til det sykehuset du skal føde på, for å høre hva de sier. Det er kun ved seteleie at man SKAL legge seg ned hvis rumpa ikke har festet seg.
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 9. september 2010 #7 Skrevet 9. september 2010 Der kan dere se Kan ikke alt her heller Jordmora påsvangerskapet sa hvertfall det jeg sa over her.. Det viktigste sa hun, var at man ringte føden om vannet skulle gå og at man skulle opplyse om hodet var festet. Og at de ville gi all informasjon man trengte.
Lillegullet vårt <3 Skrevet 9. september 2010 #8 Skrevet 9. september 2010 Jeg fikk beskjed av legen min at jeg måtte legge meg ned og ringe ambulanse om vannet skulle gå nå. Dette fordi det er en fare for at navlestrengen følger med vannet utover, og hvis man er mye oppreist etter dette kan navlestrengen komme i klem mellom hodet til babyen og bekkenet, så den ikke fungerer som den skal. Men det var som han sa bare hvis det kom mye vann på en gang, så du blir kliss våt liksom.. Men det er jo som det blir sagt ovenfor mye forskjellig som blir praktisert..
-S- Skrevet 10. september 2010 #9 Skrevet 10. september 2010 Min jordmor sa det ikke var nødvendig å legge seg ned, men at man skulle ta det med ro. Hun sa at det er kun hvis man samtidig vet man har mye åpning at navlestrengen kan komme i klem.. Men, som det står over her også, det sies mye forskjellig. Lureste er nok å ringe føden når vannet går, og følge de instruksjonene man får der:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå