Gå til innhold

Kan alle få utskrift av sin journal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er dette noe legen vurderer helt individuelt? Jeg har lyst å få utskrift av min, ikke for at det står noe ukorrekt eller avslørende der for det vet jeg det ikke gjør, men jeg er bare veldig nysgjerrig av natur og vil vite hva som står om meg. Kan jeg bare ringe legekontoret og be dem sende det til meg? Er det lege eller sekretær jeg må snakke med da? Og koster det noe?

Takk for svar:)

Skrevet

Du har krav på utskrift, men du må betale for den. Hvor mye vet jeg ikke.

Skrevet

Takk for svar:) Dytter litt for å se om noen vet priser...

Hi:)

Skrevet

jeg har fått utskrift av journalen min fra sykehuset ( har byttet sykehus). Betalte 120 kr. Hvordan det er til vanlig lege vet jeg ikke.

Skrevet

Alle har krav ja, men pris varierer fra sted til sted. Fra ca 50 kr til over hundrelappen. Noen steder kreves det skriftelig samtykke fra deg om at du ønsker utskrift.

Skrevet

Du har krav på utskrift av journalen, men du må være obs på at den kan være redusert/tatt ut deler. Hvis noen som står i journalen kan være skadelig for deg å lese har legen rett til å la være å skrive den delen ut til deg for å beskytte deg. Dette gjelder mest i situasjoner hvor personen er psykisk syk og ikke vil takle hva som står der.

Skrevet

22.40 her igjen

Jeg jobber i psykiatrien, og vi krever samtykke fordi at opplysninger ikke skal gis tl hvem som helst. I visse tilfeller pga den psykiske lidelsen kan enkelte notater utelates pga hvordan pas takler det som står det. men i enkelte tilfeller kan man lese igjennom journalen m pasienten for ev å forklare enkelte ting osv.

Men når jeg jbbet på legekontor, kjørte vi ut hele journaler. dette feks dersom pas skulle bytte lege og måtte ha med journalen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...