Oktobergutt2010:) Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Da har vi bare 7 uker igjen, og nervene begynner å strømme på! Hvor mange av dere fikk epidural, for og ulemper? Og isåfall, hvordan gikk det med å bare få lystgass, eller ingen form for smertelindring? Mange sier det ikke hjelper med lystgass, og da er det litt kjipt å si nei til epidural, for å så se at lystgassen ikke hjelper i det hele tatt...!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 Fødte uten noen smertelindring i det hele tatt sist gang, og det gikk helt fint det også=) Klart det gjør jo VONDT, men følte at jeg hadde kontroll på smertene, og da var det ikke så farlig likevel.. Ønsket ikke å bli sløvet ned av lystgassen eller miste de gode riene m epiduralen, derfor takket jeg nei til begge deler.
vurdere1til Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 jeg fikk epidural, som IKKE virket :/ så kan ikke svare på hvordan den funker... men jeg fikk spinalbedøvelse, det einaste kjipe med den var at den varet bare i 1 time så i løpet av fødselen på 18 timer så hadde jeg 1 time med smertelindring....
mamsen & guttaboys Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 Jeg fikk ikke noe smerte lindring ved føste fødsel...-al natural Jeg spurte etter epidural, når jeg følte at nå holdt jeg ikke ut mer, men det var i vaktskifte på avdelingen...så jeg måtte vente... fikk gå i dusjen..det var godt:) anbefales og bruke dusj eller badekar...men etter 20 min så måtte jeg trykke, hadde da 9 1/2 cm, så rakk ikke epidural...og ikke fikk jeg lystgass eller, da alle fødestuene var opptatt og jeg måtte føde på det rommet som man blir satt til ctg-registrering (der var det ikke oppkoblet lystgass)....hadde kun pusten min selv som smertelindring...Konsentrerte meg om hver rie og tellinga...når jeg hadde kommet til 25, så var rien snart borte og kom aldri igjen:) sånn holdt jeg på hele tiden gjennom hele åpningsfasen.23..24.25..BORTE:) Kom i en slags transe på en måte.... ting og follk i rundt meg eksisterte liksom ikke, bare jeg og riene mine som kom og gikk..... det gikk kjempefint:) Fikk rikelig med skryt av jm at jeg klarte og puste meg så fint igjennom alle riene i stedet for og hyle og skrike:) hehehe....#stolt# Men skal denne gangen ta det som det kommer....har jeg u-utholdelige smerter som varer skriker jeg sikkert etter noen form for dop ja, og da har det sikkert ikke noen si hva det er:) hehehe....alder beste er jo å være førstegangsfødende og ikke ha peiling på hva man går til....denne gangen har jeg jo noe og sammenligne med..... Mitt råd er og lese deg opp til forskjellige typer smertelindring, og ta det som det kommer...en fødsel blir ikke alltid som man tror:) Dette går så fint og kroppen er skapt for det:) (ble langt dette men.... hehe
Oktobergutt2010:) Skrevet 9. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2010 Takk for svar! Det flaueste ville jo nesten vært om jeg begynner å grine etter noe form for dop, og får beskjed at "Nei dessverre" jeg syns synd på den stakkaren som da er i nærheten av beina mine Vi har veldig raske fødsler i familien, og moren min fikk oss 1 time etter hun kom til sykehuset. Mens søstrene mine brukte 30min, 45min og 1t og 20min fra de kom til sykehuset. Så håper jeg slipper unna 18 timers lang fødsel altså, men må jo ta utgangspunkt til at kanskje min fødsel kan være noe helt annet enn deres. JM mente iallefall at slike ting går i familie, og at min fødsel kom til å bli forhåndsvis kort. Så satser på det da. Har jo veldig lyst til å gjøre det så naturlig som mulig
Gjest frøken_førstegangsprøver Skrevet 9. september 2010 #6 Skrevet 9. september 2010 Jeg ble satt i gang forrige fredag, gikk inn i det med tanken om å ikke bruke epidural, bare lystgass.. det dreit jeg fort i etter 2 timer, hehe. Igangsatte fødsler er ofte litt intense. Jeg var veldig redd for at de skulle ta fra meg lystgassen da epiduralen var satt, men den fikk jeg beholde helt til pressriene! Syns lystgassen hjalp utrolig på pusten- så den anbefaler jeg Epiduralen gjorde så jeg ikke kjente pressriene, og det er jo visse risikofaktorer med den..dessuten ble jeg så nummen i beina i flere timer etterpå at jeg ikke kunne stå eller gå på 7 timer! Jeg hadde ikke klart meg uten den, for riene kom 7 stk på 10 min gjennom hele fødselen, men hadde jeg ikke blitt igangsatt, og riene hadde hatt pauser ville jeg nok ikke spurt om den!
Tulla med tre små Skrevet 9. september 2010 #7 Skrevet 9. september 2010 Jeg har født begge mine unger uten annen form for smertelindring enn varmt bad og akupunktur. Fungerer helt fint for meg, men jeg har brukt litt tid på lamazemetoden, og syns den fungerer kjempebra! Brukte også som hun over, "tellemetoden" da jeg fikk førstemann. Fokusèr på pusten og rien, opp, opp, opp - 1-2-3... BORTE! Synes en fødsel er som en litt ekstra dårlig mensdag, og det beste med dem er at de som regel er over innen et halvt døgn, i stedet for menssmerter som bare varer og varer og varer i dagevis... Bare slapp av og prøv å nyte den utrolig mektige opplevelsen det faktisk er å sette et barn til verden!
2 boys & now pink Skrevet 10. september 2010 #8 Skrevet 10. september 2010 Jeg har fått epidural under begge fødslene mine, og det har vært HELT ubeskrivelig fantastisk for meg. Skal nå i ilden med tredjemann, og kommer ikke til å nøle å be om epidural om jeg trenger det Fikk lystgass med første barnet, men ble dårlig og kastet opp. Nå er heldigvis ikke lystgass et alternativ på haukeland... så da slipper jeg det!
Cinnamon4 Skrevet 10. september 2010 #9 Skrevet 10. september 2010 Jeg har født begge mine gutter uten noe som helst, rett og slett fordi de ikke rakk... Prøvde litt lystgass med førstemann, men ble bare kvalm og svimmel, så det ble verre synes jeg. Kommer ikke til å bruke noe når tredjemann skal komme heller, regner med det går enda fortere denne gangen - dvs under 30 min...
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 10. september 2010 #10 Skrevet 10. september 2010 Jeg fødte uten smertelindring og hadde heller aldri behov for det. Som flere skriver handler det mye om hvordan man håndterer riene og jobber med de. JEG ville ha lest meg opp på forkjellige puste/fødeteknikker på forhånd, særlig for å vite hva som faktisk skjer med kroppen idn under en fødsel. Kunnskap gir ofte trygghet. Jeg lå i badekar unde råpningsriene. Gikk fra 3 til 10 cm på 2 timer. Mange kommenterer at det MÅ ha vært vondt, men det var det ikke. Vannet fikk meg til å slappe helt av og bare puste meg gjennom riene. Den deilige følelsen av at rien slipper taket er ubeskrivelig.... Men blir man igangsat blir ofte fødselen mer intens. Jeg har aldri gjort det, det kan godt hende at jeg ville hatt behov for epi da. VIlle i alle fall ikke blitt igangsatt uten tilgang på epi!
Oktobergutt2010:) Skrevet 10. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 10. september 2010 Tusen takk for svar! Godt å se at det er mange som bare gjør det med lystgass, og noen som ikke bruker det en gang. Nå vet jeg jo ikke hvordan jeg kommer til å reagere senere ut i fødsel uten noe form for smertelindring eller bare lystgass. Kan jo hende jeg blir liggende å grine etter noe dop :-D Har jo hørt det er mange som reagerer på lystgassen, og virker jo ikke noe særlig å ligge å spy mens du føder da.
MillaCamilla Skrevet 10. september 2010 #12 Skrevet 10. september 2010 Hei Jeg brukte lystgass og følte det gikk fint på bare det, men jeg ble anbefalt epidural og glad jeg takket ja, da de senere skrudde opp dryppet på maks og riene kom uten pauser i mellom. De siste 2,5 timene før pressing var helt grusomme selv med epidural. Epiduralen sat som en kule nederst i bekkenet, så pressingen var overhodet ikke noe vondt. Kommer til å takke ja til epidural igjen om jeg må på drypp. Hvordan det er uten igangsetting vet jeg ikke, så hva jeg hadde benyttet av smertestillende da er uvisst. All ære til de som føder uten smertestillende og med smertestillende, alle gjør en glimrende jobb uansett. Det er tøft å føde barn men absolutt en flott opplevelse.
Sunshine med småtroll:) Skrevet 10. september 2010 #13 Skrevet 10. september 2010 Fikk både lystgass og epidural. Jeg er overbevist om at lystgass bare holder gangen her, men min kjære lo godt da jeg sa det. Har visst fortrengt noe:p Fikk spinal bed. da det ble hasteks og jeg er ikke sikker på om det er den eller epiduralen som gjorde det, men etter fødsel så sleit jeg som bare pokker med ryggen. Satt jeg oppe lenger enn noen minutter så var det så vondt at jeg kunne svime av! Og det var slik i mange uker. Kjente bak på ryggen og det virka som om det var en avlang kul der så mulig det var noe væske eller en muskel som hadde strekt seg..gudene vet.. Lystgass: ble utrolig kvalm og kastet opp. Kjente smertene, men var "drita full" så jeg brydde meg ikke så mye om de. Se for deg når du har drukket hakket for mye og er på vei til å blekke.Du er helt fjern, men hører alt som skjer rundt deg. Litt ekkel følelse Epidural: killer for ryggen? men effektiv smertelindring, men det kan være værre å presse ut har jeg hørt Tar det som det kommer neste gang.
aprilb Skrevet 10. september 2010 #14 Skrevet 10. september 2010 Brukte ingen smertelindring - ikke fordi jeg hadde bestemt meg for det på forhånd, men fordi det gikk helt fint uten. Tror kroppen hjalp litt til - da smertene var verst, kobla hjernen seg ut et par hakk. Godt å ha en samboer som kan fortelle hvordan fødselen egentlig gikk :-P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå