Nordlandnøtta Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Er det noen her som har barn med fødselsmerke eller har hatt? Lurer på hvor lenge dem blir værende før dem går bort. Lillegutt har et stort opphevet fødselsmerke.... Og syns det er så forferdelig "deiete" Henger godt utover huden. Og så kommer det hvite runde flekker noen ganger på det. Er det noen som vet hva det er? Huden der som flekkene er,tørker ut og huden blir borte. Trodde først at det var merke som begynte å gå bort, men nei.. Like pløsete som før. Håper det er noe som har hvert borti dette...
ღLiamGulletღmars-10 Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 Min lille har ett fødselsmerke ved siden av navlen,ca en halv cm stort. Det er rød/brunt å har ikke bleknet eller blitt større siden fødselen. Forsvinner nok aldri...Men høres ut som det ikke er det samme "merket".
ღMadame_mim ღ Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Jenta mi har et lyserødt, med noen små mørkere røde prikker inni på den ene sida under armen. Er vel på størrelse med en 50-øring tenker jeg. Husker ikke hva det kalles, men det er et slikt merke som kommer til å blekne og forsvinne helt etterhvert!
Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 Jeg har selv en rød prikkete fødselsmerke som dekker hele skulderen min. Var en kraftig rød farge da jeg var liten, men har bleknet mye. Er dessverre fortsatt godt synlig da, og jeg er 31 år.
Nordlandnøtta Skrevet 9. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2010 Dette er et skikkelig "jordbær"fødselsmerke. Er ikke noe pent å se på.. Men legene sier det vil blekne og forsvinne med tiden. Det er bare det at det er så uthevet, står ca 1/2 cm opp av huden han`s henger utover.. Han har også et "vanlig" fødselsmerke bak i hodet. Det går vanlig med huden (storkebitt er det ikke det dem kaller dem?)Så det er ikke noe problem. Ikke enkelt å forklare det skriftlig, Blir bare så dumt... Men takker for svar...;o)
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 9. september 2010 #6 Skrevet 9. september 2010 Snuppa har storkebitt i pannen, på øyelokkene,litt på nesetuppen og litt baki nakken(men det dekkes av håret. Det er blitt litt svakere siden fødselen,men fremdeles godt synlig. Hun er snart 9,5 mnd. Hun har vært på sykehuset hos hudlege, ble henvist der av barnelegen på helsestasjonen. Hun mente det var greit at de fikk kikket på det, Mest sannsynlig går det bort i løpet av noen år,alternativet er laserbehandling (i narkose),men det blir ikke gjort før hun nærmer seg skolealder.
Gjest Kira06 Skrevet 9. september 2010 #7 Skrevet 9. september 2010 Datteren min har også et såkalt "jordbær-merke", høyt oppe på brystet rett ved halsen. Det er ganske lite, men spurte legen om det når hun var på 6 uker kontroll. Da sa han at det sannsynligvis kom til å forsvinne før hun var 2 år. Hun blir 12 mnd neste uke, og jeg synes det blir mindre og mindre. Husker at det vokste litt frem til hun var et halvt år, men nå har det gått andre veien.
arachnia Skrevet 9. september 2010 #8 Skrevet 9. september 2010 Lillesøstera til ei veninne av meg hadde et sånnt "posete" fødselsmerke. Det var fra halsen og opp til kinnet, og så ut som en pose som hang over resten av huden på hele det området. Rent fysisk så det ikke direkte pent ut. Men nå er hun vel rundt 18-20år og man kan ikke se at hun har hatt noe fødselsmerke i det heletatt. Vet at det forsvant på henne da hun var lita, men jeg husker ikke når... Hudleger vil jo kunne si mer om utviklingen av et slikt merke.
Nordlandnøtta Skrevet 9. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 9. september 2010 Takker for svar damer... Ja han er bare 8,5 månder så jeg må vel smøre meg med tålmodighet enda en stund. Men det var disse hvite flekkene som jeg undres over. Fikk en hvit flekk for 2 dager siden, og i dag ble den plutselig borte. Det høres snålt ut. men det er som de tørker ut og huden blir borte..Men ingen tegn til at det som er under forsvinner... Arachnia det var akkurat det jeg ville høre, at det forsvant og ikke gjenlot seg merke )
Gjest eelis+kian Skrevet 9. september 2010 #10 Skrevet 9. september 2010 Gutten min har blå fødselsmerker, eller mongolske flekker, som det kalles. Det ser helt likt ut som blåmerker. Han har to ganske store på rumpa (det var ett digert, men det har bleknet og delt seg i to), og noen små oppover armene. De han har på armene ser ut som gripemerker, så det syns jeg er ekkelt. Jeg er veldig påpasselig med å fortelle om dem til alle som ser han uten klær på, og jeg har stresset veldig med å få det skrevet inn i legejournalen hans, hehe. De forsvinner som regel i løpet av to år, så jeg satser på det :-) Jeg tror jeg har hørt om den typen fødselsmerker som gutten din har, jeg mener det forsvant i løpet av barneårene. Har dere vært hos hudlege?
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 10. september 2010 #11 Skrevet 10. september 2010 http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/hemangiom-15591.html Gutten vår på 9 mnd har også et slikt, på siden av hodet. Det vil jo etter hvert dekkes av hår, og etter hvert forsvinner det jo, så ingen bekymringer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå