Gå til innhold

1-literregelen - svar fra ernæringsekspert i Hipp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forhørt meg med dietisten i Hipp om det kan være skadelig å gi babyen over 1 liter mme over lengre tid. Og om man da burde begynne tidligere med velling.

Hun svarte at om babyen følger vekstkurven og ikke blir overvektig så er det ingen grunn til bekymring, og at mengden mme må tilpasses hver enkelt baby. Man burde ikke gi velling tidligere enn anbefalt (må vel være fire måneder), fordi den ikke er tilpasset så små babyers mage.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På hvilket grunnlag kan hun svare deg på dette? Hvorfor nevner hun ingen ting om nyrene? Rart hun kan si at det er greit, når de fleste leger og helsesøstre sier det ikke er bra for nyrene.

Skrevet

Jeg har spurt leger, helsesøstre og ernæringsfysiolog, og ingen kan gi svar på om det egentlig er slik at nyrene kan ta skade av det. Men at produsentene er de som kan vite noe om dette. Ingen produsenter har svart tidligere fordi de ikke har lov til å skrive noe om produktet siden det da blir sett på som reklame. Jeg spurte direkte om det kunne være skadelig for nyrene og at jeg håpet de kunne svare meg fordi ingen andre kan det. Da skrev hun at det ikke var noen grunn til bekymring så lenge babyen ikke er overvektig (da er det overvekten som er problemet). Men at velling tidig ikke er å anbefale fordi næringsinnholdet i grøt/velling (fra Hipp da regner jeg med, hun svarer jo for dem) ikke er tilpasset så små babyer.

Nå er det vel ikke "de fleste" leger og helsesøstre som sier det ikke er bra? Det er veldig usikkerhet rundt dette og for å være på den sikre siden så anbefaler enkelte å ikke gi mer enn en liter, siden det er snakk om at dette kan være skadelig.

Uansett så sies det jo at nyrene til så små babyer heller ikke tåler velling og grøt tidligere enn fire måneder. Så uansett hva man gjør så bir det galt.. Jeg kommer iallefall til å gi bare mme til han er fire måneder nå, siden jeg ENDELIG har fått et klart svar fra noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...