lillespor Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Hei. Er det noen her som har hatt barn med kort tungebånd, vet når man kan gjøre noe med dette? Vil klippe det, men gjør de det på så små som et år? min unge får ikke ut tunga mer en en halv cm utav munnen og får da en strek midt på tungen, siden den blir holdt igjen av strengen... han har ingen plager av det, men det kommer sikkert til å påvirke når man skal si R osv.. så tenkte det er best å gjøre det så fort som mulig.. ? erfaringer?
Hanna30 Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 Min har også kort tungebånd. tidligere snittet de visstnok tungebåndet uten bedøvelse. Nå legges de i narkose. Jeg venter og ser an språkutviklingen iallefall, vil ikke at han skal legges i narkose om det ikke er nødvendig. Vet om en som ble operert rett før skolealder fordi han lespet. Men de så det an så lenge for å se om han kunne få til lydene uten å opereres.
Gjest Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Lille her har også kort tungebånd fikk jeg beskjed om av legen... Men skulle bare følge med på det på kontroller fremover... Kunne hende hun vil snakke som normalt, eller så gjør vi noe med det i 4 års alderen sa legen. For da har hun tid til å rette på evt språkfeil før skolen. Som, lesping, r lyd osv..
abella Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 Knerten hadde kort tungebånd da han ble født og de kuttet det da han var bare noen dager gammel. Det er best å gjøre det så tidlig som mulig, da slipper de bedøvelse, operasjon osv. Det tok 2 sekunder og gjorde tydligvis ikke vondt, litt klaging, men ikke gråt. Hvis barnet ditt er større er det nok snakk om et større inngrep. Da vil de nok se an om det påvirker språkutviklingen. Må samtidig si at jeg har ei venninne som har en tunge som sitter helt fast i munnen, kommer ikke en millimeter ut en gang. Hun har aldri hatt språkproblemer eller tenkt noe videre over det, så det trenger ikke føre til problemer.
gummitarzan Skrevet 9. september 2010 #5 Skrevet 9. september 2010 når vi var på 6 ukers kontroll sendte barnelegen henvisning til øre,nese,hals.fikk time uka etter.da kuttet de tungebåndet. når de blir 2 år må de i full narkose...når de er bare noen uker gjør det det uten, jeg ville gjodt det nå!!!!
Blomsterenglene Skrevet 9. september 2010 #6 Skrevet 9. september 2010 Minsten min ble født med forstramt tungebånd. Strengen satt helt på tuppen av tunga, så han ble klippet dagen etter fødselen... Han fikk jo ikke sipist stakkar siden det var altfor stramt..
velsignet med to Skrevet 9. september 2010 #7 Skrevet 9. september 2010 Gutten vår ble også født med dette, men de ville vente å se an om han ble hemmet på noe vis av det før de evt. gjorde noe med det. Han fikk en trøblete start på ammingen, greide ikke å suge skikkelig på brystet, så de bestemte seg for å klippe det når han var tre uker gammel. Etterpå gikk ammingen som en lek :-)
Gjest Skrevet 9. september 2010 #8 Skrevet 9. september 2010 Jenta mi var også født med det.. ble klipt når hun var tre dager, men har slitt med å suge godt nok, klarer ikke å få nok vakum i munnen. Klarte ikke å suge på brystet, så hun endte med flaske. Hvis tungebåndet blir klipt før barnet er 6 uker, trengs det ingen bedøvelse, men etter det legges de nok i narkose. Det er viktig å få gjort dette tidlig for å unngå talevansker seinere. Har flere i familien som ikke har blitt klipt, og de klarer blandt annet inne å si r.
Mammantil1ermannogdag9snup Skrevet 9. september 2010 #9 Skrevet 9. september 2010 Samme med pjokken her i hus.. En barnepleier på sykehuset merket det på natta da hun passet han, og det ble kuttet da han var 2dager gammel, ikke noe problem og han fikk bedre tak på puppen... Strengen var jo helt gjennomsiktig og det hele var over på null komma niks..
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 9. september 2010 #10 Skrevet 9. september 2010 Ble oppdaget på jenta vår når hun var ca 6 mnd gammel. FIkk da beskjed om at det ikke ble gjort noe med det før nærmere skolealder, de ser om an de får språkproblemer før de evt gjør noe med det.
snuqx Skrevet 9. september 2010 #11 Skrevet 9. september 2010 Hei Min datter ble født med hjerteformet tunge og er skåret for tungebåndet to ganger. Henholdsvis 1 og 2 dg gammel. Ingen bedøvelse kun sukkervann. Hør nestegang du er på helsestasjonen. Jeg ble selv skåret da seg var 1 mnd gammel.
rampete robin Skrevet 10. september 2010 #12 Skrevet 10. september 2010 Gutten min fikk det klippet da han var 8 uker gammel. Slet med ammingen, som gikk som en lek etterpå :-) Ingen bedøvelse, bare klipp. Han ble sint fordi jeg holdt fast hodet hans. Er faktisk veldig usikker på om han i det hele tatt kjente klippet, for han sluttet å skrike da jeg slapp hodet hans
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå