Gå til innhold

Slik fikk jeg min 9 mnd gamle baby våkne kl 8 i stedet for 5

Anbefalte innlegg

Skrevet

... beklager å måtte skuffe dere, men det er dette jeg gjerne skulle hatt svar på!

Har altså ikke klart det, langt i fra. Har prøvd å legge henne tidligere, men da våkner hun ( føles det som ihvertfall ) ENDA tidligere.

Det er ikke morgen kl 5, det nekter jeg å gå med på. Men hun nekter å gå med på at det er natt, og hun har søsken jeg må ta hensyn til, så jeg kan ikke la henne skrike.

HJÆLP!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He, he har ikke hørt om noen som har klart å omstille babyene sine sånn. Vi er så heldige å ha en gutt på 9 mnd som sover til 07-07.30 hver dag uten at jeg noen gang har gjort noe for å få til det (har alltid tatt han opp med en gang han våkner). Men det er to ting som er viktig for han og det er å ligge på eget rom og å ha en ordentlig rullegardin så det er helt mørkt. Du har kanskje allerede prøvd dette, men hvis ikke så er det verdt et forsøk. Husk også på å ikke la jenta di sove for sent på ettermiddagen, da det kan påvirke tidlig oppvåkning. Nå sover ikke gutten vår etter ca kl 14 (En dupp fra ca 12-14)

Skrevet

Dem sier at søvn avler søvn. Kanskje han trenger å legge seg tidligere?

Jeg har merket her ihvertfall at når jeg legger tusta kl 7 så sover hun lengre enn når hun legger seg 8.

Det er ikke alle babyer som vil sove lengre enn 5 :P Min svigerinne må opp 04:30-05:00 med en baby som skal opp og eller ha pupp når mamma'n kommer inn.

Skrevet

*kanskje HUN trenger å....

Skrevet

Er hun utsovet og opplagt når hun våkner? Hvis hun er kvikk og opplagt så kan du prøve å tilpasse hennes døgnrytme så den passer bedre til resten av familien.

"ALLE" klarer å forskyve døgnrytmen til sine små når vi går fra sommertid til vintertid, så det er nok mulig å gjøre de ellers i året også. Har inntrykk av at de fleste bruker 4-7 dager på å forskyve døgnrytmen 1 time, så det vil nok ta litt tid å forskyve 3 timer. Du må kanskje ta det litt i etapper.

Skrevet

Ja, jeg hører man sier det, og har jo gjort det før ( innstille etter sommetid). Men det innebærer jo å legge henne senere, og det funker jo ikke.

Hun har sovet på et mørkt, eget rom siden hun var 3 måneder.

Kanskje hun sover "feil" på dagen? Hun sover fra 9-10.30, fra 12-30 til 13 og fra 15.30 til 16. Dette med stooore variasjoner da, men har grense på at hun ikke får sove etter 16.30. Hun sovner 18.30 selv om hun har sovet lur til 16.30

Har tenkt at hun snart må venne seg til å sove en gang midt på dagen bare, men når hun våkner kvikk og opplagt kl 5, er hun stuptrøtt kl 9..

Flere tips?

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg har gjort noe riktig eller om jeg bare har en baby som trenger mye søvn, men jeg kan jo fortelle hvordan våre rutiner er her. Gutten min er 9 mnd. Sover fra 20-09 hver natt og 2.5+1 time sammenhengende på dagen. Vi har aldri hatt noen "skrikekur e.l.

-Da han var ca 3 mnd begynte vi å gi kun vann hvis han våknet om natten, etterhvert sluttet han helt å våkne opp og spiste heller mer på dagen

-Vi har bekkmørkt soverom (har kjøpt blackout gardiner)

-Han får ikke smokk (før vi sluttet med smokk kunne han våkne flere ganger å be om smokken, fra den dagen vi tok bort smokken da han var 3 mnd har han sovet sammenhengende i 13 timer)

-Han får et stort(!!!) grøtmåltid ca 1 time før han legger seg, så en flaske varm melk rett før han sovner.

-Hvis det er kjørlig sover han i sovepose så han ikke sparker av seg dyna og blir kald

-Han sover på eget rom slik at jeg ikke reagerer hver gang han lager et lite knyst. Babyer våkner jo ofte av seg selv for så å søvne av seg selv, men de må lære seg og sovne selv

-Etter jeg har lagt han setter jeg på en cd med klassisk musikk, svært lavt volum, så du såvidt hører det selv. Har hørt at dette gir både dypere søvn og at det er bra for språkutviklingen.

Så til slutt har jeg hørt at hvis du utsetter dagsovingen litt hver dag så forskyver du også tidspunktet barnet våkner på.

Altså, datteren din våkner 5, kanskje hun trenger å sove igjen i 8 tiden? Da kan du forsøke å legge henne halv 9 i steden, og neste dag, kvart på 9 osv.

Lykke til!

Skrevet

må legge til at vi setter ikke CDen på repeat hele natten, lar den bare spille gjennom en gang (ca 45 min)

Skrevet

Ville nok jobbet mer med å forskyve døgnrytmen, for hvis ikke får du en baby som sover 17:30-04:00 når vi bytter til vintertid i slutten av oktober!

Det ser ut som om hun er våken 2-4 timer mellom hver dupp. Hva med å la henne sove lengre enn til 16:30 på den siste duppen for å se om du får forskjøvet leggetiden og så kan du begynne å forskyve de andre dagduppene etterpå. Ville forresten latt henne beholde den duppen kl. 9 så lenge hun våkner kl 5, da har hun faktisk vært oppe i 4 timer og er sikkert trøtt.

Skrevet

Ser du har fått mange tips allerede.

Men jeg ville prøvd å få babyen til å sove to økter på dagen isteden for tre. La hun sove klokken 9 og så prøver du å forskyve den andre luren litt hver dag.

Skrevet

Vi har en liten herremann på 11 mnd som også til tider er morgenfugl.

Han kan fint våkne en gang mellom 4 og 5, men da får han faktisk en flaske med melk sånn at han sovner igjen.

Mange synes sikkert det er fyfy, men vi alle har det bedre uthvilte klokken 07-08 enn supertrøtte klokken 05.

Skrevet

Takk for tips!

Min lille datter våkner fortsatt kl 5. Har vært endel på farten i det siste, så hun har sovet litt forskjellige steder ( hos besteforeldrene sine, på hytta), så har et håp om at nå som vi skal være hjemme framover kommer det til å gå seg til.

Når vi stiller klokka pleier det av en eller annen merkelig grunn å gå seg til omtrent av seg selv. ( eller, det har gjort det med storebroren hennes, altså)

Har ihvertfall tenkt å redusere 3 dupper til 2. Ofte sover hun bare 2 dupper, men det har ikke hjulpet.

Hun sovner nok ikke igjen etter å ha fått melk, virker lys våken og pigg.

Rommet hennes er bekmørkt.

Hun har aldri brukt smokk.

... så tar gjerne imot flere tips....

Skrevet

De er på samme alder våre to. Han våkner klokken 6, så det er ikke så mye bedre, men det funker på et vis med vår hverdag, så det gjør ikke så mye.

Jeg har ikke lest alle innleggene inngående, men ser at han sover tre dupper på dagen. Kan du ikke prøve å utsette den midterste, slik at han istedenfor sover mellom 14.00-15.00? Det er slik det er her i huset i alle fall. (Han sover mellom 9 og 11 også.) Legger seg i 18.30-tiden og sovner som regel før 19.00. :)

Skrevet

(for jeg tror du må tenke litt på Antall timer hun sover i døgnet. De har vel behov for 14-15 timer i døgnet, så om hun sover litt mindre på dagen så sover vel hun kanskje også litt bedre på natta ;))

Skrevet

Hipp hurra, i natt sov hun til 5.50! I går ble det bare tull med dagsovingen da. Våknet etter 30 minutter på første lur, sov fra 8.45 til 9.15. Dermed var hun stuptrøtt og sov fra 11.30 til 12.45. Så skulle vi kjøre et langt strekk fra 15.30 til 16.30, og håpet hun ville sovne i bilen, men dengang ei. Så da måtte hun få en 20 minutters dupp i vogna da vi kom fram, så da sov hun fram til 17. La henne 19 likevel, sovnet vel 19.15..

Nå som hun sov lenge skal jeg likevel prøve alt for at hun bare skal ha to dupper- selv om jeg er litt usikker på om dagsovingen har så mye med nattesovingen å gjøre..

Er det 6 hun står opp er det helt greit for meg også. Men det er stor forskjell på 5 og 6 synes jeg.

Tror jammen jeg skal prøve å utsette leggingen fra 18.30 til 19 også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...