Gå til innhold

Vondt og hoven guttetiss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min kom hjem fra bhg i går og sa han hadde vondt i tissen. Da jeg skjekket var tissen skikkelig hoven, og jeg fikk ikke lov å ta på den fordi det var så vondt. Mamma sa det kunne være bakterier under forhuden, og at jeg måtte prøve å vaske godt. Siden jeg ikke fikk ta på tissen var ikke dette så lett. Han sier han fortsatt har vondt i dag. Den ser mindre hoven ut, men er veldig rød. Har noen vært borti dette? Skal jeg kontakte lege eller går det over av seg selv?

Skrevet

Kan det være betennelse under forhuden?

Betennelse under forhuden (balanitt)

Infeksjon under forhuden. Et problem som ofte er knyttet til trang forhud (fimose).

Årsaker

Det er nesten ikke til å unngå at svette og sekresjon havner inn under forhuden. Noen ganger blir imidlertid området betent. Mens voksne kan rulle tilbake forhuden og vaske under den, vil forhuden til gutter ofte ikke være så fleksibel før de er omkring fem år. Hos små gutter kan forsøk på å trekke forhuden tilbake føre til arrdannelser som gjør at den blir trangere. Man ser ofte at det er en klar sammenheng mellom trang forhud (fimose) og gjentatte betennelser under forhuden, og at dette er en ”høna-og-egget-problematikk”.

Symptomer

Ytterste del av forhuden blir rød og betent. I noen tilfeller hovner den opp. Hevelsen er imidlertid helt ufarlig ettersom huden er så slapp. Infeksjonen kan spre seg til resten av penisområdet, og man vil ofte se at penishodet også blir litt hovent. Under forhuden samler det seg puss. Etter gjentatte betennelser blir forhuden fortykket, sprukket og trang.

Behandling

Ved milde infeksjoner, kan det være til stor hjelp å bade penis i varmt, saltet vann, og forsiktig skylle det betente området. Ved mer alvorlige infeksjoner brukes kremer som har en kombinert soppdrepende, betennelseshemmende og antibiotisk effekt. Ofte ser man nemlig at soppinfeksjoner bidrar til å forverre betennelser under forhuden. Når forhuden både er sår og trang, er det ofte vanskelig å lykkes med påsmøringen. Mange tar derfor antibiotika gjennom munnen i tillegg til å bruke kremen.

Skrevet

Gutten vår hadde det når han var 2 år. Han var skikkelig vondt og hoven. Vi måtte dra til lege for han gråt hver gang han tisset. Vi fikk med oss klorhexidin og en sprøyte som vi skulle sprøyte under forhuden og så en salve med en god/myk tut som skulle smøres under forhuden. Det gikk veldig bra. Var vond den første dagen men så blev alt mye bedre. Salven hette kloramfenikol ( den samme du bruker ved øye betennelse)

Et annet råd, hvis han ikke har så vondt er å prøve å holde på forhuden når han tisser sånn at det første dråpene tiss fyller forhuden som en liten ballong. Da for han skylt ut bakteriene som er der inne.

Eller du kan kjøpe klorhexidin på apoteket og skylle med den. Kanskje du skal ta en tur til legen for å sjekke det likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...