Gå til innhold

Kan jeg la ungen min styre matmengden selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen innspill fra andre mødre her.

Når jeg var på 6 ukers kontroll lurte jordmoren på hvor mye ungen min spiser per måltid, og hvor ofte hun spiser.

Da spiste hun ca 90-125 ml mme per måltid, 6 ganger pr døgn. Jordmor sa da at det var akkurat passe, men at jeg ikke måtte gi henne mer mat. ( hun lå på gjennomsnitt ift høyde og vekt.)

Nå er hun litt over 2 mnd, og hun spiser ca 125-150 ml mme 5 ganger i døgnet. Har prøvd og gi mindre mat pr måltid, men da blir hun rasende. Hvis jeg får roet henne etter det går det bare en 1 og en halv time før hun vil ha mat igjen, og da har det hendt at hun har spist 210 ml!

Så nå er jeg bekymret over at hun får i seg for mye mat. Hva kan jeg gjøre for at hun ikke skal spise så mye, eller kan jeg la henne styre det selv? Synes du dette er mye mat til en baby på 2 mnd, evt. hvor mye spiser din baby?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har hun fått spise så mye hun vil hele veien. men de første 3 mnd fullammet jeg.

Nå har hun jo blitt større enn hun var på 6-ukers kontrollen, så det er naturlig at hun spiser mer ml mme tenker jeg. De kan jo ikke spise samme mengde til hvert måltid på månedsvis...

Skrevet

Selvfølgelig skal hun få styre matmengden selv!

La henne få så mye hun vil ha. Må si at jeg synes det var en veldig merkelig kommentar fra jordmor/hs. Hun kan da ikke mene at du skal slanke en baby på 2 mnd! Jeg tror ikke det er mulig å gi de for mye mat, de skal få spise til de er mette, det regulerer de helt fint selv.

For oss har matmengden gått i perioder, med en topp rundt 3 mnd, da lå han godt over literen i døgnet i noen uker. Så roet det seg igjen, og stabiliserte seg rundt 900 ml i døgnet. De vokser jo utrolig fort i begynnelsen og trenger mye mat.

Skrevet

Hun tenkte sikkert bare på at hun ikke må få for mye væske i kroppen. Nyrene takler ikke å skille ut så mye urin. Men jeg syns godt hun kan spise 200 ml i ett måltid så går det kanskje lengre før hun blir sulten igjen.

Gjest eelis+kian
Skrevet

SLAPP AV!

La henne spise så mye hun orker, de regulerer det der selv (når hun er mett, kommer hun garantert til å si fra). Selvfølgelig spiser hun mer nå enn før, det er jo helt naturlig. Gutten min la på seg enormt mye de første månedene, og hs hintet også om at jeg kaaanskje kunne gi litt mindre mat. Jeg sa "No way, han skal få fikse selv", jeg er helt imot å slanke babyer. Og etter hvert stabiliserte både vekten og matinntaket seg.

For mange babyer er det sånn at de "spiser seg opp" til der de skal og vil ligge vektmessig. Og så roer det seg når de kommer dit.

Så slapp av og kos deg. La jenta di få spise seg mett :-)

Skrevet

jeg har opplevd det samme! gutten min er 11 uker, og han spiser nå 150ml mme hver 3.time.. allerede fra han var 3-4 uker fikk jeg beskjed om å blande mellom 80-120 ml så jeg blanda alltid 120 slik at han kunne drikke det han ville ha. noe han også gjorde! jeg slet med ammingen og han la utrolig mye på seg de første ukene og gjør det egentlig fortsatt. ved første kontroll rundt 3 uker fikk jeg beskjed om å BARE amme i 3 dager. det gikk ikke veldig bra og han gikk NED i vekt.!

de har hintet masse om at han får for mye mat, men gutten vil jo ha det! siste måltidet hans er mellom 19-19.30, og i det siste har jeg blandet 1-1,5 ts med den "Minste" grøten i melka om kvelden. Gutten spiser da litt forskjellig, igår spiste han 210!! og da sover han helt til 5-6 om morran! huff, syns det her er så vanskelig, for han ligger ganske høyt oppe på vektkurven sin, selv om det er innenfor normalen ennå..

Skrevet

Nathaniel i magen*FØDEKLAR*<3 - endelig en gutt slik som min:) Vi drev å ventet 4 timer før vi kunne gi nytt måltid, med en urolig og ikke fornøyd bebis (bare pga at regelen er 5 måltider pr døgn, med x ant ml mme). Nå har jeg sluttet med det og han spiser nesten 200 ml hvert måltid, og i tillegg har jeg også begynt med 3 ts grøt i melken i siste måltid (20.00). Endelig har jeg fått en fornøyd unge. Han er akkurat 3 mnd nå. Han spiser fortsatt hver 3-4. time, og det blir litt masse veske.

Kommer du til å øke grøtmengden i flasken etterhvert?

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

La henne få det hun trenger for å bli mett. Det er bare tull at de driver og skal begrense matinntaket på babyer!!!!

Blir så provosert av slike kommentarer jeg.

Jeg ammer og hvor mye junior får i seg da er umulig å si. Men han klarte fint å få i seg opp mot 180 ml allerede før han var 3 uker når vi ga mm på flaske (pumper litt).

Han er nå 7,5 uke og når han drikker det jeg har pumpet er det alt fra 120 ml til 180 ml han drikker.

Skrevet

Nå er det en stor forskjell på morsmelk og morsmelkerstatning da, i forhold til mengde. Så det er faktisk riktig at de ikke kan få så mye mme de vil. Det står på pakken hva som er max i døgnet for den og den alderen, nettopp pga. nyrene. Med for stort inntak av mme kan babyen bli skadelig overvektig. Noe som skjer veldig sjeldent med morsmelk for den er naturlig for kroppen, og tilpasset barnet.

Men barnet skal jo såklart ikke sulte! Men prøver bare å si at det er faktisk en forskjell på å gi barnet ubegrenset med morsmelk, og ubegrenset med morsmelkerstatning.

Lykke til!

Skrevet

Det er ikke sant at max inntak står på pakningen. Der står det hva babyer gjennomsnittlig spiser, men at mengden må tilpasset hver enkelt babys behov. De skal drikke det de vil!

Det er snakk om at over 1 liter per dag over lengre tid KAN være en belastning på nyrene. Men dette er det heller ingen som vet sikkert. Min drikker litt over en liter om dagen og har gjort det i over en måned, men har slutta å bekymre meg over det. Det hadde nok vært advart om det på pakken om maten var farlig for babyen tenker jeg. Leger jeg har snakket med har heller ingen undersøkelser å vise til som sier det er skadelig, og de mener at selvfølgelig skal babyen få spise det den vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...