mammaløve Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 Ja nå er vi i gang med å forsøke å kun amme fra ett bryst om gangen for å unngå at småen får i seg for mye formelk. Men det nye problemet som har meldt seg er at småen rett og slett har begynt å sove minimalt på dagtid! Han ammes leeenge og vel hver gang, og jeg bare venter på at han skal slokne etterpå, men han våkner så fort igjen. Dette resulterer i en meget overtrøtt og grinete liten kar, spesielt på ettermiddag/kveldstid. Han sovner som oftest godt i vogna, men kan liksom ikke trille tur 3X3 timer hver dag heller! Hva skjer? Han sov jo så godt her hjemme inntil en uke siden... Han er bare 6 uker, så man kan liksom ikke forlange så masse rutiner enda, men synes det er er skummelt når han ikke får sove på 7 timer. Har forsøkt å bysse i søvn, amme i søvn, samt å få han til å sove i bæresjalet. Det resulterer som oftest i at han våkner etter fem minutter. Han blir veldig urolig ved amming også, og sutrer og slipper brystet når han blir så trøtt. Samtidig som at han viser tegn på at han vil amme mer. Mest sannsynelig fordi han er så trøtt? Hjelpes...det er ikke lett å være førstegangs kjenner jeg...noen som opplever det samme?
fastelavens_bolla! Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 hehe morsomt ordspill eller så er jeg overtrøtt det kan også være hehe. hadde samme problemet med knerten min som nå er 9 uker. jeg hadde så utrolig mye melk at han kun drakk formelk og kom aldri inn til den fete. selv ikke om jeg pumpet først. så han ville gjerne bare ligge ved puppen døgnet rundt og det var også eneste stedet han sov, han roet seg ikke i vognen en gang. han hadde bare korte korte sove perioder på dagen max 20 min så var det mat igjen. det endte ofte i masse grin ettermiddag og kvelden så sluknet han halv 3 3 på natten av utmattelse. så var det på`n igjen fra kl 5 om morgenen. så skjønner godt at du blir frustrert, er ikke lett altid med disse små :/ jeg holt ut til han var 6 uker. nå går det bare i flaske her og har fått en utrolig tilfreds gutt:)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Tuppa mi er 2 uker og sover masse. Jeg har også disse formelkproblemene - eller det vil si at jeg har så mye melk at hun holder på å kveles når hun endelig får tak i puppen og raper/gulper og hikker seg gjennom puppingen. Slipper vanligvis etter 10 minutter (og da blir det jo bare formelk på henne). Så sover hun i 30 minutter for å ville puppe igjen i 10 minutter... Og slik går dagene. Jeg tilbyr ALLTID puppen ved sutring, og samme pupp som sist hvis det er mindre enn to timer fra forrige runde. Jeg vil ikke introdusere hverken smokk eller flaske ennå og har innfunnet meg med å være babyens smokk. Ennå har jeg tålmodighet og overskudd til det og jeg synes at det er min "jobb" å imøtekomme babyens behov, uansett om de følger læreboka eller ikke. Skjønner jo at det er langt mer utmattende med en på 9 uke rog som har sovet bedre tidligere, men det er vel også forskjellige faser disse knøttene skal gjennom? Jeg følger ammehjelpens råd med å pumpe begge bryst om morgenen før den første matingen. Håper det hjelper etter hvert (har i alle fall fått fryseren full av melk...)
fastelavens_bolla! Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 ja det er sant:) jeg ville gjerne amme minsten, men når både lege og jordmor anbefalte å bytte til flaske slik at han også fikk det bedre da valgte jeg det. jeg oxo fulgte ammehjelpens råd, og pumpet mye. jeg kunne pumpe ut 100ml fra en pupp så la ungen spise og spise og spise, alikevel kom det aldri noe fet melk hos meg så det var mest sannsynlig ikke næring nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå