Gå til innhold

Hva er dine beste tips til nybakte mødre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte det kunne være en idè å samle sammen tips og erfaringer man har gjort seg som kan være lurt å ta med videre. :)

Dette er ihvertfall ting som jeg synes har fungert hoss oss og erfaringer jeg har gjort meg.

- Smokk er ikke noe man trenger å unngå - hos oss er det en "mute" knapp hele døgnet. Har også hjulpet med lengre soveøkter om natten, noen ganger er smokken nok nar hun våkner.

- Søvn fungerer også bra på dagtid for slitne mammaer.

- Tenk på hvordan man bærer babyen. Uten riktig løfteteknikk så lider stakkars mammarygger.

- La jordmor hjelpe deg MYE med å gi pupp rett etter fødselen - det er ofte da man får såre knopper, når man er høy på endorfiner og ikke har peiling på hvordan det er å amme.

- Fullamming er ikke god nok prevansjon(!) Husk at når du får mensen tilbake har du allerede hatt en eggløsning.

- Babyer gråter - ikke få panikk - da gråter de bare mer.

- Amme-te har gitt oss roligere kvelder.

- Baby bjørn er Guds gave til mammaer i butikker - man blir til og med (noen ganger) sluppet helt frem i køen.

- Det er deilig å legge baby på eget rom med babycall om kvelden. Da får man masse tid med pappaen. Her legges hun klokka 7. :)

- Ha flere "baby-stopp-stasjoner" i huset der du kan legge fra deg babyen. Lettere å få gjort husarbeid osv.

Lykke til. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull2010
Skrevet

- Har du behov for å snakke om fødselen i etterkant, så snakk! Finn en som er villig til å lytte til de samme historiene om og om igjen. En fødsel er en stor begivenhet og man skjønner faktisk ikke hvor stort det er før man har født!

- Vær ærlig hele tiden. Ikke si ja til besøk fordi du føler på det. Er du sliten, så er du sliten. De første ukene går så fort og man trenger litt tid til å bare kose alene med barnet.

- Pass på å gi hverandre en klem. Det er så lett å glemme partneren når man får noe nytt å tenke på. Man trenger ikke bruke mye energi for å gi hverandre en klem og rose hverandre litt for det man har klart!

- Stol på magefølelsen din hvis du tror noe er galt. Mammaer har ofte rett når det er noe med sitt eget barn, men slipp pappan til! Han har faktisk noe han skulle ha sakt han også.

- Hvis babyen sovner i armene dine, så forsøk å nyte øyeblikket!

- Ta en ting om gangen, men forsøk etterhvert å ligge litt før barnet. Ikke legg h*n når h*n er kjempe trøtt, men når h*n er i ferd med å bli trøtt. Da slipper du kanskje unna en time med skriking fra en overtrøtt unge.

- Husk at rutinene kan forandre seg fra uke til uke den første tiden. Selv om h*n er urolig de første to ukene, betyr det ikke at h*n er urolig resten av babytiden! :)

Skrevet

Invester i en bæresele eller et bæresjal. Det kommer særlig godt med når man har et barn som ikke roer seg når det legges ned. Og uansett er det fint for varme og kroppskontakt mellom mor og barn, bare at mor får ha hendene fri.

Sov når du kan! Søvn gjør underverker. Aldri før har jeg skjønt hvor stor betydning søvn har. Er du humørsyk og sliter med negative tanker, så kan ekstra søvn endre disse tankene på null, komma niks.

Har du familie som ønsker å hjelpe til, så bruk dem for alt det er verdt. Enten for trilletur med baby, handling eller annet husarbeid. Man trenger ikke å slite seg ut mer enn man må.

Føler du at du ikke gjør annet enn å amme nå, og føles det som om du skal sitte slik i en evighet. Fortvil ikke, alt går seg til med tiden.

Føler du at det er vanskelig å innføre rutiner, la de heller komme av seg selv. Plutselig har babyen funnet sin egen rytme, og du slipper å stresse med avenning/tilvenning etc etc.

Å følge disse råd er på eget ansvar, jeg snakker kun fra egen erfaring :P

Skrevet

Husk at de 3 (3-6 spør du meg) mnd er "verst". Det blir bare bedre og bedre. Og man blir bare mer og mer glad i ungen.

Pass på å spis og sov når bebyen sover. Ikke stress med å rydde, vaske osv fordi folk vil komme på besøk å se bebyen ..

La mannen (om du har) få hjelpe til, han gjør kanskje ikke alt perfekt, men han er pappaen, og en God avlastning.

Ikke la ALT dreie seg om bebyen, ta vare på pappaen også,

det er den beste gaven du kan gi barnet deres ..

Om du ammer: Holdt ut! Det er vondt, og slitsomt, og nytt osv .. Men dette blir også bedre.

Og bare få ta en liten tur på butikken alene er gull verdt.

Om du har foreldre som vil være barnevakt, ta imot tilbudet.

Jeg var konstant å sjekket på lille om hun pustet, turte ikke å sove engang. Sleit meg ut. :/

Først er det lykkerus, alle kommer på sykehuset med gaver, tar bilder, og alt er sååå idyll. ;)

Så plutselig er man hjemme. Ungen må ammes hver tredje time, brystvortene skriker av smerte, ikke hud igjenn på dem engang.

Sover ikke, spiser lite, alt er nytt og overveldende. Hormoner herjer i kroppen, barselstårer. Det er en tøff tid! Jeg gråt MYE!

Idag er alt så fantastiskt herlig, elsker å være mamma, ting har liksom gått seg til. Glad og takknemelig for at jeg har det livet jeg har. Ønsker meg tilogmed et nurk til. Denne gangen vet jeg ivertfall hva jeg går til. ;)

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Ja! Må legge til dette, vær forberedt på at barselstårene ikke bare varer i 1 dag... i bøkene leste jeg om denne "3.dagsknekken", men jeg var ikke forberedt på at tårene ville herje så lenge. De kan vare i to uker, men går det lengre tid enn dette, så bør man be om hjelp.

Skrevet

Masse gode tips her!

Jeg vil også si: Kom deg ut litt, så snart du er i form til det. Noen korte eller lange trilleturer i frisk luft og dagslys gjør underverker når man er litt sliten og kroppen ikke er helt "på plass" igjen.

Og ikke minst: si nei takk til besøk om du ikke egentlig orker.

Skrevet

Kanskje ett tips som bør påbegynnes før barnet faktisk kommer, men SNAKK med partneren om det som venter. Luft forventninger, snakk om oppdragelse, få ut det som er viktig for deg, fordel arbeidsoppgaver, snakk om sex og samliv og hvordan en eventuell mangel på dette vil påvirke dere, og fortell hverandre hvor glad dere er i hverandre!! For nyfødt i hus sliter garantert på forholdet, og kan enten føre dere tettere sammen, eller få dere til å føle dere som fremmede for hverandre.

Snakk også med venner og familie om forventninger, og hva du/dere ønsker av dem. Vil dere ha masse besøk? Vil dere at de skal ringe? Vil dere ha hjelp? Og vær ærlig om hva du forventer av vennskapet etter at du har blitt mor, spesielt om du er en av de første i venneflokken som får barn.

Kanskje man slipper en del av bekymringene om ensomhet, forhold som skranter, familie som "spiser deg opp" eller andre liknende ting når man trenger all energi til den lille, nye verdensborgeren.

Og SLAPP AV! Alt kan vente til i morgen, eller til neste uke, eller til den dagen du har overskudd til å ta deg av det. Man dør ikke av litt støv i krokene!

Skrevet

I denne tråden er det mange gode tips som jeg signerer!

Mine tips:

1. Vær tålmodig! Det gjelder alt fra baby som gråter til partner som ikke våkner om natta når du holder på å dø av utmattelse. Særlig gjelder det amming - vær konstant på tilbudssiden som min JM sa. Jeg har sittet med puppen ute i en time i slengen og snuppa har bare vimset rundt den og sovet uten å få til å ta tak. Etter en uke med rot og vims og frem og tilbake sitter nå ammingen som et skudd! Men det har krevd myyyyye tålmodighet og konstante tilbud fra min side,

2. Slapp av, morsfølelsen kommer. Jeg var en av de som ikke fikk den intese tilknytningen til babyen med en gang. Visst var jeg glad og ikke minst glad i henne - men mor? Vanskeligere. Etter 5 dager satt jeg og så på henne i sengen og da kjente jeg plutselig hjertet mitt svulme så sterkt av lykke og tilknytning og alt som var at jeg trodde jeg skulle besvime. DET var tilknytningen sin det! Så om det ikke kommer med en gang: Slapp av, du er ingen dårlig mor, det er ingenting galt med deg. Alt faller på plass etter hvert :)

3. Bæresjal er ikke vanskelig, slik VG-reklamen later som. Det er faktisk superenkelt og praktisk og snuppa mi elsker det. When every other thing fail...Bæresjal! Jeg forlater ikke huset uten.

4. Babyolje og sinksalve! Babyolje tar vekk all bæsj som sitter som lim og sinksalve kan brukes til alt! Jeg elsker sinksalve, jeg føler det har reddet barnet mitt flere ganger allerede ;)

5. Siste tips: Ikke legg planer for barselstiden, men ta det som det kommer. Kanskje er du ute og flyr fra første stund, eller så er du en av dem som må bære barnet 22 av døgnets 24 timer - umulig å vite på forhånd. Har man planer og ambisjoner for barselstiden (ut over å ta vare på barnet) ender man gjerne opp med å bli skuffet - og det trenger man ikke i tillegg til hormonene og barselstårene som herjer med deg fra før av.

Skrevet

Ikke stress med søvnrutiner! Nyt kosen!

Amme-te er magic! Likeså minifom!

Ikke la deg stresse i barseltida. Ha så lite besøk som mulig.

Jeg hadde farmor på besøk og det var veldig stressende når jeg samtidig hadde et barn som hadde ondt i magen og som ikke fikk ro da huset hele tida var fullt av folk. Farmor mente det godt, men jeg fikk alt for mange gode råd i den tida.

Sov så mye du kan! Ellers kan du få kort lunte når farmor prøver å hjelpe med noe du ikke trenger hjelp til.

Skal man ha besøk av besteforeldre, la dem ta seg av frokosten eller middagen. La dem gå turer med babyen i vogna slik at du kan sove. La dem kose med babyen slik at du får en pause til dine tanker, kanskje når du tar klesvasken, eller sjekker Facebook?

Skrevet

Hehe, er du gravid igjen eller, Fine Stine?...:)

Mitt tips er:

Når du for en gangs skyld i løpet av dagen har mulighet til å gjøre akkurat det du vil, så gjør det!! Om det så er å sove, spise mass sjokolade, surfe på nettet eller ligge på sofaen og lese i et blad. Ikke stress så mye med å gå turer, vaske og være den perfekte husmor de første 3-4 månedene. Å gå tur og tenke på kosthold og hva som er sunt og bra kan du gjøre nok av resten av permisjonen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...