Gå til innhold

Nå trenger jeg deres erfaringer! (ble visst litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på snart 2 år og 7 måneder. Hun har vært tidlig ute både språklig og motorisk og har snakket som en foss lenge. På 2 års kontrollen på helsestasjon bemerket de tom dette i journalen. Med dette mener jeg ikke at hun har vært noe eksepsjonelt tidlig ute eller lignende - bare ment som bakgrunnsinformasjon at vi hele tiden har fått kommentarer på at hun har hatt et veldig godt språk.

Barnehagen tok før sommerferien opp at de lurte på om hun hørte dårlig da hun blant annet ikke alltid reagerer når de f.eks. knipser bak ørene hennes. Jeg hadde selv ikke hatt noen mistanke om at hun hørte dårlig, men har nå fulgt nøye med over sommeren. Jeg spurte i dag om de hadde sett noe mer i bhg rundt dette. Ped.leder sier at hun mener at hun kanskje hører dårlig. At hun fortsatt ikke reagerer når de knipser bak henne og at det virker som hun ikke alltid forstår når de snakker til henne. Videre sa hun at språket hadde stagnert.

Jeg må si at jeg sitter igjen som et stort spørsmålstegn. Med tanke på

at hun hører dårlig så tenker jeg at jeg selvfølgelig skal sjekke dette opp og jeg kan selvfølgelig ikke utelukke noe, men samtidig tenker jeg at det ikke kan være så galt heller. Vi fører samtaler når jeg kjører bil og hun sitter i bakovervendt sete bak i bilen. Det er ikke noe problem. Hun hører hva jeg sier og svarer på det jeg spør om. Jeg har snakket til henne når hun sitter foran tv og følger med der og jeg står ved komfyren på kjøkkenet (åpen løsning) med vifta på og hun reagerer når jeg snakker til henne. Hun svarer da også på det jeg spør om. Har selvfølgelig sjekket ekstra ut i ettermiddag etter at vi kommer hjem). Hun snakker også med pappa i 2. etasje mens hun er i 1. etasje selv. Vi knipser også bak ørene hennes og hun hører det, men hun gidder ikke nødvendigvis å reagere. Og det er nettopp der jeg tror en del ligger. Dersom hun holder på med noe eller hun ikke opplever det som "distraherer" som spennende, så er det ikke sikkert at hun responderer på det. Hun er også viljesterk og sta og kan f.eks. fortsette med det hun gjør dersom hun vil det og ikke gjøre som hun blir tilsagt. Det betyr ikke at hun ikke har hørt. (Vi jobber selvfølgelig med denne trassen:-))

Når det gjelder språk så lurer jeg egentlig på hva man forventer at et barn på litt over 2,5 år mestrer. Hun kan:

- snakke i setninger, gjerne på 5-9 ord, med helt riktig setningsoppbygning og bruk av ord. Selv om hun selvfølgelig ikke gjør det hele tiden.

- hun har begynt å bruke flertallsform og bestemt form av substantivet

Da vi kom hjem i dag og åpnet døra til huset utbrøt hun: Der står skoa til pappa!

- hun lærer hele tiden nye ord

- hun snakker masse og man kan ha samtaler med henne. Hun forteller gjerne også om ting hun har gjort.

- vi gir henne beskjeder som hun gjennomfører

Jeg opplever at hun har god begrepsforståelse og også språkforståelse. At barnehagen mener at hun ikke forstår kan jeg ikke skjønne. Jeg opplever ikke det hjemme.

Jeg må tilføye at jeg har noe kunnskap på området da jeg er sosionom og har jobbet blant annet i barnevern (ikke at det gjør meg til noen ekspert på området, men jeg vet noe om barns utvikling). Videre er min beste venninne spesialpedagog og har jobbet mye med nettopp språkvansker. Hun skjønte heller ingenting når jeg snakket med henne om hva barnehagen hadde sagt.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal takle dette, merker jeg. Har selvfølgelig tenkt å sjekke ut hørsel hos lege. Men i forhold til resten har jeg veldig lyst til å snakke med pedleder å få henne til å utdype hva de har observert og hva de legger vekt på når de mener at språket hennes har stagnert. Men jeg er litt redd for at de bare tenker at jeg er blant de som ikke mener at det kan være noe galt med barnet mitt. Det er ikke det det er snakk om her. Jeg føler bare at det de sier ikke stemmer. Mannen min og min mor kjenner heller ikke igjen beskrivelsen av jenta vår.

Dette ble visst langt. Takk dersom noen har orket å lese helt til slutten!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som min datter på samme alder som også er langt fremme språklig! Har ikke fått noen tilbakemeldinger på annet enn at hun er langt fremme.

Jeg tenker at hun kanskje distanserer seg litt fra støyen i barnehagen (klarer å filtrere, eller klarer ikke å filtrere de lydene hun burde ha hørt).

Hadde jeg skulle levd i den støyen det er i en barnehage hele dagen, så hadde jeg også lukket ørene en smule.....

Du kan jo spørre om de er sikre på at hun skjønner at det er henne de prater til?

Skrevet

Det samme tenkte jeg, støy i barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...