Gå til innhold

Keisersnitt i barseltiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde et hastesnitt for 8 dager siden. Nå skal mannen snart tilbake på jobb etter sin to ukers nedkomstpermisjon. Jeg kjenner at jeg gruer meg til det, da vi bor i høy første etasje og man må derfor frakte vogna opp og ned flere trappetrinn. Jeg har jo lyst til å ta jenta min på trilletur, men vet ikke om jeg klarer det på grunn av trappene.

Er det noen som har hatt mannen hjemme lengre for å hjelp til? Har han da måtte sykemeldt seg?

Jeg har en gang tatt vogna opp trappa, men i flere puljer (Babyen, stelleveska så vogna) men fikk noe mer vondt, og det viste seg at jeg har et lite (3-4 mm) område som spriker litt. Ønsker jo ikke å forverre situasjonen.

Følere dette ble litt rotete, men håper noen har noen gode tips eller råd å komme med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde også keisersnitt. Dersom vogna ikke kan stå ute på gateplan (feks utenfor døra, med sykkellås?) så må du ikke bruke den. Ikke ta noen sjanser, særlig siden såret ikke er helt lukket.

Har du prøvd bæresjal? Det fungerte fint for oss, selv helt i starten. Mange forskjellige måter å knyte på så du kan prøve deg fram til noe som passer deg.

Mannen får ikke sykemelding pga at du er redusert etter snitt, han må i så fall ta ut ferie eller omsorgspermisjon.

Min fyr var hjemme uten lønn i 2 uker etter fødselen og det var virkelig verdt det, må jeg si. Håper din også har den muligheten?

Skrevet

Hei! Jeg hadde et planlagt KS i mai. Mannen min jobber i marinen og skulle egentlig ut å seile 4 uker sammenhengende når han var ferdig med sine to uker hjemme etter fødselen. Vi bor i et hus med 3 etasjer (naturlig nok mye trapper...). Det hadde ikke fungert, jeg hadde ikke komplikasjoner eller noe, men all den løftinga det hadde medført hadde ikke gått. En ting er ungen (som du kan løfte) men unge + bilsete, vogn o.l. Må jo på butikken og sånn innimellom..

Løsninga ble hvertfall at JEG ble sykemeldt i 4 uker og han overtok permisjonen min i denne perioden. En super løsning; jeg kunne ta det helt rolig og la såret gro, og mannen tok all løftinga utover bare babyen.

Jeg har en fastlege som ikke var tvil om at dette var måten å gjøre det på, jeg hadde ikke klart 4 uker alene, har ikke familie som kan hjelpe der vi bor heller. Dersom mannen min hadde hatt en normal 8-4 jobb og kommet hjem hver dag hadde nok situasjonen vært helt annerledes. Da må man jo bare legge turer og handling o.l til ettermiddagene..

Nå vet jeg ikke hvordan situasjonen din er, men dette var hvertfall sånn vi måtte gjøre det. NAV prøvde å gjøre seg vanskelig, men etter å ha lest sine egne regler litt nøyere, gikk alt i orden. :) Lykke til uansett hvordan det blir, ikke ta noen sjanser med operasjonssåret! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...