Gå til innhold

Hva gjør dere sammen med deres 1 åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på ett år er bare litt i barnehage, så vi har ganske mye tid sammen om dagene. Jeg har så lyst at vi skal gjøre noe koselig sammen, men jeg kommer liksom ikke på noe å gjøre. Hun er av den aktive sorten, så hun sitter ikke noe særlig i ro. Er det noen som har tips til hva man kan finne på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min blir et år nå, og her er litt av tingene vi gjør sammen:

- hun elsker å leke i sandkassen (sand er godt.. nam, nam!) og synes også det er kjempe morsomt å huske. Så vi er ofte på lekeplassen i nærheten av der vi bor.

- leser bøker sammen, selv om min også sliter med å sitte stille lenge.

- legger kjeler på gulvet, slik at hun kan "spille" på dem med en sleiv.

- går "tur" i hagen, hvor hun får kjenne på blomster og blader mens jeg forteller om dem

- drar i butikken, virker som hun synes det er så spennende å titte på alle matvarene, plakatene og lysene der.

- bygger hytte med tepper og stoler på gulvet, veldig stas å krabbe igjennom

Skrevet

Min aktive gutt på 15 måneder er full tid i barnehagen, men vi får nå litt tid sammen fordet, spesielt siden jeg er student med fleksible dager. Her er noe av hva vi to pleier å gjøre sammen:

- Gå tur i skogen (ikke så langt vel og merke... Mens det var blåbær- og bringebærsesong var dette helt genialt)

- Triller tur

- Leker på en av lekeplassene rundt her og med barna som er der

- Tar trikken til sentrum (bor litt i utkanten av Oslo) og titter rundt på ting og folk og spiser lunsj på kafè

- Har picnic ute

- Legger alt av dyner og puter utover stuegulvet og baser og skøyer.

- Ser på Drømmehagen på dvd (etter frokost og etter kveldsmat).

- Leser bøker

- Drar på besøk til venner og kjente (både til de som har og de som ikke har barn)

- Har musikkstund med cd'er, dansing, instrumenter og barnesanger gjerne med bevegelser (Lille Petter Edderkopp etc)

- Låner hunden til en venninne og går tur og leker med den

Tidligere mens jeg fremdeles var hjemme med han gikk vi også i barselgruppe annenhver uke og babysvømming hver uke og pleide å overnatte hos besteforeldre noen netter nå og da. Vet også om flere som gikk på musikkstund for de minste i kirken med sine små.

Ting jeg skal gjøre sammen med han nå fremover når vinteren og juletiden kommer:

- Bake (boller, muffins, pizza, julebakst)

- Tegne og male

- Gå til fotograf

- Ake, lage snøhule, snømann og snølykt.

- Pakke inn julegaver

- Pynte juletre

Her fikk du kanskje noen tips til hva du kan gjøre med din lille =)

Skrevet

Takk for gode tips :) Vi skal definitivt finne på noe av dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...