Gå til innhold

Noen med erfaring fra igangsettelse????

cmilla80

Anbefalte innlegg

Skal bli satt igang på Ullevål i morgen. Så da jeg først fikk beskjeden ble jeg kjempe gira og glad for jeg er så stor og tung nå og det var godt å få en dato å forholde seg til.

Guttene har nå vokst seg til 3 kg hver, så det går hardt utover kroppen min nå..puhh..

Men etter å ha lest en del om igangsettelse på nett har jeg blitt veldig usikker.. Leser så mye negativt.. Og siden jeg ikke er moden ( Var ikke det for en uke siden iallefall) har jeg lest at det gjør enda vondere enn ekte rier osv... Og at det stort sett ender med keisersnitt:( Noe jeg abselutt vil unngå..

Men man leser jo så mye på nett, så det hadde hvert greit å få høre andres opplevelser på dette.

cmilla80

Fortsetter under...

Har ikke noe erfaring med igangsettelse med tvillinger, men har blitt satt i gang med begge jentene mine.

Og med første tok det 4 timer fra jeg ble satt på drypp til hun kom ut, og var ikke moden i det hele tatt da. Hadde mest rier i ryggen, men brukte ikke noe smertestillende.

Med første tok det 23 timer fra jeg ble satt på drypp og hadde allerede 4 cm åpning, vondere rier enn med første, hadde da i rygg og mage, og fikk epidural på slutten.

Så kan ikke helt se at det har så mye sammenheng, hadde iallfall ikke det med meg om det er en trøst. Men, du får vel epidural ved 4-5 cm åpning? Og den tar jo bort nesten alt av smerter, så tror dette skal gå veldig bra.

Ønsker deg masse lykke til, så utrolig spennende .:)

Jeg ble satt i gang i uke 39+0. Ble innlagt på observasjonspost. Fikk satt inn et ballongkateter, hadde da 2 cm åpning men ikke mye moden. Kateteret skulle sitte i til dagen etter men falt ut etter noen timer. Ble ikke gjort noe mer denne dagen. Neste dag ble jeg undersøkt igjen, hadde 3 cm åpning og var blitt så moden at de kunne ta vannet på tv.1. Dersom en ikke er moden nok til det får en stikkpiller som skal sørge for modning.

Vannet mitt ble tatt kl.14.30 og det tok ikke 10 min en gang før riene var i gang. Vist en ikke starter med rier selv etter 1-2 timer blr en satt på drypp. Da kan riene bli litt intense og masete tror jeg.

Mine rier ble vanvittig intense uansett for det tok bare 1,5 time ca fra første ri til første tvilling var født ! 20 min etter kom tv.2. Ble ikke tid til smertelindring...men følte meg trygg og ivaretatt hele tiden :)

Mine to var også store så forstår at du syns det er tungt !

Martin : 2950 g 47 cm

Mathilde: 3400 g og 49 cm

Morkaken/e veide 1.2 kg

Lykke til med innspurten og fødsel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...