Gå til innhold

Testing & Crinone-kuren

Anbefalte innlegg

Jeg hører til på Ullevål, og der får vi beskjed om å ta ut Crinonekuren (jeg blir ferdig med den i morgen på rugedag 13) - så vente og se om mens kommer og hvis ikke den kommer, skal vi teste da en uke etter Crinone-stopp...

MEN, hva er egentlig vitsen med å drøye så lenge? Er det fordi Crinone utsetter mens? Men utsetter den den så lenge da? Og er det ikke dumt å ha en hel ukes opphold i Crinone-kuren i tilfelle jeg er gravid?

Jeg synes det høres rart ut.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142296003-testing-crinone-kuren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres rart ut i mine ører, jeg har fått beskjed om dersom positiv graviditetstest på rd 14 skal jeg gå på crinone i hele 1. trimesteret.

Altså ingen stopp for å ta noen test, tror ikke den har noe å si på graviditetstesten. det er vell ikke noe hcg hormon i den?

Nei, jeg skjønner ikke hvorfor jeg heller. Det føles veldig underlig å gjøre et opphold i Crinone-kuren bare for å vente en uke med å teste?!

Selv om jeg personlig ville foretrukket å få mens fremfor negativ test, tror jeg nok vi kommer til å teste på rugedag 14 eller 15 (ettersom hvordan nervene er ;)) hvis ikke mens har kommet da selvsagt..

Det er jo det kjedelige med at crinone visstnok utsetter mens litt... :(

Vis det er ferskt forsøk skal man jo stoppe på rugedag 14, for da trenger ikke kroppen det lengere, men vis det er fryse forsøk skal du jo bruke det ut uke 12.

Crinone kan utsette mensen, med har ingen påvirkning på graviditets testen:)

Hei, du.

Crinone utsetter vanligvis ikke mensen, men kan ha den effekten på noen. De tre gangene jeg brukte den kom mensen på vanlig tidspunkt.

Ullevåls praksis er at man kun bruker progesteronstøtte i 14-15 dager etter uttak (ved fryseforsøk går man lenger på progesteronstøtte). Deretter mener de at kroppen selv produserer nok progesteron til å opprettholde en evt graviditet.

Grunnen til å vente med testingen (til rundt RD 21) er bare at Ullevål vil være helt sikre på at resultatet er riktig, at det ikke er falskt positivt eller negativt, ikke har vært en kjemisk graviditet etc. Det er jo ingen som hindrer deg i å teste før likevel - men det er lurt å vente til 14 dager etter uttaket slik at du i stor grad kan stole på resultatet.

Dersom du skulle være gravid, så vil Ullevål ikke legge opp til at du starter på Crinone igjen.

Lykke til!

Takk for gode svar. Er det noe nytt Ullevål har startet med det da, at man ikke skal gå på Crinone til uke 10? Jeg fikk beskjed om det på første vanlige forsøk i 2007 (som jeg ikke ble gravid på), og den gangen jeg ble gravid, på frys riktignok, gikk jeg på Crinone ut uke 10. Da er det vel som Levine sier bare vanlig med langt Crinone-kur ved frys da. Vil nok uansett ta en telefon til Ullevål siden jeg mistet i våres i sv. skapets uke 11.

Annonse

Hei.

Nei, det er ikke noe nytt, jeg var der i 2007 og 2008, og da var det rutinen jeg fikk beskjed om. Ved fryseforsøk går man som nevnt også ved Ullevål på Crinone lenger.

Så er det i tillegg slik at det er variasjoner mellom klinikkene og de forskjellige pasienttilfellene. Det skader uansett ikke med progesterontilskudd lenger, så det er jo bare å ta det opp med dem hvis det skulle klaffe for dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...