Giinaღ Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 Vi har siden barnehagestart hatt store problemer med å få gutten vår til å sove. I hele sommer har han vært helt super å legge og har sovet godt natten gjennom. Helt siden oppstart i barnehage har han vært håpløs. Vi må være inne hos han til han sovner. Vi prøver å si natta og gå ut for så å gå inn igjen hvert 5. min ca. Men han sovner virkelig IKKE før vi stryker på han til han sovner. Det værste er at han våkner atlfor ofte om natta. Det kan være ca hvert 15. min. Han hylskriker helt til vi kommer og legger han ned igjen. Så våken igjen 15 min etterpå. Slik holder vi på. Det begynner å bli fortvilende. Etter et par timer orker vi ikke mer, så vi gir etter og tar han over i vår seng. Noen som har tips og/eller erfaringer som kan deles?
Gjest yrild Skrevet 8. september 2010 #2 Skrevet 8. september 2010 Nei har ingen tips, men det er jo en stor overgang fra ferie og familiekos til barnehage og full fart hele dagen. Kan dere ikke bare stryke på ham til han sovner med god samvittighet da? (Jeg vet at det er helt ut i Norge, men kanskje han trenger å kjenne mer nærhet etter en vill dag med mange "fremmede"?) Vi hadde det litt likt etter ferien og endte opp med at en av oss la oss på madrass ved siden av sengen så vi ikke måtte "innførte" samsoving på vårt rom... nå har det gått over og han sover rundt de fleste nettene. Lykke til :-) man blir jo litt gal av oppvåkningene...
lillemarie Skrevet 13. september 2010 #3 Skrevet 13. september 2010 Det er klart at det kan være fordi overgang til barnehage er full av inntrykk etter ferien, men hos oss ble det tydelig etter ferien at han rett og slett sov for mye på dagen. Vi pleide å la han sove så lenge han ville (i barnehagen også) Men i barnehagen sover alle barna i vogn ute og han sover så godt at han kunne sove 11/2 til 2 timer. Hjemme våknet han stort sett etter 1. Etter ferien begynte natten å bli håpløs, oppvåkninger og vanskelig å få til å sove. Vi kuttet ned til 1 time og så til 1/2. Det har hjulpet veldig. Vår gutt er nå 21 mnd.
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 15. september 2010 #4 Skrevet 15. september 2010 Vi har det samme problemet, han er 20 mnd.. blir så sliten av å bruke 1-2 timer hver eneste kveld på legging. Jeg har også prøvd å legge han ned, gå ut osv men det funker ikke han bare skriker.. så blir å sitte der til han sovner. men han våkner også masse utover kvelden og natten. Er så sliten om dagen at jeg snart går i bakken. ( Har dessverre ikke noen råd til deg,men du er ikke alene.. lykke lykke til..
Squirrel79 Skrevet 15. september 2010 #5 Skrevet 15. september 2010 KJenner til problemet ditt. Mini er nå 19 måneder, og begynte i barnehage 2. august. Han har vært en drøm siden fødselen når det gjelder søvn, så vi er veldig bortskjemte. Han har sovet natten gjennom siden han var 3-4 måneder. Men etter barnehagestarten fikk vi litt problemer. Det var ikke noe problem å legge han, men han kunne våkne hver halvtime fra 4 om morgenen. Et par dager nektet han å sove etter 5.30. Dette fra å sove godt til 7 - 7.30. Vi forsøkte å bare gå inn til han, si natta og legge han ned. Dette funket noen ganger og han sovnet, mens andre ganger ble han stående i senga og hyle. Et par dager måtte vi gi etter å stå opp. Å ta han inn i vår seng fungerer ikke, da han forbinder den med hoppeslott (vi har aldri samsovet). Fant ut han han lett kunne sove 2 1/2 time i barnehagen, så vi kuttet ned sovingen på dagtid til 1 - 1 1/2 time. Etter 3-4 netter sov han godt om natta igjen. Da var vi beinharde, og bare gikk inn til han og sa natta hvis han hylte om morran. Nå sover han 19 - 07 igjen, og vi er alle fornøyde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå